ΕΒΕΠ: Ζητά άμεση διαλεύκανση για τα 2.435 κατασχεμένα κοντέινερ στο λιμάνι του Πειραιά

Ανησυχία για την εικόνα του λιμανιού και την εμπορική δραστηριότητα – Ελλείψεις προσωπικού, καθυστερήσεις και αυξημένα κόστη λόγω «σταλιών»
14:38 - 18 Σεπτεμβρίου 2025

Την αμέριστη στήριξή του στην πλήρη διαλεύκανση της μεγάλης υπόθεσης τελωνειακής απάτης που αποκάλυψε η ευρωπαϊκή εισαγγελία (EPPO), εκφράζει το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς (ΕΒΕΠ), ζητώντας την επίσπευση των τελωνειακών ελέγχων στα 2.435 κοντέινερ που έχουν κατασχεθεί στο λιμάνι του Πειραιά με κινεζικά προϊόντα χαμηλού δηλωμένου κόστους.

Καθυστερήσεις και επιβαρύνσεις για τις επιχειρήσεις – Ελλιπές προσωπικό στα τελωνεία

Σύμφωνα με το ΕΒΕΠ, οι καθυστερήσεις στους ελέγχους έχουν προκαλέσει προβλήματα σε επιχειρήσεις-μέλη του, καθώς η ενοποίηση των τελωνειακών υπηρεσιών στο λιμάνι δεν συνοδεύτηκε από επαρκή ενίσχυση σε προσωπικό. Το αποτέλεσμα είναι σημαντικές καθυστερήσεις στις διαδικασίες εισαγωγής και εξαγωγής, καθώς και επιπρόσθετα κόστη για τους παραλήπτες λόγω σταλιών παραμονής των κοντέινερ στη λιμενική ζώνη.

Σε πρόσφατη συνάντηση με τον Διοικητή της ΑΑΔΕ, Γιώργο Πιτσιλή, το προεδρείο του ΕΒΕΠ εξέφρασε την ανησυχία του για την εύρυθμη λειτουργία του εμπορευματικού σταθμού, ζητώντας προσωπικό και μέσα για να διασφαλιστεί η ταχύτητα και η διαφάνεια των τελωνειακών διαδικασιών.

Αντιντάμπινγκ και εμπορική άμυνα: Προστασία από αθέμιτο ανταγωνισμό

Το ΕΒΕΠ υπενθυμίζει ότι τα μέτρα εμπορικής άμυνας, όπως οι τελωνειακοί έλεγχοι, οι δασμοί και η πολιτική anti-dumping, εφαρμόζονται σε όλη την Ε.Ε. για την προστασία της εγχώριας παραγωγής από αθέμιτες εμπορικές πρακτικές τρίτων χωρών, όπως είναι η υποτιμολόγηση κινεζικών προϊόντων.

«Οι κινεζικές εταιρείες συχνά εξάγουν προϊόντα στην Ε.Ε. κάτω του κόστους, με σκοπό να αποκτήσουν μερίδιο αγοράς, πλήττοντας την ευρωπαϊκή παραγωγή», σημειώνει το Επιμελητήριο.

Το «dumping» αντιμετωπίζεται μέσω επιβολής αντισταθμιστικών δασμών, όταν αποδεικνύεται ότι τα εισαγόμενα προϊόντα έχουν ωφεληθεί από κρατικές επιδοτήσεις στις χώρες προέλευσης.

Ευρωπαϊκή απάτη με επίκεντρο τον Πειραιά – Ζημιά 700 εκατ. ευρώ

Η μεγάλη έρευνα με την κωδική ονομασία «Καλυψώ», που διενήργησε η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία (EPPO) σε συνεργασία με την OLAF και την ΑΑΔΕ, αποκάλυψε εκτεταμένο δίκτυο απάτης σε εισαγωγές από την Κίνα. Οι εταιρείες-βιτρίνες είχαν έδρα σε Αθήνα, Μαδρίτη, Παρίσι και Σόφια, ενώ η ζημιά για τα ευρωπαϊκά ταμεία εκτιμάται πως ξεπερνά τα 700 εκατ. ευρώ.

Η απάτη περιλάμβανε υποτιμολόγηση εμπορευμάτων, κυρίως ηλεκτρικών ποδηλάτων, ειδών ένδυσης και υπόδησης, τα οποία εισάγονταν χωρίς την καταβολή δασμών και ΦΠΑ, με αποτέλεσμα την απώλεια σημαντικών δημοσίων εσόδων.

Ελέγχονται επίσης e-shops και αποστολές σε τελικούς καταναλωτές με δέματα που εμφανίζονταν ως «gift» ή «used» προϊόντα, ώστε να αποφευχθούν τελωνειακές επιβαρύνσεις. Το φαινόμενο του «China to Consumer (C2c)» αναπτύσσεται με ραγδαίους ρυθμούς, με δέματα αξίας έως 150 ευρώ να μπαίνουν στην Ε.Ε. χωρίς δασμούς, μόνο με μια ελάχιστη χρέωση.

Το πρόβλημα των δηλωτικών και η χρήση των κοντέινερ για έκνομες δραστηριότητες

Το ΕΒΕΠ επισημαίνει ότι τα δηλωτικά των κοντέινερ συχνά δεν ανταποκρίνονται στο πραγματικό περιεχόμενο, γεγονός που διευκολύνει την παρανομία και απειλεί τη διαφάνεια του εμπορίου. Αυτή η τακτική επιβαρύνει τις τελωνειακές αρχές και τις ναυτιλιακές εταιρείες, που καλούνται να διαχειριστούν προϊόντα που μπορεί να σχετίζονται με έκνομες δραστηριότητες.

«Η ΕΕ εφαρμόζει τους κανόνες του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου, όμως αυτοί πρέπει να εφαρμόζονται καθολικά και με διαφάνεια, όχι επιλεκτικά», υπογραμμίζεται στην ανακοίνωση του Επιμελητηρίου.

Κορκίδης: «Χρειάζονται άμεσοι και στοχευμένοι έλεγχοι – Το λιμάνι να προστατεύσει την εμπορική του υπόσταση»

Ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ, Βασίλης Κορκίδης, δηλώνει ότι το ενοποιημένο Τελωνείο του Πειραιά δεν διαθέτει επαρκές ανθρώπινο δυναμικό για να ανταποκριθεί στον όγκο των απαιτούμενων ελέγχων. Παράλληλα, η παραμονή των κατασχεθέντων κοντέινερ δημιουργεί κυκλοφοριακά προβλήματα στον εμπορευματικό σταθμό, εμποδίζοντας τη φυσιολογική ροή διακίνησης.

«Οι ελληνικές αρχές πρέπει να εντείνουν τους ελέγχους στο λιμάνι του Πειραιά, μία από τις βασικές πύλες εισόδου ασιατικών προϊόντων στην Ευρώπη. Στόχος είναι να προστατευθεί η υγιής επιχειρηματικότητα και η νομιμότητα», τονίζει ο κ. Κορκίδης.

Ο ίδιος ξεκαθαρίζει ότι το ΕΒΕΠ στηρίζει τις προσπάθειες της ΑΑΔΕ για πλήρη ψηφιοποίηση, διαφάνεια και ταχύτητα στις τελωνειακές διαδικασίες, ώστε να διαφυλαχθούν:

Η αξιοπιστία του λιμανιού του Πειραιά,

Η εμπορική δραστηριότητα των ελληνικών επιχειρήσεων,

Η θεμιτή ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής αγοράς.