ΤΗΣ ΒΙΚΗΣ ΤΡΥΦΩΝΑ
Η ελληνική ξενοδοχειακή αγορά βρίσκεται σε περίοδο έντονης κινητικότητας, µε διαδοχικές εξαγορές, µεταβιβάσεις και στρατηγικές συνεργασίες που διαµορφώνουν εκ νέου τον επενδυτικό χάρτη του τουρισµού. Από τις µητροπολιτικές αγορές της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, µέχρι κορυφαίους νησιωτικούς προορισµούς, όπως η Σαντορίνη, η Μήλος, η Κως, αλλά και µέχρι τη Χαλκιδική, µεγάλοι εγχώριοι και διεθνείς παίκτες διεκδικούν θέση σε ένα περιβάλλον που συνδυάζει υψηλή τουριστική ζήτηση, σηµαντικές προοπτικές υπεραξίας και αυξανόµενη θεσµική συµµετοχή.
Το deal της Azora
Το πιο ηχηρό deal του καλοκαιριού ήταν η απόκτηση του 50,1% της Donkey Hotels από την ισπανική επενδυτική εταιρεία Azora. Η οικογένεια Ιωάννου, ιδιοκτήτρια του οµίλου, διατηρεί το υπόλοιπο 49,9%, µε τον Χρήστο Ιωάννου να παραµένει στο τιµόνι. Το χαρτοφυλάκιο περιλαµβάνει πέντε µονάδες: το «Athenaeum InterContinental Athens» (5*, 563 δωµάτια), το «New Hotel» (5*, 79 δωµάτια), το «Periscope» (4*, 22 δωµάτια), το «Semiramis» (4*, 51 δωµάτια) και το «Nous Santorini» (5*, 119 δωµάτια). Με εξαίρεση το «InterContinental», όλα ανήκουν στη συλλογή Design Hotels της Marriott.

Η Azora δεν είναι άγνωστη στην ελληνική αγορά: το 2022 απέκτησε το «Sheraton Rhodes Resort» (5*, 401 δωµάτια) από τη Λάµψα Α.Ε. έναντι 43,8 εκατ. € και σήµερα διαχειρίζεται πάνω από 60 ξενοδοχεία σε Ευρώπη και ΗΠΑ.
Την 1η Απριλίου 2025 ο όµιλος Sani/Ikos ανακοίνωσε την εξαγορά τριών εµβληµατικών ξενοδοχείων της Χαλκιδικής -«Athos Palace», «Pallini Beach» και «Theophano Imperial»- από την Goldman Sachs. Μέσα από επένδυση που θα ξεπεράσει τα 400 εκατ. €, οι µονάδες θα ενοποιηθούν και θα µετατραπούν στο «Ikos Kassandra», το µεγαλύτερο resort της αλυσίδας µε 750 δωµάτια, σουίτες και βίλες, καθώς και 30 χώρους εστίασης και διασκέδασης. Η έναρξη λειτουργίας προγραµµατίζεται για τον Απρίλιο του 2029, σηµατοδοτώντας το πρώτο «Ikos Grand Resort».

Ιδιαίτερο βάρος έχει και η κίνηση του εφοπλιστή Γιώργου Προκοπίου, ο οποίος τον Φεβρουάριο απέκτησε το υπόλοιπο 66,25% του «Four Seasons Astir Palace» στη Βουλιαγµένη από το Jermyn Street Real Estate Fund, µε την αποτίµηση να προσεγγίζει τα 700 εκατ. €. Ετσι, ο επιχειρηµατίας κατέστη µοναδικός ιδιοκτήτης ενός από τα πιο πολυτελή ξενοδοχειακά συγκροτήµατα της Μεσογείου.

Τον Φεβρουάριο, η Domotel Hotels & Resorts απέκτησε το «Golden Milos Beach Hotel» (4*, 29 δωµάτια) στον Προβατά. Επειτα από ανακαίνιση, η µονάδα επαναλειτούργησε στις 15 Μαΐου ως «Golden Milos Beach House by Domotel».
Η Μήλος αναδεικνύεται ταχύτατα σε προορισµό πολυτελείας, µε νέα πεντάστερα έργα υπό κατασκευή, όπως το project της Kanava S.A. του Αντώνη Ηλιόπουλου στη Χρυσή Αµµο και µια µονάδα 33 δωµατίων από ξένους επενδυτές νότια του Domes White Coast Milos. Κάποια σχέδια, όµως, όπως η ανέγερση µονάδας κοντά στο Σαρακήνικο, έχουν «παγώσει» έπειτα από παρέµβαση του ΥΠΕΝ.
Η πώληση του «Novotel Athens» (4*, 196 δωµάτια) τον Μάρτιο του 2025 σηµατοδότησε την αποχώρηση της AccorInvest -η οποία πλέον λειτουργεί ως Essendi- από το ακίνητο. Νέος ιδιοκτήτης είναι ο όµιλος ∆ασκαλαντωνάκη, µέσω της εταιρείας Kokari – Knossians. Η Essendi διατηρεί σήµερα 576 ξενοδοχεία σε 24 χώρες και αποτιµάται στα 7,8 δισ. €.
Η Zeus International Hotels & Resorts, στο πλαίσιο στρατηγικής συνεργασίας µε διεθνές επενδυτικό fund, απέκτησε τον Ιούλιο το «Eretria Hotel & Spa Resort» (4*, 220 δωµάτια). Το συγκρότηµα περιλαµβάνει εστιατόρια, µπαρ, spa, αθλητικές εγκαταστάσεις και συνεδριακούς χώρους, ενισχύοντας το χαρτοφυλάκιο της Zeus στην ηπειρωτική Ελλάδα.
∆ύο κινήσεις στην Κω
Η Κως αποτέλεσε πεδίο δράσης δύο σηµαντικών κινήσεων. Στις αρχές Ιουλίου, η Brook Lane Capital του Aziz Francis απέκτησε το «Porto Bello Royal» (5*, 418 δωµάτια) και το «Porto Bello Beach Resort» (4*, 326 δωµάτια). Παράλληλα, η HIG Capital ολοκλήρωσε τη µεταβίβαση των πέντε ξενοδοχείων του οµίλου Κυπριώτη, µετά την εξαγορά µη εξυπηρετούµενων δανείων ύψους 135-140 εκατ. € το 2022. Το συγκρότηµα περιλαµβάνει µεταξύ άλλων το «Kipriotis Village Resort» (5*, 709 δωµάτια) και το «Kipriotis Panorama Hotel & Suites» (5*, 253 δωµάτια), ενώ όλα τα assets έχουν µισθωθεί στη Hotel Brain για δέκα έτη.
Η ένταση και το εύρος των συναλλαγών αποτυπώνουν την αλλαγή κλίµακας στην ελληνική τουριστική αγορά. Οι ξένες επενδύσεις συνδυάζονται πλέον µε ισχυρές κινήσεις ελληνικών επιχειρηµατικών οµίλων, δηµιουργώντας µια αγορά πιο ώριµη, περισσότερο ανταγωνιστική και µε σαφή διεθνή προσανατολισµό. Το επόµενο διάστηµα αναµένεται να φέρει νέα deals, καθώς η Ελλάδα διατηρεί υψηλή ζήτηση και προοπτικές αποδόσεων που ξεπερνούν τον ευρωπαϊκό µέσο όρο.
Εφημερίδα «Κυριακάτικη Απογευματινή»