Ομάδα κορυφαίων ναυτιλιακών εταιρειών, περιλαμβανομένων 16 ελληνικών κολοσσών, μεταξύ των οποίων η Capital Group του Βαγγέλη Μαρινάκη, η TMS Group του Γιώργου Οικονόμου, η Centrofin του Δημήτρη Προκοπίου, οι Dynacom και Dynagas του Γιώργου Προκοπίου, η Angelicoussis Group της Μαρίας Αγγελικούση και η Gaslog του Πήτερ Λιβανού, δήλωσε την Πέμπτη ότι επιθυμεί αλλαγές στην πρόταση του Διεθνούς Οργανισμού Ναυτιλίας (IMO), που προγραμματίζεται να τεθεί προς ψήφιση τον Οκτώβριο και η οποία στοχεύει στη μείωση των εκπομπών αερίου ναυτιλιακών καυσίμων, συντασσόμενοι με τη σκληρή πολιτική που ακολουθούν και οι ΗΠΑ στο συγκεκριμένο θέμα.
«Ανεφάρμοστο»
Οι ναυτιλιακές εταιρείες καταγγέλλουν το προτεινόμενο πλαίσιο του IMO ως τεχνικά ανεφάρμοστο, οικονομικά επιζήμιο και απειλή για τη βιωσιμότητα των εταιρειών του κλάδου. Όπως τονίζουν στην κοινή ανακοίνωσή τους, το προτεινόμενο πλαίσιο δεν λαμβάνει υπόψη του την τεχνική και οικονομική πραγματικότητα του κλάδου, ενώ παραβλέπει την ανάγκη για μεταβατικές λύσεις, διαθέσιμα καύσιμα και επαρκείς υποδομές.
Επισημαίνουν δε ότι απότομη εφαρμογή των μέτρων ενδέχεται να οδηγήσει σε στρεβλώσεις ανταγωνισμού, να πλήξει δυσανάλογα τις μικρομεσαίες ναυτιλιακές επιχειρήσεις και να προκαλέσει αυξήσεις κόστους, μεταφέροντας το βάρος στον τελικό καταναλωτή. Υπογραμμίζουν ότι το συνολικό κόστος ενδέχεται να ξεπεράσει τα 300 δισεκατομμύρια δολάρια έως το 2035, ακόμη και με απόκλιση μόλις 10% από τους στόχους, συγκεντρώνοντας 20-30 δισ. δολάρια ετησίως έως το 2030. «Όπως έχει τώρα η κατάσταση, δεν πιστεύουμε ότι το νέο σύστημα IMO NZF θα εξυπηρετήσει αποτελεσματικά την απανθρακοποίηση της ναυτιλιακής βιομηχανίας ούτε θα εξασφαλίσει ισότιμους όρους ανταγωνισμού όπως προοριζόταν», ανέφεραν οι εταιρείες σε κοινή δήλωσή τους προς το Reuters την Πέμπτη.
Οι εταιρείες ζητούν την αναθεώρηση της πρότασης πριν από την υιοθέτησή της, με έμφαση σε:
– Ρεαλιστικούς και σταδιακούς στόχους
– Ενίσχυση μεταβατικών τεχνολογιών και καυσίμων
– Στήριξη των ΜΜΕ
– Διαφάνεια στη διαχείριση των εσόδων από τη φορολόγηση του άνθρακα.
Όπως επισημαίνουν, οι αλλαγές αυτές είναι απαραίτητες, προτού το πλαίσιο καταστεί δεσμευτικό, καθώς δεν μπορούν να διορθωθούν εκ των υστέρων μέσω οδηγιών ή ερμηνευτικών εγκυκλίων.
Τον Απρίλιο οι χώρες κατέληξαν σε ένα προσχέδιο συμφωνίας, που θα επέβαλλε τέλος στα πλοία που παραβιάζουν τα παγκόσμια πρότυπα εκπομπών άνθρακα. Οι Ηνωμένες Πολιτείες πρωτοστατούν στην απόρριψη της συμφωνίας. Η κοινή δήλωση ανέφερε ότι είναι απαραίτητο οποιαδήποτε συμφωνία να αποφύγει «υπερβολικά οικονομικά βάρη και πληθωριστική πίεση στον τελικό καταναλωτή».
Ο γενικός γραμματέας του IMO, Αρσένιο Ντομίνγκεζ, δήλωσε πάντως ότι είναι βέβαιος πως η συμφωνία θα υιοθετηθεί τον επόμενο μήνα. «Το βασίζω στο ιστορικό του Οργανισμού, στη συνεργασία που έχουμε όλοι, στην κατανόηση ότι εξακολουθούμε να έχουμε κάποιες προκλήσεις και ανησυχίες που πρέπει να αντιμετωπιστούν», είπε σε συνέδριο ναυτιλίας της Capital Link στο Λονδίνο την Τρίτη. Ο υπουργός Ναυτιλίας, Βασίλης Κικίλιας, είπε στον Ντομίνγκεζ κατά τη διάρκεια της «London International Shipping Week» νωρίτερα αυτή την εβδομάδα ότι απαιτούνται βελτιώσεις. «Ο υπουργός υπογράμμισε ότι συμμερίζεται τις ανησυχίες της ναυτιλιακής βιομηχανίας», ανέφερε το υπουργείο Ναυτιλίας σε ανακοίνωσή του.
Πηγές δήλωσαν στο Reuters ότι δεν ήταν σαφές αν η συμφωνία θα μπορούσε να προχωρήσει, εφόσον αυξανόταν η αντίθεση ή αν υπήρχαν αποχές από χώρες-μέλη του IMO. Περίπου το 90% του παγκόσμιου εμπορίου πραγματοποιείται διά θαλάσσης και οι εκπομπές αναμένεται να εκτοξευτούν χωρίς έναν συμφωνημένο μηχανισμό.
Η επιστολή
Μεταξύ άλλων, στην επιστολή αναφέρεται:
«Ως διεθνείς ναυτιλιακές εταιρείες, εκπροσωπώντας συνολικά περισσότερα από 1.200 πλοία μεταφορικής ικανότητας 150 εκατ. DWT, θεωρούμε κρίσιμο να εκφράσουμε τη σοβαρή ανησυχία μας για το πλαίσιο IMO Net Zero Framework (NZF), όπως έχει οριστεί έως σήμερα. Στόχος της κοινής δήλωσης είναι η διασφάλιση ότι οι ανησυχίες του κλάδου θα ακουστούν και θα εκτιμηθούν από τους αρμόδιους φορείς λήψης αποφάσεων.
– Συλλογικά έχουμε πραγματοποιήσει σημαντικές οικονομικές επενδύσεις για τη βελτίωση της αποδοτικότητας και τη μείωση ανθρακικού αποτυπώματος των υφιστάμενων στόλων μας καθώς και μέσω παραγγελιών πλοίων τελευταίας τεχνολογίας. Είναι καίριας σημασίας να δοθούν τα κατάλληλα κίνητρα ώστε να συνεχίσουμε προς την ίδια κατεύθυνση, διασφαλίζοντας παράλληλα την ασφαλή, αξιόπιστη και ανταγωνιστική διαχείριση των πλοίων.
– Αναγνωρίζοντας την αναγκαιότητα ενός παγκόσμιου πλαισίου για τον ναυτιλιακό κλάδο, θέλουμε να τονίσουμε ότι το υφιστάμενο περιεχόμενο του IMO NZF στερείται μιας ολοκληρωμένης μελέτης αξιολόγησης επιπτώσεων και, το πιο σημαντικό, στερείται τα μεταβατικά σημεία ελέγχου διαθεσιμότητας των νέων καυσίμων, ανάλογα με εκείνα που υπήρχαν σε προηγούμενους κανονισμούς αλλαγής καυσίμων, όπως ο κανονισμός IMO 2020. Στην παρούσα μορφή του το IMO NZF πιστεύουμε ότι δεν θα συμβάλει αποτελεσματικά στην απανθρακοποίηση του ναυτιλιακού κλάδου, σύμφωνα με τη στρατηγική “ΙΜΟ 2023”, ούτε θα εξασφαλίσει ισότιμους όρους ανταγωνισμού, όπως προβλέπεται στον σχεδιασμό. Αυτό αποτελεί σοβαρό λόγο ανησυχίας».
Εφημερίδα Απογευματινή