Έμπρακτη στήριξη των νησιών με τις μειώσεις ΦΠΑ – ΕΝΦΙΑ – φόρων

Κατά 30% ελαφρύτερα τα βάρη σε ακριτικά νησιά και Έβρο - Η διόρθωση αδικιών και η επιστροφή του μερίσματος της ανάπτυξης
14:32 - 16 Σεπτεμβρίου 2025

Γιατί τώρα η μείωση του ΦΠΑ στα νησιά; Είναι ένα ερώτημα της κοινής γνώμης, που ασφαλώς έχει παραπάνω από μία απαντήσεις. Η πρώτη, που δίνει η κυβέρνηση, είναι ότι η μείωση του ΦΠΑ στα 19 ακριτικά νησιά κατά 30% από τον Ιανουάριο του 2026 αλλά και η σταδιακή μείωση του ΕΝΦΙΑ διορθώνει αδικίες. Ο ΦΠΑ θα μειωθεί από το 24% στο 17% και ο μειωμένος συντελεστής από 13% σε 9%, όπως ήδη ισχύει σε Χίο, Λέρο, Σάμο, Λέσβο και Κω.

Είναι γεγονός ότι τα νησιά έχουν περισσότερα προβλήματα, υψηλότερα μεταφορικά κόστη αλλά και μεγαλύτερα θέματα οικονομικής συνοχής. Έτσι λοιπόν, η μείωση του ΦΠΑ και η σταδιακή κατάργηση του ΕΝΦΙΑ, μαζί με τα υπόλοιπα μέτρα στήριξης της οικογένειας, όπως μείωση άμεσων φόρων, λειτουργούν αποτελεσματικά και παρέχουν ακόμη μεγαλύτερη στήριξη του εισοδήματος σε νοικοκυριά, επαγγελματίες και κατοίκους των νησιών μας.

Κίνητρα παραμονής

Ένας πρόσθετος λόγος που οδήγησε την κυβέρνηση στην απόφαση αυτή είναι ότι η μείωση του ΦΠΑ σε ποσοστό 30% στο Βόρειο Αιγαίο, στον Έβρο (Σαμοθράκη) και στα Δωδεκάνησα στηρίζει αυτές τις περιοχές που έχουν υποστεί το μέγα βάρος των μεταναστευτικών ροών.

Τι να περιμένουμε λοιπόν από την πρωτοβουλία αυτή της κυβέρνησης; Ασφαλώς μεγαλύτερη ανάπτυξη, αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος και κίνητρα παραμονής στα νησιά.

Είναι χαρακτηριστική η δήλωση του υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κυριάκου Πιερρακάκη, ότι «η στοχευμένη μείωση του ΦΠΑ σε ακριτικά και άλλα μικρά νησιά έχει ως αποτέλεσμα το μέτρο αυτό να αφορά το σύνολο της τοπικής κοινωνίας, καθώς υπάρχει η ιδιαιτερότητα ότι οι περισσότερες επιχειρήσεις ανήκουν σε κατοίκους των νησιών. Ανάπτυξη κάθε χρόνο, αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου και πραγματική σύγκλιση με την Ευρωπαϊκή Ένωση».

Η κυβέρνηση εκτιμά ότι με αυτόν τον τρόπο θα μπορεί το μέρισμα αυτής της ανάπτυξης να επιστρέφει πίσω στην κοινωνία και κυρίως σε εκείνους που το έχουν περισσότερο ανάγκη. Η Ελλάδα σχεδόν χρεοκόπησε τρεις φορές. Έπρεπε να καλυφθεί το έδαφος της χαμένης δεκαετίας και παράλληλα να στηριχθεί περισσότερο το εισόδημα των πολιτών αλλά χωρίς την επανάληψη του ίδιου λάθους.

Ενέργεια – Μεταφορές

Μάλιστα και για το μεταφορικό ισοδύναμο, που ενδιαφέρει τους νησιώτες, ο υπουργός Οικονομικών τονίζει: «Πέρυσι 425.000 νησιώτες μας στηρίχθηκαν από το μεταφορικό ισοδύναμο και από τα 88 εκατομμύρια ευρώ, που ήταν το συνολικό κόστος των εισιτηρίων, τα 42 εκατομμύρια καλύφθηκαν από τον κρατικό προϋπολογισμό, από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Γνωρίζω ότι υπήρξαν κάποιες καθυστερήσεις, αν και μέχρι τις 10 Ιουνίου φέτος τα 9 εκατομμύρια είχαν ήδη πληρωθεί». Και πρόσθεσε ότι «στόχος μας είναι αυτά τα πράγματα να γίνονται ακόμη γρηγορότερα, με έναν ακόμη πιο αποτελεσματικό τρόπο, για να μπορούμε να στηρίζουμε τους νησιώτες μας. Άλλωστε, σε οικονομικό επίπεδο η στήριξη του μέτρου είναι κάθετη και απόλυτη».

Εφημερίδα Απογευματινή