ΤΗΣ ΜΑΡΙΑΣ ΚΑΛΟΥ∆Η
Η Ελλάδα τοποθετείται δυναµικά στον διεθνή χάρτη της εφοδιαστικής αλυσίδας, µέσα από ένα κύµα µεγάλων διαγωνισµών και επενδύσεων σε κοµβικές υποδοµές logistics, συνολικού ύψους πάνω από 1 δισ. ευρώ. Από τη ∆υτική Αττική µέχρι τη Θεσσαλονίκη, τα σχέδια που ξεδιπλώνονται φιλοδοξούν να µετατρέψουν τη χώρα σε στρατηγικό διαµετακοµιστικό κόµβο της Nοτιοανατολικής Ευρώπης.
Θριάσιο Ι και ΙΙ
Στην πρώτη γραµµή βρίσκονται τα Θριάσιο Ι και ΙΙ, µε πρωταγωνιστές τις κοινοπραξίες ΕΤΒΑ ΒΙ.ΠΕ. – Goldair και Hellenic Train – Damco, καθώς και το φιλόδοξο σχέδιο για το πρώην Στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη, όπου η συµµαχία Goldair Cargo – Ακτωρ – Trade Estates διεκδικεί την υλοποίηση ενός υπερσύγχρονου επιχειρηµατικού πάρκου, απέναντι στα σχέδια του Ιβάν Σαββίδη και του ΟΛΘ. Παράλληλα, ο διαγωνισµός για το Επιχειρηµατικό Πάρκο Φυλής µπαίνει στην τελική ευθεία, µε σχήµατα υψηλής δυναµικής, όπως αυτά της Aegean Oil – Goldair Cargo – Ακτωρ και της FINCOP Infrastructure, να ανταγωνίζονται για µια παραχώρηση που θα αλλάξει την εικόνα των µεταφορών στην Αττική.
Η ∆υτική Αττική µπαίνει στο προσκήνιο µε το Θριάσιο Εµπορευµατικό Κέντρο (Θριάσιο Ι), µια επένδυση 250 εκατ. ευρώ που αλλάζει τα δεδοµένα για τον ρόλο της Ελλάδας στην παγκόσµια αλυσίδα εφοδιασµού. Η κοινοπραξία ΕΤΒΑ ΒΙ.ΠΕ. – Goldair έχει εξασφαλίσει χρηµατοδοτικό σχήµα που συνδυάζει τραπεζικό δανεισµό περίπου 200 εκατ. ευρώ, ίδια κεφάλαια 60 εκατ. ευρώ και στρατηγική στήριξη από την αµερικανική αναπτυξιακή τράπεζα DFC.
Το έργο, σε οικόπεδο 588 στρεµµάτων, προβλέπει ανάπτυξη αποθηκευτικών και υποστηρικτικών κτιρίων συνολικής επιφάνειας 265.000 τ.µ., πλήρες εσωτερικό οδικό δίκτυο µε άµεση πρόσβαση στην εθνική οδό, σιδηροδροµική σύνδεση µε το εθνικό δίκτυο, σύγχρονο τελωνείο, σταθµό εξυπηρέτησης οχηµάτων και πρατήριο καυσίµων. Στον σχεδιασµό ενσωµατώνονται φωτοβολταϊκά για παραγωγή πράσινης ενέργειας και συστήµατα ανακύκλωσης υδάτων.
Ανάδοχος κατασκευής είναι η ΤΕΚΑΛ, µε το χρονοδιάγραµµα να προβλέπει ολοκλήρωση σε τέσσερα χρόνια. Οι εργασίες ξεκινούν το φθινόπωρο, µε την αγορά να εκτιµά ετήσια έσοδα λειτουργίας της τάξης των 500 εκατ. ευρώ. Οπως υπογραµµίζει ο CEO του ΘΕΚ, Βασίλης Μαγκλάρας, η επένδυση έχει τόσο οικονοµική όσο και γεωστρατηγική σηµασία, ενισχύοντας τη διασύνδεση της χώρας µε τις διεθνείς εµπορικές ροές.
Στρατόπεδο Γκόνου
Στη Θεσσαλονίκη, το πρώην Στρατόπεδο Γκόνου γίνεται πεδίο αντιπαράθεσης ισχυρών επιχειρηµατικών σχηµάτων. Το νέο µέτωπο περιλαµβάνει την Goldair Cargo (50%), τον Οµιλο Ακτωρ (30%) και την Trade Estates (20%), που συνασπίζονται για τη δηµιουργία ενός επιχειρηµατικού πάρκου 670 στρεµµάτων, λίγα χιλιόµετρα από το λιµάνι.
Η β’ φάση του ανταγωνιστικού διαλόγου αναµένεται να ξεκινήσει στις αρχές Σεπτεµβρίου, ενώ οι επενδυτές βρίσκονται σε συζητήσεις µε την DFC για χρηµατοδότηση άνω των 260 εκατ. ευρώ. Παρά το ισχυρό ενδιαφέρον του Ιβάν Σαββίδη, το νέο σχήµα φέρνει βαριά εµπειρία στον χώρο των logistics, µε την Trade Estates να έχει αναπτύξει κέντρα όπως της InterIKEA στον Ασπρόπυργο και του Κωτσόβολου στην Ελευσίνα.
Ο διαγωνισµός, υπό τη διαχείριση του ΤΑΙΠΕ∆ και της ΓΑΙΑΟΣΕ, θα καταλήξει σε ανάδοχο που θα αναλάβει την παραχώρηση για τουλάχιστον 30 χρόνια. Το έργο υπόσχεται να λειτουργήσει ως στρατηγικός κόµβος συνδυασµένων µεταφορών για τη Βόρεια Ελλάδα.
Hellenic Train – Damco
∆ίπλα στο Θριάσιο Ι, το Θριάσιο ΙΙ παίρνει σειρά, µε ανάδοχο την κοινοπραξία Hellenic Train – Damco. Το έργο, προϋπολογισµού 696 εκατ. ευρώ µε ΦΠΑ, περιλαµβάνει την ολοκλήρωση µελετών, την κατασκευή και την προµήθεια εξοπλισµού για τον εµπορευµατικό σιδηροδροµικό σταθµό και τον σταθµό διαλογής Θριασίου Πεδίου. Η παραχώρηση θα έχει διάρκεια 30 ετών, ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη έρευνα της Επιτροπής Ανταγωνισµού για τη σύσταση κοινής επιχείρησης των δύο εταίρων. Το logistics center, σε έκταση 1.450 στρεµµάτων, θα προσφέρει υποδοµές αιχµής για συνδυασµένες µεταφορές και αποθήκευση.
Επιχειρηµατικό Πάρκο – Φυλή
Στη Φυλή, ο διαγωνισµός για το νέο Επιχειρηµατικό Πάρκο µπαίνει στην τελική του φάση. Το έργο, που θα στεγάσει περίπου 400 µεταφορικές επιχειρήσεις του Ελαιώνα, αναµένεται να αποσυµφορήσει τον Κηφισό και να δηµιουργήσει έναν νέο κόµβο logistics στην Αττική.
Η ανάπτυξη, µέσω 35ετούς παραχώρησης, θα γίνει σε οικόπεδο 412 στρεµµάτων στην περιοχή Σπηλιές και θα περιλαµβάνει σύγχρονες αποθήκες, υποστηρικτικές υποδοµές και καταλύµατα για οδηγούς. Με αρχική επένδυση 32 εκατ. ευρώ και κίνητρο µετεγκατάστασης 21 εκατ. ευρώ από το Ταµείο Ανάκαµψης, η συνολική µόχλευση εκτιµάται ότι θα ξεπεράσει τα 1 δισ. ευρώ.
Από την Αττική µέχρι τη Θεσσαλονίκη, το επενδυτικό παζλ των logistics συνθέτει µια εικόνα χώρας-κόµβου για το διεθνές εµπόριο, µε υποδοµές που υπόσχονται να φέρουν την Ελλάδα πιο κοντά στον στόχο της να γίνει η «πύλη» της Nοτιοανατολικής Ευρώπης.
Εφημερίδα «Κυριακάτικη Απογευματινή»