Η ηλεκτρονική τιμολόγηση μπαίνει υποχρεωτικά στην καθημερινότητα των επιχειρηματιών από τον προσεχή Φεβρουάριο, αλλάζοντας πλήρως τον τρόπο που από την επόμενη χρονιά θα συναλλάσσονται μεταξύ τους στην Ελλάδα όλες οι μεγάλες και μικρές εταιρείες, καθώς από τα χάρτινα παραστατικά περνάμε στα ψηφιακά και στην online ενημέρωση της εφορίας. Η έκδοση χθες των σχετικών αποφάσεων από το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και την ΑΑΔΕ τροχοδρομεί επισήμως πλέον τη μεγάλη αυτή μεταρρύθμιση, που βρισκόταν επί χρόνια στα χαρτιά, με ελάχιστες εταιρείες να την έχουν υιοθετήσει έως σήμερα πιλοτικά για να επωφεληθούν των κινήτρων.
Κατά προτεραιότητα
Η αρχή θα γίνει από τις επιχειρήσεις που εμφανίζουν υψηλό κύκλο εργασιών, ενώ σταδιακά το μέτρο θα επεκταθεί και στις μικρότερες επιχειρήσεις. Πρόκειται για μια ουσιαστική μεταρρύθμιση, με στόχο τον περαιτέρω περιορισμό της φοροδιαφυγής μέσα από την έκδοση εικονικών και πλαστών τιμολογίων, τα οποία εξακολουθούν να κυκλοφορούν στην αγορά. Στη φάση αυτή τα ηλεκτρονικά τιμολόγια θα ισχύουν υποχρεωτικά εντός Ελλάδας και τρίτων χωρών εκτός ΕΕ και προαιρετικά για τις συναλλαγές με εταιρείες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση, όπως έγραψε το powergame.gr, έχει ήδη ανάψει το «πράσινο φως» από τον περασμένο Απρίλιο, επισημαίνοντας ότι το μέτρο θα επιτρέψει τη διαβίβαση των δεδομένων τιμολόγησης στην πλατφόρμα myDATA της ΑΑΔΕ σε πραγματικό χρόνο. Έτσι, η φορολογική διοίκηση θα έχει άμεση και σαφή εικόνα των συναλλαγών, διευκολύνοντας την ταχεία ανίχνευση περιπτώσεων μη υποβολής ΦΠΑ ή εσφαλμένης υποβολής στοιχείων. Επιπλέον, η ηλεκτρονική τιμολόγηση αναμένεται να συμβάλει καθοριστικά στην αντιμετώπιση κρουσμάτων φορολογικής απάτης τύπου «καρουζέλ», μειώνοντας τον χρόνο ταυτοποίησης των εμπλεκόμενων μερών.
Το νέο σύστημα
Με βάση το σχέδιο, οι επιχειρήσεις θα αποστέλλουν τα δεδομένα των συναλλαγών τους είτε σε πιστοποιημένο πάροχο είτε μέσω εφαρμογής που έχει ετοιμάσει η ΑΑΔΕ και μέσω αυτής της διαδικασίας θα εκδίδεται ηλεκτρονικά κάθε τιμολόγιο. Το τιμολόγιο αυτό θα αποστέλλεται αυτομάτως τόσο στον εκδότη όσο και στον παραλήπτη, ενώ ταυτόχρονα θα ενημερώνεται και η πλατφόρμα myDATA σε πραγματικό χρόνο. Έτσι, η ΑΑΔΕ θα μπορεί να παρακολουθεί με ακρίβεια τον συνολικό ημερήσιο όγκο συναλλαγών και να υπολογίζει τον αναλογούντα ΦΠΑ.
– Για παράδειγμα, σε μία μέρα μπορεί να καταγραφούν συναλλαγές ύψους 250 εκατομμυρίων ευρώ, με ΦΠΑ που αγγίζει τα 50 εκατ. ευρώ, ανάλογα με τον συντελεστή.
Ήδη, σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, περίπου 36.000 επιχειρήσεις στην Ελλάδα εφαρμόζουν την ηλεκτρονική τιμολόγηση, επωφελούμενες από τα φορολογικά κίνητρα που έχει θεσπίσει το υπουργείο Οικονομικών. Τα κίνητρα αυτά είναι διαθέσιμα σε όλες τις επιχειρήσεις και τους επαγγελματίες που εκδίδουν αποκλειστικά ηλεκτρονικά τιμολόγια μέσω πιστοποιημένου παρόχου, τα οποία διαβιβάζονται απευθείας στην πλατφόρμα myDATA.
Η εφαρμογή του νέου συστήματος θα διευκολύνει επίσης την αυτόματη προσυμπλήρωση των δηλώσεων ΦΠΑ, ενώ θα επιτρέψει στους φορολογούμενους να εκπληρώνουν πολλαπλές φορολογικές υποχρεώσεις ταυτόχρονα, μειώνοντας λάθη και διοικητικά κόστη. Για τις επιχειρήσεις που θα υιοθετήσουν την ηλεκτρονική τιμολόγηση πριν από την υποχρεωτική εφαρμογή της, προβλέπονται σημαντικά κίνητρα:
• Έκπτωση 100% της δαπάνης για την προμήθεια τεχνικού εξοπλισμού και λογισμικού, αποσβέσιμη στο έτος πραγματοποίησης, προσαυξημένη κατά 100%.
• Αναγνώριση και προσαύξηση 100% της δαπάνης για την παραγωγή, διαβίβαση και ηλεκτρονική αρχειοθέτηση τιμολογίων για το πρώτο ημερολογιακό έτος εφαρμογής.
• Τα κίνητρα ισχύουν για δαπάνες που πραγματοποιούνται από το φορολογικό έτος 2025 και μετά, υπό την προϋπόθεση ότι οι ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις έχουν υποβάλει δήλωση συμμετοχής στην ηλεκτρονική τιμολόγηση.
Χρονοδιάγραμμα
Σύμφωνα με την ΑΑΔΕ, από τις 2/2/2026 ξεκινά η υποχρεωτική χρήση ηλεκτρονικής τιμολόγησης για συναλλαγές μεταξύ επιχειρήσεων (Β2Β), ενώ παράλληλα παρέχονται ισχυρά κίνητρα για την πρόωρη ένταξη των επιχειρήσεων στο νέο σύστημα. Η υποχρέωση αφορά την έκδοση ηλεκτρονικών τιμολογίων σε κάθε πώληση αγαθών και παροχή υπηρεσιών μεταξύ επιχειρήσεων στην Ελλάδα καθώς και προς επιχειρήσεις τρίτων χωρών (εκτός ΕΕ). Για τις πωλήσεις σε επιχειρήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η έκδοση ηλεκτρονικών τιμολογίων παραμένει προαιρετική. Εφόσον η αλλοδαπή επιχείρηση δεν αποδέχεται το ηλεκτρονικό τιμολόγιο, αυτό μπορεί να αποσταλεί με εναλλακτικό τρόπο.
Για τις συναλλαγές μεταξύ ελληνικών επιχειρήσεων, η αποδοχή των ηλεκτρονικών τιμολογίων από τη λήπτρια επιχείρηση είναι υποχρεωτική. Αντίθετα, δεν υπάρχει υποχρέωση αποδοχής ηλεκτρονικού τιμολογίου από την ημεδαπή επιχείρηση στην περίπτωση συναλλαγών με επιχειρήσεις της αλλοδαπής (εντός ΕΕ ή τρίτων χωρών). Κάθε επιχείρηση μπορεί να εκπληρώσει την υποχρέωση αυτή επιλέγοντας:
• υπηρεσίες παρόχου ηλεκτρονικής έκδοσης στοιχείων,
• τη δωρεάν εφαρμογή της ΑΑΔΕ (timologio) και τη δωρεάν εφαρμογή για κινητές συσκευές myDATAapp, οι οποίες προσφέρουν ισοδύναμη λύση και καλύπτουν χωρίς κόστος και τις περιπτώσεις έκδοσης ηλεκτρονικών τιμολογίων που αφορούν δημόσιες συμβάσεις.
Η κοινή απόφαση του υφυπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Γιώργου Κώτσηρα, και του διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, Γιώργου Πιτσιλή, προβλέπει δύο περιόδους υλοποίησης καθώς και μεταβατικό χρονικό διάστημα ώστε οι επιχειρήσεις να προσαρμοστούν ομαλά στη νέα διαδικασία:
1. Α΄ περίοδος – Μεγάλες επιχειρήσεις με ακαθάριστα έσοδα άνω του ενός εκατομμυρίου ευρώ για το φορολογικό έτος 2023:
• 2/2/2026: Έναρξη υποχρεωτικής εφαρμογής.
• 2/2-31/3/2026: Χρονικό διάστημα σταδιακής εφαρμογής της ηλεκτρονικής τιμολόγησης, με παράλληλη χρήση προγραμμάτων διαχείρισης επιχειρήσεων (εμπορικό /λογιστικό, ERP) ή της ειδικής φόρμας καταχώρισης.
Οι υπόχρεες επιχειρήσεις οφείλουν να υποβάλουν Δήλωση Έναρξης Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων ή Δήλωση Χρήσης της Εφαρμογής timologio και να ξεκινήσουν την έκδοση ηλεκτρονικών τιμολογίων εντός του συγκεκριμένου τριμήνου.
2. Β΄ περίοδος – Λοιπές επιχειρήσεις:
• 1/10: Έναρξη υποχρεωτικής εφαρμογής.
• 1/10-31/12: Χρονικό διάστημα σταδιακής προσαρμογής
Εφημερίδα Απογευματινή