ΡΕΠΟΡΤΑΖ Ντίνα Καραμάνου, Βασίλης Γεώργας
Βαριά πρόστιμα άνω των 2,245 εκατομμυρίων ευρώ στις δύο μεγαλύτερες αλυσίδες σουπερμάρκετ της χώρας, τη Σκλαβενίτης και τη Lidl, επέβαλε χθες το υπουργείο Ανάπτυξης, στέλνοντας ξεκάθαρο μήνυμα σε όλο το λιανεμπόριο ότι η αισχροκέρδεια και τα παράνομα «εμπορικά κόλπα» δεν μπορούν να γίνουν αποδεκτά, ούτε από τους πολίτες που υποφέρουν από τον πληθωρισμό των τιμών ούτε από την κυβέρνηση, η οποία στηρίζει μεν την ελεύθερη αγορά, αλλά όχι τις πρακτικές ασυδοσίας.
Κατόπιν καταγγελιών
Οι εντατικοί έλεγχοι που πραγματοποιήθηκαν το προηγούμενο διάστημα από τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου ύστερα από καταγγελίες οι οποίες έφτασαν στο γραφείο του αρμόδιου υπουργού, Τάκη Θεοδωρικάκου, αποκάλυψαν ότι κάποιες επιχειρήσεις του λιανεμπορίου -οι οποίες μάλιστα κατέχουν τις κορυφαίες θέσεις στον κλάδο τους- προσπαθούν με «τρικ» και παραβάσεις της νομοθεσίας να βάλουν όσο πιο βαθιά μπορούν το χέρι στις τσέπες των καταναλωτών.
Η είδηση έρχεται μάλιστα σε μια ιδιαίτερα δύσκολη περίοδο, κατά την οποία η ακρίβεια καλπάζει, ο πληθωρισμός είναι πάνω από το 3%, και ενώ γίνονται οικειοθελείς προσπάθειες περιορισμού ενός νέου φθινοπωρινού κύματος ανατιμήσεων 6%-7% σε τρόφιμα και είδη πρώτης ανάγκης καθώς και περιορισμού των τιμών σε τουλάχιστον 1.000 κωδικούς. Στην ουσία, οι εν λόγω αλυσίδες «κλέβουν» από τους πελάτες τους και το τελευταίο ευρώ, είτε μέσα από παραπλανητικές προφορές και ακατανόητα ταμπελάκια τιμών είτε παραβιάζοντας το πλαφόν στα περιθώρια κέρδους των προϊόντων.
Και αυτό, ύστερα από ένα επτάμηνο (Ιανουάριος – Ιούλιος), κατά το οποίο καταγράφεται ρεκόρ τζίρου στα σουπερμάρκετ -βάζοντας στα ταμεία τους περίπου 8 δισ. ευρώ ή σχεδόν μισό δισ. ευρώ παραπάνω σε σχέση με πέρυσι- και ενώ η κυβέρνηση δέχεται σκληρή και δικαιολογημένη κριτική από τους πολίτες και πιέζεται στις δημοσκοπήσεις για την αδυναμία της να αντιμετωπίσει την ακρίβεια που είναι εμφανής παντού: από τα τρόφιμα και τα είδη νοικοκυριού στα ράφια, μέχρι τα ενοίκια και τις τιμές κατοικιών, το ρεύμα, την εστίαση κ.α.
Πρωτοβουλίες
Ο υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος, που έχει αναλάβει προσωπικά πρωτοβουλίες περιορισμού των πληθωριστικών πιέσεων σε τρόφιμα και είδη πρώτης ανάγκης των νοικοκυριών, αντιμετωπίζοντας την επιχειρηματολογία των λιανεμπόρων ότι -παρά τα ρεκόρ τζίρου φέτος- έχουν πολύ χαμηλά περιθώρια κέρδους και δεν μπορούν εύκολα να μειώσουν τις τιμές, προειδοποίησε χθες ότι «η εφαρμογή του νόμου για την προστασία των καταναλωτών είναι αδιαπραγμάτευτη. Ο νόμος είναι νόμος και ισχύει για όλους». Υπογράμμισε δε, ότι «οι φορείς του λιανεμπορίου οφείλουν να επιδεικνύουν κοινωνική ευθύνη απέναντι σε όλους τους πολίτες ανεξαιρέτως. Είμαστε δεσμευμένοι σε ό,τι περνά από το δικό μας χέρι να στηρίζουμε με πράξεις το διαθέσιμο εισόδημα της ελληνικής οικογένειας, της μεσαίας τάξης και ιδιαίτερα των πιο αδύναμων κοινωνικών στρωμάτων».
Ο «καλός εργοδότης»
Ιδιαίτερη αίσθηση προκάλεσε στην αγορά το πρόστιμο του 1,44 εκατ. ευρώ που επιβλήθηκε μετά τους ελέγχους της Διυπηρεσιακής Μονάδας Ελέγχου Αγοράς στην αλυσίδα Σκλαβενίτης το καλοκαίρι του 2025. Η μεγαλύτερη αλυσίδα σουπερμάρκετ της χώρας που έχει καταφέρει να κερδίσει την εμπιστοσύνη των καταναλωτών χτίζοντας γύρω από την επωνυμία της διάφορους «μύθους», όπως του καλύτερου εργοδότη, του Σ/Μ που δεν ανοίγει Κυριακές ή της φτηνής αλυσίδας που δεν εκμεταλλεύεται τους πελάτες της, «συνελήφθη κλέπτουσα οπώρας», και μάλιστα για πρώτη φορά στην ιστορία της, καθώς της επιβλήθηκε πολύ υψηλό πρόστιμο ύψους 1.440.000 ευρώ, ύστερα από ελέγχους που -κατά την ίδια- έγιναν μόνο σε ένα κατάστημά της στη Νέα Χαλκηδόνα, από τα περίπου 460 που διαθέτει πανελλαδικά.
Νέο πρόστιμο
Στην περίπτωση της γερμανικών συμφερόντων αλυσίδας Lidl επιβλήθηκε νέο πρόστιμο ύψους 805.340 ευρώ. Το πρόστιμο αφορά παραβάσεις του πλαφόν στο περιθώριο κέρδους, το οποίο σήμερα έχει πάψει να ισχύει από τις 30 Ιουνίου. Ο έλεγχος ξεκίνησε κατόπιν εντολής που έδωσε το 2024 ο υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος, και ολοκληρώθηκε στις 5 Σεπτεμβρίου 2025. Υπενθυμίζεται ότι μέχρι και τις 30 Ιουνίου του 2025 καμία εταιρεία, σε όλα τα στάδια της εφοδιαστικής αλυσίδας, δεν μπορούσε να έχει μεικτό κέρδος μεγαλύτερο από εκείνο του καλοκαιριού του 2021.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Α», οι έλεγχοι συνεχίζονται εντατικά -τόσο στη Σκλαβενίτης όσο και σε άλλες μεγάλες αλυσίδες- για την τήρηση του Κώδικα Δεοντολογίας, καθώς στο υπουργείο Ανάπτυξης υπάρχει σωρεία καταγγελιών για παραπλανητικές προσφορές στα ράφια.
Απάντηση με προσφυγή
Η διοίκηση της εταιρείας Σκλαβενίτης έσπευσε να εξαπολύσει επίθεση στη ΔΙΜΕΑ αμέσως μετά την ανακοίνωση του προστίμου, καταγγέλλοντας ότι «έκρινε αυθαίρετα ότι παραπλανούμε τους πελάτες μας». Στην ανακοίνωσή της, χαρακτηρίζει «παράλογο και πρωτοφανές» το πρόστιμο ύψους 1.440.000 ευρώ που της επέβαλε η ΔΙΜΕΑ, «επικαλούμενη δήθεν παραβάσεις του Κώδικα Δεοντολογίας, μετά από έλεγχο σε 36 ταμπελάκια τιμών στο κατάστημά μας στη Νέα Χαλκηδόνα», δηλώνοντας «κατηγορηματικά ότι η επιχείρησή μας δεν έχει παραβεί τον νόμο και δεν έχει γίνει απολύτως καμία απόπειρα παραπλάνησης των πελατών μας».
Στην ανακοίνωση με την οποία επιχειρεί να εξηγήσει τη δική της οπτική, αναφέρει ότι η ΔΙΜΕΑ «υποστήριξε ότι στα ταμπελάκια υπήρχε η ένδειξη “ΑΡΧΙΚΗ ΤΙΜΗ”, ενώ στην πραγματικότητα αναγραφόταν κωδικοποιημένα η ένδειξη AT με ιδιαίτερα μικρούς χαρακτήρες αποκλειστικά για εσωτερικούς και λειτουργικούς λόγους. Όσον αφορά δε στο κίτρινο χρώμα, το χρησιμοποιούμε εδώ και πάρα πολλά χρόνια σε ταμπελάκια στα καταστήματά μας, προκειμένου οι πελάτες μας να έχουν τη δυνατότητα να διακρίνουν εύκολα τα προϊόντα με χαμηλές τιμές».
Η εταιρεία Σκλαβενίτης διατείνεται, τέλος, ότι «τηρεί απαρέγκλιτα τη νομοθεσία και πιστεύει ότι το εν λόγω πρόστιμο της επιβλήθηκε με απολύτως αυθαίρετη και εσφαλμένη εκτίμηση των δεδομένων, γι’ αυτό θα ασκήσει κάθε ένδικο μέσο για τη δικαίωσή της και απαλλαγή της από αυτό και παράλληλα θα προβεί σε νομικές ενέργειες κατά παντός υπευθύνου, θεωρώντας απολύτως βάσιμα ότι συκοφαντείται».
Η επιβεβαίωση του «Big Mouth» για τον μύθο του «φθηνού σουπερμάρκετ»
- Το δήθεν «χαμηλό περιθώριο κέρδους 1,88%» του ομίλου, η δομή των επιχειρήσεων της οικογένειας και τα ιστορικά ρεκόρ σε τζίρο (5,5 δισ. €) και κερδοφορία το 2024
Πριν προλάβει να στεγνώσει το μελάνι των αποκαλύψεων της στήλης «Big Mouth» του powergame.gr για τους ελέγχους που πραγματοποίησαν το προηγούμενο διάστημα κλιμάκια της ΔΙΜΕΑ στην αλυσίδα Σκλαβενίτης, επιβεβαιώθηκε χθες η πληροφορία για μεγάλο πρόστιμο στον όμιλο σουπερμάρκετ – το πρώτο που επιβάλλεται σε αυτόν. Η αλυσίδα βρέθηκε -σύμφωνα με το υπουργείο Ανάπτυξης- να έχει υποπέσει σε παραβάσεις του Κώδικα Δεοντολογίας, δηλαδή στην πράξη να έχει προβεί σε παραπλάνηση των καταναλωτών, ενώ έχει κάνει «σημαία» τις χαμηλές τιμές προς τους πελάτες της. Μια κατηγορία, την οποία η αλυσίδα δεν δέχεται.
Οικογενειακή υπόθεση
Όπως είχε αποκαλύψει η στήλη «Big Mouth», μπορεί οι εταιρείες των σουπερμάρκετ να ισχυρίζονται πως έχουν πολύ χαμηλό περιθώριο κέρδους, γι’ αυτό και είναι δύσκολο να μειώσουν τις τιμές, ωστόσο γύρω από το εν λόγω επιχείρημα υπάρχει ένας… μύθος και αφορά τη Σκλαβενίτης, τη Νο1 αλυσίδα σουπερμάρκετ στην Ελλάδα με τζίρο 5,157 δισ. ευρώ και καθαρά κέρδη ύστερα από φόρους 96,995 εκατ. ευρώ (βάσει των τελευταίων δημοσιευμένων καταστάσεων για το έτος 2023).
Με βάση αυτά τα στοιχεία, η αλυσίδα εμφανίζεται να «δουλεύει» με καθαρό περιθώριο κέρδους μόλις 1,88%. Στην πραγματικότητα ωστόσο, η Σκλαβενίτης αποδεικνύεται ότι έχει δημιουργήσει πληθώρα επιχειρήσεων με αποκλειστικούς μετόχους τα τρία εν ζωή αδέλφια της οικογένειας, οι οποίες κερδίζουν πολλά περισσότερα ως προμηθευτές της αλυσίδας ή ενοικιαστές των καταστημάτων της, χωρίς τα μεγέθη αυτά να εμφανίζονται στην εταιρεία «Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης».
Σύμφωνα με τα στοιχεία της στήλης, πρόκειται για τις εταιρείες ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΧΑΡΤΟΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ ΓΛΑΡΟΣ ΑΒΕΕ (αρ. ΓΕΜΗ: 013664217000), ΑΥΡΑ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΓΕΥΜΑΤΩΝ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΑΕ (αρ. ΓΕΜΗ: 132975301000), BAKER MASTER ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΖΥΜΗΣ ΑΒΕΕ (αρ. ΓΕΜΗ: 123660599000), ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΓΕΝΙΚΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ ΚΑΙ ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΑΕ (αρ. ΓΕΜΗ: 009240201000), BONORA ΙΚΕ (αρ. ΓΕΜΗ: 132975301000), MEAT HOUSE ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΡΕΑΤΟΣ ΑΕ (αρ. ΓΕΜΗ: 137782601000), GENFROCOΕΜΠΟΡΙΑ ΑΛΙΕΥΜΑΤΩΝ ΑΕ (αρ. ΓΕΜΗ: 137782601000).
Επιπλέον, οι αδελφοί Σκλαβενίτη έχουν δημιουργήσει -όπως αποκαλύπτει το «Big Mouth»- και τις εταιρείες διαχείρισης ακινήτων ANIKA ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΓΕΝΙΚΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ ΚΑΙ ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΑE (αρ. ΓΕΜΗ: 009240201000) και ΑΡΤΕΜΙΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΑΚΙΝΗΤΩΝ ΑΕ (αρ. ΓΕΜΗ: 138019601000).
Και η «Χαλκιαδάκης»
Πέραν των εταιρειών της οικογένειας που έχουν συσταθεί νόμιμα, για να προμηθεύουν με προϊόντα και υπηρεσίες την αλυσίδα, κερδίζοντας από αυτή, η αλυσίδα «Χαλκιαδάκης», το 60% της οποίας ελέγχει η Σκλαβενίτης, εμφάνισε στον ισολογισμό του 2024 πολύ καλύτερες επιδόσεις με κύκλο εργασιών 239.797.515,15 ευρώ και καθαρά κέρδη ύστερα από φόρους 12.772.006,82 ευρώ, που οδηγεί σε ποσοστό καθαρού κέρδους 5,33% για το έτος 2024. Περιθώριο δηλαδή πολλαπλάσιο του 1,88%, το οποίο επικαλείται η Σκλαβενίτης, που φέρεται να αντιτάσσεται στην πρόσκληση του υπουργείου Ανάπτυξης για μειώσεις τιμών στα ράφια. Στο ΔΣ της Χαλκιαδάκης, το οποίο αμείβεται ετησίως με 993.613,86 ευρώ, συμμετέχουν και τα τρία αδέλφια της οικογένειας Σκλαβενίτη.
Ίλιγγος από τη «Γλάρος»
Αισθητά υψηλότερα, και συγκεκριμένα στο 20,4%, διαμορφώνεται -σύμφωνα με στοιχεία του «Big Mouth»- το περιθώριο κέρδους της προμηθευτικής εταιρείας ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΧΑΡΤΟΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ ΓΛΑΡΟΣ ΑΒΕΕ (με ΑΦΜ 999527025 και αριθμό ΓΕΜΗ 013664217000), η οποία έχει αποκλειστικά μετόχους τα τρία αδέλφια της οικογένειας Σκλαβενίτη και δεν ενοποιεί τα οικονομικά αποτελέσματα της με την αλυσίδα. Σύμφωνα με τις δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις 2023, ο τζίρος ήταν 128.839.121,90 ευρώ, ενώ τα καθαρά κέρδη ύστερα από φόρους ήταν 26.273.427,44 ευρώ.
Ισολογισμοί
Σε χθεσινό δημοσίευμα, το «Big Mouth» πληροφορήθηκε από στέλεχος της Οικονομικής Διεύθυνσης του Σκλαβενίτη ότι ο κύκλος εργασιών του Ομίλου ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΥΠΕΡΑΓΟΡΕΣ ΣΚΛΑΒΕΝΙΤΗΣ έχει σπάσει το φράγμα των 5,5 δισ. ευρώ για το έτος 2024. Δηλαδή υπήρξε μια αύξηση που ξεπέρασε τα 450.000.000 ευρώ σε σχέση με το 2023, ενώ η κερδοφορία έσπασε κάθε ιστορικό προηγούμενο.
Σύμφωνα πάντα με τη στήλη, έχει δοθεί σαφής οδηγία να δημοσιευτούν οι οικονομικές καταστάσεις την τελευταία ημέρα που επιτρέπει ο νόμος, ώστε να δημιουργηθεί γραμμή άμυνας σε σχέση με τα υψηλά περιθώρια καθαρού κέρδους. Κατά τις ίδιες πληροφορίες, θα αργήσουν να δημοσιευτούν και οι οικονομικές καταστάσεις των εταιρειών ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΧΑΡΤΟΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ ΓΛΑΡΟΣ και ΑΥΡΑ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΓΕΥΜΑΤΩΝ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΑΕ που ανήκουν στα τρία αδέλφια Σκλαβενίτη και δεν ενοποιούνται στα οικονομικά αποτελέσματα της αλυσίδας.
Έτσι, όπως αποκάλυψε η στήλη, «το μυστικό της νόμιμης μεν, αλλά όχι και ιδιαίτερα ηθικής, δομής επιχειρήσεων είναι ότι οι εταιρείες που έχουν δημιουργηθεί και προμηθεύουν αποκλειστικά την εταιρεία ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΥΠΕΡΑΓΟΡΕΣ ΣΚΛΑΒΕΝΙΤΗΣ ΑΕΕ, δεν είναι θυγατρικές εταιρείες της αλυσίδας σουπερμάρκετ, αλλά εταιρείες των βασικών μετόχων της αλυσίδας σουπερμάρκετ».
Εφημερίδα Απογευματινή