Συμφωνία κυρίων που ξιφουλκούν σε μονομαχία. Κάπως έτσι μπορεί να περιγραφεί η διαμάχη ανάμεσα στο υπουργείο Ανάπτυξης και την Ένωση Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος, ενώ ο Τάκης Θεοδωρικάκος ζητά πρωτοβουλίες για μείωση τιμών σε 1.000 κωδικούς προϊόντων, προειδοποιώντας πάντως με αυστηρούς ελέγχους στα ράφια. Την ώρα που το υπουργείο Ανάπτυξης δηλώνει με κάθε τρόπο ότι «έφτασε ο κόμπος στο χτένι» με την ακρίβεια, οι επιχειρηματίες των σουπερμάρκετ απαντούν: «Ξύσαμε τον πάτο του βαρελιού».
«Όχι» σε παρεμβάσεις
Ο πρόεδρος της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας και επικεφαλής του Ομίλου Metro, Αριστοτέλης Παντελιάδης, από το βήμα της εκδήλωσης που διοργάνωσε η ΕΣΕΕ για τα 20 χρόνια από τη θεσμοθέτηση της Ημέρας του Ελληνικού Εμπορίου, επισήμανε την ανάγκη να σταματήσουν οι παρεμβάσεις στα ράφια των σουπερμάρκετ. Υπενθυμίζεται ότι μέχρι και τον περασμένο Ιούλιο ήταν σε ισχύ ο περιορισμός του μεικτού περιθωρίου κέρδους στα επίπεδα του καλοκαιριού του 2021. Σύμφωνα με τον κ. Παντελιάδη, δεν μπορεί ο κλάδος και η επιχειρηματικότητα να πορεύονται με παρεμβατικά μέτρα, αλλά ούτε να επιδοτεί άλλο τις τιμές, χωρίς να τεθεί σε κίνδυνο η βιωσιμότητα των επιχειρήσεων. Ειδικότερα, ο πρόεδρος της ΕΣΕ σημείωσε ότι -παρά τα όσα λέγονται- η κερδοφορία του κλάδου πιέζεται, κάτι που αποτυπώνεται στους ισολογισμούς των εταιρειών, όπου τα περιθώρια έχουν συρρικνωθεί στο 1,4%. Ένα εξαιρετικά χαμηλό ποσοστό -όπως είπε- σε σύγκριση με τα διεθνή στάνταρ που είναι στο 3%.
Από την άλλη πλευρά, μιλώντας στον ΑΝΤ1, ο Τάκης Θεοδωρικάκος επανέλαβε τη θέση του για ασφυκτικό έλεγχο της αγοράς: «Η ΔΙΜΕΑ διεξάγει έλεγχο σε όλα τα σουπερμάρκετ για τον κώδικα δεοντολογίας», τόνισε και ξεκαθάρισε πως «αν υπάρχουν παραβάσεις -και έχουμε ισχυρές ενδείξεις ότι υπάρχουν- θα εξαντληθεί η αυστηρότητά μας. Τα πρόστιμα θα ανακοινωθούν αμέσως. Ο νόμος είναι νόμος και ισχύει για όλους».
Υπενθυμίζεται ότι ο κώδικας δεοντολογίας άλλαξε άρδην την εικόνα στα ράφια των αλυσίδων, θέτοντας κανόνες στην επικοινωνία των προσφορών: Βασικές αρχές του είναι η αναφορά της χαμηλότερης τιμής των τελευταίων 30 ημερών (τιμή αναφοράς) κατά την ανακοίνωση μειώσεων στις τιμές, καθώς και τον περιορισμό της διάρκειας προσφορών σε όχι περισσότερο από το ένα τρίτο του χρόνου, ώστε οι προσφορές να είναι πραγματικές και όχι διαρκείς.
Τήρηση συμφωνίας
Την ίδια ώρα, ο υπουργός Ανάπτυξης επιμένει στην τήρηση της συμφωνίας με τους λιανεμπόρους: «Οι εκπρόσωποι των σουπερμάρκετ και της βιομηχανίας τροφίμων δεσμεύτηκαν ότι θα μειώσουν τις τιμές σε 1.000 κωδικούς και πρέπει να το κάνουν. Πρέπει η επιχειρηματικότητα να δείξει στην πράξη την ευθύνη της», υπογράμμισε ο κ. Θεοδωρικάκος και πρόσθεσε: «Έχουν την ευθύνη να μειώσουν τιμές σε όσο το δυνατόν μεγαλύτερο αριθμό προϊόντων και έχουν τη δυνατότητα να το κάνουν, καθώς ο όγκος των συναλλαγών αυξάνεται συνεχώς. Σε μία αγορά 12 δισ. ευρώ, δεν είναι δυνατόν κάποιος να κερδίσει 1,5%, δεδομένου ότι υπάρχουν νόμιμοι τρόποι να αυξήσει τα κέρδη του».
«Οι μειώσεις αυτές δεν μπορούν να γίνουν μονομερώς από τα σουπερμάρκετ», απάντησε ο Αριστοτέλης Παντελιάδης, τονίζοντας ότι χρειάζεται η συνεργασία των προμηθευτών, ώστε να επιτευχθεί η μείωση των τιμών σε 1.000 κωδικούς. Εξηγώντας αναλυτικότερα το ζήτημα της χαμηλής κερδοφορίας του κλάδου, ο πρόεδρος της ΕΣΕ σημείωσε ότι στην Ελλάδα τα περιθώρια κερδοφορίας διαμορφώνονται στο 1,4% επί του τζίρου, τη στιγμή που στην Ευρώπη θεωρείται επιτυχία η επίδοση 3%-4%. Υπογράμμισε ότι η κατάσταση αυτή θέτει σε κίνδυνο τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων του κλάδου, καθώς και ότι οι επιχειρηματίες του κλάδου θέλουν να βοηθήσουν, και επανέλαβε την ανάγκη να λειτουργήσει ελεύθερα προς όφελος του καταναλωτή η αγορά χωρίς παρεμβατισμούς.
Εφημερίδα Απογευματινή