Τρεις προτάσεις για ταχύτερη υλοποίηση έργων

Τι είπαν στο συνέδριο του «Economist» ο διευθύνων σύμβουλος της ΑΚΤOR, Αλέξανδρος Εξάρχου, ο CEO της ΜΕΤΚΑ, Ντίνος Μπενρουμπής, και ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρίστος Δήμας
10:29 - 7 Σεπτεμβρίου 2025
Τρεις προτάσεις

Τρεις κρίσιμες αλλαγές στη φιλοσοφία και τη διαδικασία των δημόσιων έργων πρότεινε ο διευθύνων σύμβουλος της ΑΚΤOR, Αλέξανδρος Εξάρχου, μιλώντας χθες μαζί με τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρίστο Δήμα, από το βήμα του «5ου Thessaloniki Metropolitan Summit» που συνδιοργανώνουν ο «Economist» και το powergame.gr.

Στην παρέμβασή του ο κ. Εξάρχου τόνισε πως η Ελλάδα αποτελεί σήμερα μία από τις πιο ελκυστικές χώρες για επενδύσεις στις κατασκευές, ωστόσο χρόνιες παθογένειες απειλούν να φρενάρουν την αναπτυξιακή δυναμική.

Για να προχωρήσουν τα έργα χωρίς καθυστερήσεις, υπογράμμισε την ανάγκη να υπάρχουν ώριμες μελέτες πριν από κάθε δημοπράτηση, να διασφαλίζεται εγκαίρως η χρηματοδότηση και να έχουν ολοκληρωθεί οι απαλλοτριώσεις, καθώς και να αλλάξει συνολικά ο τρόπος με τον οποίο το Δημόσιο προκηρύσσει και εκτελεί έργα ώστε να αποφεύγεται το φαινόμενο να χρονίζουν επί μακρόν.

«Καλύτερα να καθυστερεί μια δημοπράτηση παρά να ξεκινά ένα έργο χωρίς τα απαραίτητα προαπαιτούμενα», είπε χαρακτηριστικά. Τόνισε δε ότι τα δημόσια έργα θα γίνουν ακόμα πιο δύσκολα στην υλοποίησή τους μετά το τέλος του Ταμείου Ανάκαμψης.

Συγκρίνοντας δε την ταχύτερη ολοκλήρωση των έργων παραχώρησης, ο Αλ. Εξάρχου υποστήριξε ότι έχουν όλα τα απαραίτητα στοιχεία για άμεση χρηματοδότηση από τις τράπεζες.

Ευελιξία

Στο ίδιο πάνελ ο υπουργός Υποδομών, Χρίστος Δήμας, παραδέχθηκε ότι το Δημόσιο ευθύνεται σε σημαντικό βαθμό για καθυστερήσεις, σημειώνοντας όμως ότι και οι εταιρείες οφείλουν να δείχνουν ευελιξία.

Ο υπουργός παρουσίασε παράλληλα το νέο χαρτοφυλάκιο έργων, δίνοντας έμφαση στους υδάτινους πόρους. Μεταφέρθηκαν, όπως είπε, έργα ύψους 2,5 δισεκατομμυρίων ευρώ από το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, με το 80% να αφορά άρδευση και το 20% ύδρευση. Πρόκειται για φράγματα και αντιπλημμυρικά έργα που συγκροτούν, για πρώτη φορά, εθνικό σχέδιο αξιοποίησης των υδάτων.

Αναφέρθηκε συγκεκριμένα στο φράγμα Μπραμιανών, στο έργο του Ασωπού στην Κορινθία και στο φράγμα Τσικνιά στη Λέσβο. Παράλληλα, τόνισε την πρόοδο σε κρίσιμα συγκοινωνιακά έργα, όπως τον κόμβο Σκαραμαγκά και την επέκταση του μετρό Θεσσαλονίκης προς Καλαμαριά, με ορίζοντα ολοκλήρωσης τον Φεβρουάριο του 2026. Αναφέρθηκε και στις ΣΔΙΤ που θεωρούνται πλέον βασικό εργαλείο ανάπτυξης: προχωρούν οι διαδικασίες για τον οδικό άξονα Δράμας-Αμφίπολης, τον δρόμο Θεσσαλονίκης-Έδεσσας, καθώς και το έργο Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη, ενώ ο ΒΟΑΚ βρίσκεται ήδη σε φάση κατασκευής.

Από την πλευρά της METKA, του κατασκευαστικού βραχίονα της Metlen, ο διευθύνων σύμβουλος Ντίνος Μπενρουμπής τόνισε πως η Ελλάδα επενδύει μόλις το 2% του ΑΕΠ σε υποδομές, έναντι 6% του ευρωπαϊκού μέσου όρου, κάτι που δείχνει τόσο την υστέρηση όσο και τις δυνατότητες ανάπτυξης στο μέλλον.

Εφημερίδα Απογευματινή