Η εστίαση δεν «δούλεψε» φέτος όσο θα επιθυμούσε με τους ξένους τουρίστες ούτε, όμως, με τους Έλληνες πελάτες τους που μείωσαν δραστικά τις εξόδους για φαγητό, επιλέγοντας να διαχειριστούν το κύμα ακρίβειας στα εστιατόρια και τις ταβέρνες, μαγειρεύοντας στο σπίτι, τα Airbnb και τα ενοικιαζόμενα δωμάτια.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της εφαρμογής διαχείρισης χρημάτων Plum, ήδη από τον Ιούνιο η μέση δαπάνη ανά καταναλωτή ήταν μειωμένη κατά 50% στα καταστήματα της εστίασης, παρά τη σημαντική αύξηση δαπανών ανά ταξίδι φέτος κατά 10% στα 622,7 ευρώ.
Στο σύνολο των επιχειρήσεων του κλάδου των Υπηρεσιών Εστίασης για το δεύτερο τρίμηνο 2025, ο τζίρος κατέγραψε μείωση 2,6%. Μαζί με τη μείωση κατά 7,6% στο πρώτο τρίμηνο του 2025, ήδη το πρώτο εξάμηνο η μείωση του τζίρου φτάνει το 10%. «Άρα, κάπου πάνε αυτά τα χρήματα, γιατί τουρισμός υπάρχει», λένε στην «Α» οι επιχειρηματίες του κλάδου. Τα στοιχεία απαντούν το ερώτημα: Τον Ιούνιο του 2025 η ΕΛΣΤΑΤ καταγράφει αύξηση τζίρου στα καταστήματα λιανικού εμπορίου τροφίμων κατά 5,5%.
Ειδικότερα, στο σύνολο των επιχειρήσεων του κλάδου των Υπηρεσιών Εστίασης, ο κύκλος εργασιών το δεύτερο τρίμηνο 2025 ανήλθε σε 2.729.441. ευρώ, σημειώνοντας μείωση 2,6% σε σχέση με το δεύτερο τρίμηνο 2024, όπου είχε ανέλθει σε 2.803.317 ευρώ. Η μεγαλύτερη μείωση στον κύκλο εργασιών σε σύγκριση με το δεύτερο τρίμηνο 2024 παρατηρήθηκε στη Σαντορίνη (22,1%), στη Χίο (10,1%), στην Καβάλα (8,8%).
«Παρά το γεγονός ότι οι Έλληνες μείωσαν τις επισκέψεις τους, όταν έρχονται σε ένα εστιατόριο συνεχίζουν να καταναλώνουν, παραμένοντας καλοί πελάτες για τις επιχειρήσεις του κλάδου. Το πρόβλημα είναι ότι οι επισκέψεις τους μειώθηκαν από δύο την εβδομάδα σε μία το δεκαπενθήμερο», εξήγησε, μιλώντας στην «Α», ο πρόεδρος των Εστιατόρων, Γιάννης Δαβερώνης, υπερθεματίζοντας ότι ο επισκέπτης από το εξωτερικό «γύρισε την πλάτη» στην εστίαση στις παραθεριστικές περιοχές, ψωνίζοντας από τα καταστήματα τροφίμων το γεύμα που μαγείρευε στο κατάλυμά του.
Τα στοιχεία της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος, συμφωνούν με εκείνα των εστιατόρων. Όπως λέει στην «Α» ο διευθυντής της Ένωσης, Απόστολος Πεταλάς, «τους θερινούς μήνες οι αλυσίδες των σουπερμάρκετ είχαν… τη βοήθεια των επισκεπτών από το εξωτερικό που φέτος προτίμησαν να ψωνίσουν τρόφιμα από τα ράφια και να τα καταναλώσουν στο κατάλυμα που είχαν ενοικιάσει, αντί να επισκεφτούν ένα εστιατόριο για τη διατροφή τους».
Σύμφωνα με το powergame.gr, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Εστιατόρων έχει ήδη στείλει επιστολή στο γραφείο του πρωθυπουργού, ζητώντας την πραγματοποίηση εξαγγελίας από το βήμα της ΔΕΘ, με αντικείμενο τη μείωση του ΦΠΑ στον καφέ και τα αναψυκτικά για καθήμενους πελάτες, από το 24% στο 13%.
«Θέλει και από τη δική μας πλευρά λίγο μάζεμα, οι τιμές έχουν ξεφύγει», συμπληρώνει ο Γιάννης Δαβερώνης, που αντιλαμβάνεται τα λειτουργικά κόστη μιας επιχείρησης εστίασης, αντισταθμίζει, όμως, με τις οικονομικές δυνατότητες των πελατών.
Η τάση για το επόμενο διάστημα φαίνεται πως είναι το «ορθάδικο».
Ο πρόεδρος των Εστιατόρων συνδυάζει το αίτημα του «διπλού» ΦΠΑ, με την ευελιξία που πρέπει να δείξουν για να επιβιώσουν σε αυτές τις συνθήκες τα καταστήματα εστίασης.
«Στο εξής, όπως βλέπετε μικρά ευέλικτα καφέ με λίγους πάγκους, έτσι θα είναι και τα εστιατόρια και οι ταβέρνες. Ορθάδικα», λέει στην «Α» ο Γιάννης Δαβερώνης. «Αυτό θα εξυπηρετήσει τα καταστήματα που θα λειτουργούν με χαμηλότερα λειτουργικά κόστη, λιγότερο προσωπικό, ευέλικτα, για να εξυπηρετούν λιγότερους πελάτες. Τέλος στα πολλά, μεγάλα τραπέζια με τις πολλές καρέκλες», προβλέπει.
Εφημερίδα Απογευματινή