Σε Ισραηλινούς περνά ο πλήρης έλεγχος της ΕΛΒΟ

Ολοκληρώθηκε η εξαγορά του 100% της ιστορικής αμυντικής βιομηχανίας από την SK Group, που μπαίνει στο παιχνίδι των ευρω-εξοπλισμών – Εκκρεμούν επενδύσεις 120 εκατ. € έως το 2026
14:15 - 20 Αυγούστου 2025
ΕΛΒΟ

Στον πλήρη έλεγχο της ισραηλινών συμφερόντων εταιρείας αμυντικών – οπλικών συστημάτων SK Group περνά -τέσσερα χρόνια μετά την αρχική επένδυση για το 79%- η ιστορική Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων, σε μια εξαγορά που αφενός ανοίγει διάπλατα τον δρόμο στους Ισραηλινούς να μπουν στο παιχνίδι των ευρωπαϊκών εξοπλιστικών προγραμμάτων και αφετέρου δημιουργεί προσδοκίες εξυγίανσης της πάλαι ποτέ πανίσχυρης «Στάγιερ Ελλάς».

Γεωστρατηγικό αποτύπωμα

Η απόφαση των Ισραηλινών για την εξαγορά του 100% της σημαντικότερης «εν ζωή» -αν και με πολλά προβλήματα- ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας που αποτελεί τον σημαντικότερο κατασκευαστή εξειδικευμένων στρατιωτικών και πολιτικών οχημάτων ειδικού σκοπού, έχοντας αναπτύξει μεγάλη εμπειρία στην κατασκευή τεθωρακισμένων οχημάτων μεταφοράς προσωπικού Leonidas, οχημάτων εδάφους Mercedes Benz, φορτηγών Steyr και τη συναρμολόγηση αρμάτων μάχης Leopard 2 HEL για τον Ελληνικό Στρατό, ερμηνεύεται ως μια επιχειρηματική κίνηση με ισχυρό γεωστρατηγικό αποτύπωμα.
Η δε πώληση του 21% που ελεγχόταν από το Δημόσιο, δρομολογείται σε μια περίοδο που η Ελλάδα μέσω του προγράμματος του υπουργείου Εθνικής Άμυνας «Ατζέντα 2030», αλλά και η Ευρωπαϊκή Ένωση σχεδιάζουν και υλοποιούν εξοπλιστικά προγράμματα δισεκατομμυρίων ευρώ, στο πλαίσιο των ReArm και SAFE, ενώ εκ των πραγμάτων η κίνηση αυτή σηματοδοτεί την ενίσχυση της στρατηγικής σχέσης Ελλάδος – Ισραήλ διά του ιδιωτικού τομέα.

Το γεγονός ότι με την εξαγορά του 100% της ΕΛΒΟ, ο όμιλος SK Group αποκτά την πρώτη επιχειρησιακή του βάση στην Ευρώπη, είναι προφανές πως εξυπηρετεί τον σχεδιασμό των Ισραηλινών να αξιοποιήσουν την ελληνική βιομηχανία και τις εργοστασιακές εγκαταστάσεις της στη Σίνδο ως «θύρα εισόδου» στα ευρωπαϊκά εξοπλιστικά προγράμματα, στα πρότυπα της συνεργασίας τουρκικών εταιρειών με ευρωπαϊκές βιομηχανίες, τις οποίες έχουν εξαγοράσει, όπως λ.χ. συμβαίνει με την Baykar και την ιταλική Piaggio Aerospace στον τομέα των μη επανδρωμένων αεροσκαφών.

Ο Όμιλος SK Group υπογραμμίζει ότι η εξαγορά «ενισχύει τη δέσμευσή του για επενδύσεις σε προηγμένες χερσαίες αμυντικές δυνατότητες, τοπική παραγωγή και στρατηγική συνεργασία με την Ελλάδα». Κάτι το οποίο, ωστόσο, μένει να φανεί στο άμεσο μέλλον, καθώς από το 2021 που πραγματοποιήθηκε η πρώτη φάση εξαγοράς της προβληματικής ΕΛΒΟ έναντι συμβολικού τιμήματος 3 εκατ. ευρώ, δεν φαίνεται να έχουν υλοποιηθεί παρά ελάχιστες από τις συμβατικές δεσμεύσεις της κοινοπραξίας SK Group-Plasan, οι οποίες με βάση το επιχειρηματικό σχέδιο προέβλεπαν -σύμφωνα με τις τότε πληροφορίες- επενδύσεις έως 120 εκατ. ευρώ με ορίζοντα το 2026.

Όπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση, με την απόκτηση της πλήρους ιδιοκτησίας της ΕΛΒΟ, ο Όμιλος SK σκοπεύει να αναδείξει την ΕΛΒΟ «σε κορυφαίο κέντρο παραγωγής και εξαγωγών, και για τον σκοπό αυτό θα αξιοποιήσει την τεχνογνωσία του στον αμυντικό τομέα, την αποδεδειγμένη επιτυχία του στην αναδιοργάνωση ιδιωτικοποιημένων εργοστασίων και στην αναζωογόνηση στρατηγικών βιομηχανικών δραστηριοτήτων, καθώς και τη δέσμευσή του για μεταφορά τεχνολογίας».

«Ορόσημο»

«Η απόκτηση της πλήρους ιδιοκτησίας της ΕΛΒΟ αποτελεί σημαντικό ορόσημο στα στρατηγικά μας σχέδια ανάπτυξης και εμβαθύνει τους δεσμούς μας με την Ελλάδα», δήλωσε ο αντιπρόεδρος του Ομίλου SK, Ronen Hamudot, προσθέτοντας πως «βλέπουμε τεράστιες δυνατότητες στις υποδομές και την κληρονομιά της ΕΛΒΟ και δεσμευόμαστε να τη μετατρέψουμε σε κορυφαίο διεθνές κέντρο παραγωγής και εξαγωγών. «Αυτή η επένδυση αντανακλά το μακροπρόθεσμο όραμά μας να ενισχύσουμε την ελληνική αμυντική βιομηχανία και να επεκτείνουμε το επιχειρησιακό αποτύπωμα του Ομίλου SK στην Ευρώπη ως παγκόσμιου ηγέτη στον τομέα της χερσαίας άμυνας», συμπλήρωσε ο κ. Hamudot.

Σύμφωνα με το επιχειρηματικό σχέδιο που είχε κατατεθεί στο πλαίσιο της διαγωνιστικής διαδικασίας, η δραστηριότητα της νέας ΕΛΒΟ θα έχει τέσσερις άξονες: Το μηχανουργείο, τις υπερκατασκευές, τη βαφή και τη συναρμολόγηση. Σκοπός είναι αρχικά να παράγονται τρεις κατηγορίες οχημάτων: στρατιωτικά οχήματα, οχήματα ειδικού τύπου και πολιτικά οχήματα. Μεσοπρόθεσμα, οι κατηγορίες θα διευρυνθούν και μπορεί να περιλάβουν θωρακισμένα πολιτικά οχήματα, πρόσθετα συστήματα θωράκισης στρατιωτικών οχημάτων, φορητά όπλα, αλλά και ηλεκτροοπτικό εξοπλισμό.

Εφημερίδα Απογευματινή