Φοροκίνητρα για επαγγελματικά ταμεία από τον Σεπτέμβριο

Με πολυνομοσχέδιο εισάγει το γαλλικό μοντέλο, με ελαφρύνσεις και στόχο την ενίσχυση των αποθεματικών του δεύτερου πυλώνα ασφάλισης
12:05 - 15 Ιουλίου 2025

Κίνητρα με τη μορφή φορολογικών απαλλαγών καθώς και μείωση της φορολογίας στα εφάπαξ εξετάζονται από το οικονομικό επιτελείο στο πλαίσιο των συζητήσεων με το υπουργείο Εργασίας, ενόψει του νέου ασφαλιστικού πολυνομοσχεδίου που δρομολογείται για την ενίσχυση του δεύτερου πυλώνα ασφάλισης -των επαγγελματικών ταμείων-, το οποίο θα εισαχθεί εντός Σεπτεμβρίου.

Μοχλός ανάπτυξης

Η υπουργός Εργασίας, Νίκη Κεραμέως, φέρεται να προσανατολίζεται σε ένα πακέτο μέτρων που θα λειτουργήσει ως μοχλός ενίσχυσης του θεσμού των επαγγελματικών ταμείων τόσο σε πλήθος όσο και σε συσσωρευμένα αποθεματικά. Σήμερα λειτουργούν περίπου 120 Ταμεία, ωστόσο ο στόχος είναι η ενίσχυση της συμμετοχής και η δημιουργία επαρκών αποθεματικών, με το βλέμμα στραμμένο στο γαλλικό μοντέλο, όπου τα αποθεματικά των αντίστοιχων Ταμείων αγγίζουν το 7,5% του ΑΕΠ.

Νίκη Κεραμέως

Στις διαβουλεύσεις για την τροποποίηση και τη συμπλήρωση του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου συμμετέχει –εκτός από το υπουργείο Οικονομικών– και η Τράπεζα της Ελλάδος. Παράλληλα, το υπουργείο Εργασίας προετοιμάζει πρόσκληση σε ανοιχτό διάλογο με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, επιδιώκοντας να ενσωματώσει προτάσεις για την αναβάθμιση και τη βιωσιμότητα του δεύτερου πυλώνα. Στις συζητήσεις έχουν πέσει στο τραπέζι τα εξής:

1. Φορολογικά κίνητρα, ώστε να εκπίπτουν από τη φορολογία οι εισφορές που μπαίνουν «στο σακούλι της αποταμίευσης» του κάθε ασφαλισμένου. Το μέτρο ίσχυε παλιά, αλλά καταργήθηκε την περίοδο των μνημονίων.

2. Μείωση της φορολογίας που φτάνει μέχρι το 20% στα εφάπαξ που λαμβάνουν οι ασφαλισμένοι που συνταξιοδοτούνται.

3. Τη δυνατότητα δημιουργίας πιο ευέλικτων προγραμμάτων ασφάλισης με περισσότερα κίνητρα. Αντίστοιχα προγράμματα υπάρχουν στα σουηδικά ΤΕΑ, που μπορούν να προσφέρουν και νοσηλευτικά προγράμματα.

4. Την ίδρυση πολυεργοδοτικών ταμείων ασφάλισης.

5. Τη μείωση από 100 άτομα που χρειάζονται ως ιδρυτικά μέλη ενός Ταμείου σε 20 ή 50.

6. Την ανταλλαγή ασφαλισμένων μεταξύ ΤΕΑ και ομαδικών συμβολαίων.

7. Τη δημιουργία πλατφόρμας συνταξιοδοτικών πληροφοριών που θα επιτρέπει στους ενδιαφερόμενους να ελέγχουν (και να συγκρίνουν) ανά πάσα στιγμή τις συνταξιοδοτικές προσδοκίες τους από το σύνολο των ασφαλισμένων.

8. Αλλαγή στο ύψος των εισφορών που μπορούν να κατατίθενται σε κάποιο ΤΕΑ υπό μορφή συνταξιοδοτικού κεφαλαίου για επένδυση και αποταμίευση όσο και στο φορολογικό σκέλος.

Εξίσωση

Η Ελληνική Ένωση Ταμείων Επαγγελματικής Ασφάλισης θεωρεί ότι ο νόμος 5078/23 επέφερε φορολογική και μόνο εξίσωση των κινήτρων συμμετοχής μεταξύ ΤΕΑ και ομαδικών ασφαλιστήριων συμβολαίων και όχι εξίσωση των όρων λειτουργίας των δύο συνταξιοδοτικών οχημάτων, γεγονός το οποίο λειτουργεί εις βάρος της προστασίας των συνταξιοδοτικών δικαιωμάτων των εργαζομένων.

Και αυτό, διότι δημιουργούνται δύο διαφορετικά ρυθμιστικά πλαίσια στην επαγγελματική ασφάλιση: ένα «κανονικό», που υπαγορεύεται από τις κοινοτικές οδηγίες και το οποίο επιβάλλεται στα ΤΕΑ, και ένα «αρρύθμιστο», το οποίο παρακάμπτει τις κοινοτικές οδηγίες που εφαρμόζονται σε όλη την Ευρώπη και προσφέρεται ως επιλογή στους εργοδότες που επιλέγουν τα ομαδικά ασφαλιστήρια συμβόλαια.

Υπενθυμίζεται ότι τον Φεβρουάριο είχαν ψηφιστεί στη Βουλή μικρές βελτιωτικές αλλαγές, με στόχο την καλύτερη λειτουργία των Ταμείων Επαγγελματικής Ασφάλισης. Συγκεκριμένα, αυξήθηκε το πλαφόν των εισφορών που μπορούν να καταβάλλουν σε ετήσια βάση εργαζόμενοι και εργοδότες στα Ταμεία Επαγγελματικής Ασφάλισης (ΤΕΑ), ενώ εφεξής συνυπολογίζονται στις απαλλαγές εισοδήματος από μισθωτή εργασία και συντάξεις και οι εισφορές που καταβάλλονται για την ιατροφαρμακευτική και νοσοκομειακή κάλυψη των μελών της οικογένειας του εργαζόμενου σε ΤΕΑ προαιρετικής ασφάλισης. Ανάλογη απαλλαγή θα ισχύει και για την αντίστοιχη κάλυψη των μελών της οικογένειας του εργαζομένου, εφόσον υπάρχει ασφαλιστήριο συμβόλαιο.

Τα ασφάλιστρα που καταβάλλονται από τον εργαζόμενο και τον εργοδότη για λογαριασμό του εργαζομένου τόσο υπέρ ΤΕΑ όσο και στο πλαίσιο ομαδικών ασφαλιστηρίων συνταξιοδοτικών συμβολαίων δεν επιτρέπεται να υπερβαίνουν ετησίως και σωρευτικά:

– Για τους μισθωτούς και όσους αποκτούν εισόδημα από μισθωτή εργασία το 20% του αθροίσματος των ακαθάριστων αποδοχών τους από τη μισθωτή εργασία και των παροχών σε είδος του άρθρου 13 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος.

Για τους μη μισθωτούς το ποσό των 20.000 ευρώ, αναπροσαρμοζόμενο κάθε έτος σύμφωνα με τον δείκτη τιμών καταναλωτή, όπως διαμορφώνεται την 31η Δεκεμβρίου κάθε έτους.
Για τον υπολογισμό του ανώτατου ορίου των παραπάνω περιπτώσεων δεν λαμβάνονται υπόψη ποσά η καταβολή των οποίων επιβάλλεται με απόφαση της αρμόδιας Αρχής στο πλαίσιο των εποπτικών της αρμοδιοτήτων ή διατίθενται για την κάλυψη λειτουργικών δαπανών.

Εξαιρέσεις

Στις εξαιρέσεις από τον υπολογισμό του εισοδήματος από μισθωτή εργασία και συντάξεις περιλαμβάνονται πλέον και οι εισφορές που καταβάλλονται από τον εργαζόμενο ή τον εργοδότη για την ιατροφαρμακευτική και νοσοκομειακή κάλυψη των μελών της οικογένειας του εργαζόμενου σε Ταμείο Επαγγελματικής Ασφάλισης-προαιρετικής ασφάλισης, καθώς και τα ασφάλιστρα που καταβάλλονται για την ιατροφαρμακευτική και νοσοκομειακή κάλυψη των μελών της οικογένειας του εργαζόμενου στο πλαίσιο ασφαλιστηρίου συμβολαίου.

Φορολογικό πέναλτι. Οι συντελεστές φορολόγησης ορίζονται ανάλογα με τα έτη ασφάλισης για τις συνταξιοδοτικές παροχές που καταβάλλονται από τα ΤΕΑ (έως 20% για καταβολή εφάπαξ και έως 10% για καταβολή σύνταξης στο ανώτατο πεδίο). Σε αυτή την περίπτωση, υπάρχει μια προσαύξηση 50% για περιπτώσεις πρόωρης ρευστοποίησης του ατομικού λογαριασμού του δικαιούχου.

Εφημερίδα Απογευματινή