Η Θεσσαλονίκη βρίσκεται σε µια περίοδο µεταµόρφωσης, που αποτυπώνεται ξεκάθαρα στην αγορά ακινήτων. Από την κατοικία και τα γραφεία µέχρι το λιανεµπόριο και την εφοδιαστική αλυσίδα, οι εξελίξεις τρέχουν µε ρυθµούς που δεν είχαν καταγραφεί την τελευταία δεκαετία. Οι µεγάλες υποδοµές -το µετρό, η αναβάθµιση του αεροδροµίου, η επέκταση του λιµανιού και οι νέοι αυτοκινητόδροµοιλειτουργούν ως πολλαπλασιαστές αξίας και αλλάζουν το τοπίο της πόλης.
Στην αγορά κατοικίας, οι τιµές κινούνται σταθερά ανοδικά, µε ετήσιες αυξήσεις 5%-7%, ενώ γύρω από τους σταθµούς του µετρό η άνοδος ξεπέρασε ήδη το 30%. Οι ανατολικές συνοικίες, µε προεξάρχουσα την Καλαµαριά, αναδεικνύονται σε κορυφαία επιλογή για αγοραστές που θέλουν ποιότητα ζωής, θάλασσα και πρόσβαση στο κέντρο, ενώ η Θέρµη και το Ωραιόκαστρο προσελκύουν κατασκευαστές που αναζητούν διαθέσιµα οικόπεδα. Το ενδιαφέρον είναι έντονο και στη Χαλκιδική και την Πιερία, όπου οι εξοχικές κατοικίες αποτελούν πόλο έλξης τόσο για Ελληνες όσο και για ξένους.
Οι ξένοι αγοραστές, κυρίως από Ισραήλ, Γερµανία και Βαλκάνια (σ.σ.: αντιπροσωπεύουν πλέον πάνω από το 30% των συναλλαγών) επικεντρώνονται σε ακίνητα αξίας γύρω στα 250.000 ευρώ και αποφεύγουν το κατώφλι των 800.000 ευρώ για Golden Visa, κάτι που δηµιουργεί νέα δυναµική αλλά και ανταγωνισµό µε τους ντόπιους αγοραστές. Η ΝΟΚ έχει παγώσει αρκετά έργα, περιορίζοντας ακόµα περισσότερο την προσφορά, µε αποτέλεσµα οι πιέσεις στις τιµές να αναµένεται να συνεχιστούν και την επόµενη διετία.
Γραφεία
Στα γραφεία, η πόλη µπαίνει σε µια νέα εποχή µε την ολοκλήρωση των πρώτων πράσινων συγκροτηµάτων. Το «HUB26» στη δυτική είσοδο της πόλης λειτουργεί ήδη, φιλοξενώντας την TaskUs σε κτίριο 7.000 τ.µ. και την Coca-Cola, ενώ µέχρι το β’ εξάµηνο του 2025 αναµένεται να στεγαστούν και η Alpha Bank µε την Τράπεζα Πειραιώς. Στην ανατολική πλευρά, το project «KOMVOS» της Thermi Group, µε δύο κτίρια 10.000 τ.µ., ανακατασκευάζεται πλήρως µε βιώσιµα κριτήρια και φιλοδοξεί να προσελκύσει πολυεθνικές και µεγάλες ελληνικές εταιρείες.
Παράλληλα, η Deloitte ετοιµάζεται να µεταφέρει την έδρα της στο αναβαθµισµένο κτίριο της PAEGA, που θα αποκτήσει πιστοποίηση LEED Gold, µε επένδυση άνω των 20 εκατ. ευρώ και µακροχρόνια µίσθωση 12 ετών. Οι ενοικιάσεις στα νέα «πράσινα» κτίρια κινούνται στα 16-18 ευρώ/τ.µ., ενώ στο κέντρο οι τιµές φτάνουν τα 12-16 ευρώ/τ.µ. για τους prime δρόµους (Τσιµισκή, νέα green developments) και 8-11 ευρώ/τ.µ. σε δευτερεύουσες οδούς.
Η λειτουργία του µετρό αναµένεται να ενισχύσει την ελκυστικότητα του κέντρου, προσφέροντας καλύτερη πρόσβαση από τις ανατολικές συνοικίες. Η αγορά εµπορικής στέγης, από την άλλη, παραµένει ανθεκτική. Στην Τσιµισκή η ενοικίαση καταστηµάτων κυµαίνεται στα 120-160 ευρώ/τ.µ. τον µήνα στο πιο εµπορικό της κοµµάτι, ενώ η Εγνατία αναβαθµίζεται χάρη στη λειτουργία του µετρό και γίνεται όλο και πιο ελκυστική για αλυσίδες εστίασης.
Νέες αφίξεις δίνουν τον τόνο: η Brooks Brothers άνοιξε κατάστηµα στην πλατεία Αριστοτέλους, η Michael Kors επεκτάθηκε στην Αγίας Σοφίας, η Holland & Barrett απέκτησε δεύτερο σηµείο στη Μητροπόλεως, ενώ η Mayoral εγκαινίασε το πρώτο της κατάστηµα σε high street της Θεσσαλονίκης.
Η ProCredit Bank θα λειτουργήσει σύντοµα κατάστηµα κοντά στην Αριστοτέλους, ενώ το brand Jackaroo ετοιµάζεται να ανοίξει στη συµβολή Αγίας Σοφίας και Μητροπόλεως. Οι αποδόσεις για εµπορικά ακίνητα στις κεντρικές αγορές διατηρούνται στο 5,5%-6%, ενώ στις δευτερεύουσες περιοχές, όπως Καλαµαριά και Πυλαία, φτάνουν το 7%-8%.
Μεγάλο «χαρτί»
Το µεγάλο «χαρτί», όµως, για τη Θεσσαλονίκη είναι τα logistics. Η στρατηγική θέση της πόλης, σε συνδυασµό µε
το λιµάνι, τον σιδηρόδροµο και το οδικό δίκτυο, την καθιστούν κόµβο διεθνούς σηµασίας. Για το πρώην στρατόπεδο Γκόνου προχωρά διαγωνισµός για την ανάπτυξη εµπορευµατικού κέντρου 672 στρεµµάτων µε επένδυση 200-250
εκατ. ευρώ, που θα δηµιουργήσει 3.000 νέες θέσεις εργασίας και θα αναδείξει τη Βόρεια Ελλάδα σε διεθνές hub διαµετακοµιστικού εµπορίου. Αντίστοιχα, η Dimand σχεδιάζει logistics park 120.000 τ.µ. στο πρώην Balkan Export,
µε επένδυση 160 εκατ. ευρώ, ενώ ο ΟΛΘ προχωρά στην πολυαναµενόµενη επέκταση της 6ης προβλήτας, που θα διπλασιάσει τη διακίνηση containers.
Στη βιοµηχανική ζώνη Καλοχωρίου καταγράφεται επίσης κινητικότητα, µε πρώην βιοµηχανικά συγκροτήµατα να
προσφέρονται για αναδιαµόρφωση. Οι µισθώσεις στην αγορά logistics κυµαίνονται στα 3,5-5 ευρώ/τ.µ. για Grade
A εγκαταστάσεις και στα 2,5-3,4 ευρώ/τ.µ. για παλαιότερες.
Ολα τα παραπάνω δείχνουν µια πόλη που αλλάζει κλίµακα. Η Θεσσαλονίκη δεν είναι πια µόνο µια αγορά εσωτερικής κατανάλωσης, αλλά αναδύεται ως διεθνής κόµβος κατοικίας, εµπορίου και logistics. Η ταυτόχρονη ώθηση σε όλους τους τοµείς δηµιουργεί ένα µοναδικό momentum, που µπορεί να αναδείξει τη Βόρεια Ελλάδα σε επίκεντρο επενδυτικού ενδιαφέροντος για τα επόμενα χρόνια.
Μαρία Καλούδη-Κυριακάτικη Απογευματινή