Η Black Friday, η «μαύρη Παρασκευή» των προσφορών, έχει πλέον εξελιχθεί σε θεσμό και για την ελληνική αγορά, προσελκύοντας κάθε χρόνο όλο και περισσότερους καταναλωτές. Οι επιχειρήσεις, τόσο φυσικά καταστήματα όσο και ηλεκτρονικά, ετοιμάζονται από νωρίς για την περίοδο αυτή, που παραδοσιακά πραγματοποιείται στο τέλος του Νοεμβρίου.
Η προέλευση της ονομασίας
Η προέλευση της ονομασίας «Black Friday» έχει διπλή ανάγνωση. Η πιο διαδεδομένη εκδοχή αναφέρει πως σχετίζεται με το μαύρο μελάνι που χρησιμοποιούσαν οι λογιστές όταν οι επιχειρήσεις εμφάνιζαν κέρδη στους ισολογισμούς τους. Ωστόσο, υπάρχει και μια πιο σκοτεινή εκδοχή, σύμφωνα με την οποία η συγκεκριμένη ημέρα συνδέεται με το παρελθόν της δουλείας στις ΗΠΑ, όταν σκλάβοι φέρονται να πωλούνταν σε μειωμένες τιμές.
Πότε «πέφτει» φέτος η Black Friday
Για το 2025, η Black Friday θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 28 Νοεμβρίου, με τις πρώτες καμπάνιες και διαφημίσεις να κάνουν την εμφάνισή τους ήδη από τις αρχές Οκτωβρίου. Ιδιαίτερη έμφαση αναμένεται να δοθεί, όπως κάθε χρόνο, στα προϊόντα τεχνολογίας.
Cyber Monday: Το ψηφιακό «αντίστοιχο» της Black Friday
Αμέσως μετά την Black Friday ακολουθεί η Cyber Monday, που φέτος «πέφτει» τη Δευτέρα 1 Δεκεμβρίου 2025. Πρόκειται για έναν νεότερο θεσμό, που επικεντρώνεται στις online προσφορές και έχει καθιερωθεί διεθνώς ως ημέρα ενίσχυσης των ψηφιακών πωλήσεων. Η Cyber Monday έχει εξελιχθεί σε αναπόσπαστο μέρος της εμπορικής εβδομάδας, προσφέροντας ευκαιρίες κυρίως σε ηλεκτρονικά καταστήματα.
Συστάσεις προς τους καταναλωτές από την ΕΕΚΕ
Η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας (ΕΕΚΕ), που υπάγεται στη ΓΣΕΕ, απευθύνει προειδοποιήσεις και συμβουλές προς τους καταναλωτές ενόψει της Black Friday. Όπως τονίζεται, δεν πρέπει να παρασύρονται οι πολίτες από εντυπωσιακές προσφορές χωρίς προηγούμενη έρευνα αγοράς.
Τι να προσέξουν οι καταναλωτές:
Σύγκριση τιμών: Συνίσταται να γίνεται έλεγχος των τιμών πριν και κατά τη διάρκεια της Black Friday, ώστε να διαπιστωθεί εάν οι εκπτώσεις είναι πραγματικές.
Ασφάλεια στις διαδικτυακές αγορές: Να αποφεύγονται οι συναλλαγές με e-shops που λειτουργούν αποκλειστικά μέσω κοινωνικών δικτύων.
Προστασία προσωπικών δεδομένων: Οι καταναλωτές καλούνται να είναι προσεκτικοί κατά την καταχώρηση ευαίσθητων πληροφοριών.
Προσοχή στις ηλεκτρονικές απάτες: Να αποφεύγεται το άνοιγμα ύποπτων email ή links που υπόσχονται εξαιρετικές προσφορές.
Παρά τον ενθουσιασμό που συνοδεύει την Black Friday, η ΕΕΚΕ υπενθυμίζει πως δεν είναι όλες οι προσφορές τόσο συμφέρουσες όσο φαίνονται. Η έρευνα αγοράς και η επιφυλακτικότητα παραμένουν τα πιο ισχυρά «όπλα» των καταναλωτών, προκειμένου να εξασφαλίσουν πραγματικά καλές αγορές.