Η ακρίβεια στην Ελλάδα εξακολουθεί να πιέζει τα ελληνικά νοικοκυριά και αυτό αποτυπώνεται ξεκάθαρα στην αύξηση της αξίας του μέσου καλαθιού προϊόντων από το 2021 μέχρι σήμερα, με βάση τα στοιχεία της εταιρείας μετρήσεων Circana, που αποτυπώνουν τα δεδομένα στα σουπερμάρκετ έως και τις 7 Σεπτεμβρίου του 2025.
Πιο συγκεκριμένα, η συνολική δαπάνη για βασικές κατηγορίες προϊόντων αυξάνεται χρόνο με τον χρόνο, είτε πρόκειται για επώνυμα προϊόντα είτε για προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας που παράγει η βιομηχανία με την ετικέτα της εκάστοτε αλυσίδας σουπερμάρκετ που συνεργάζεται και είναι αισθητά φθηνότερα από τα επώνυμα.
Το branded καλάθι, δηλαδή αυτό που περιλαμβάνει επώνυμα προϊόντα, κόστιζε το 2021 κατά μέσον όρο 181,97 ευρώ και μέσα σε τέσσερα χρόνια έφτασε τα 210,89 ευρώ το 2025, σημειώνοντας αύξηση περίπου 15,9%.
Η πιο έντονη μεταβολή παρατηρήθηκε την περίοδο 2021-2023, όπου το καλάθι αυξήθηκε από τα 181,97 στα 210,60 ευρώ, ενώ από το 2024 και μετά η τιμή παρουσιάζει μια μικρή σταθεροποίηση ή οριακή μείωση — δεδομένης και της ομαλοποίησης του πληθωρισμού — καθώς από τα 212,16 ευρώ το 2024 διαμορφώθηκε στα 210,89 ευρώ το 2025.
Αντίστοιχα, το καλάθι των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας ξεκίνησε το 2021 από τα 121,83 ευρώ και αυξήθηκε σταθερά φτάνοντας τα 145,65 ευρώ το 2025, παρουσιάζοντας συνολική αύξηση της τάξης του 19,6%.
Η άνοδος αυτή δείχνει πως ακόμη και τα πιο οικονομικά προϊόντα, όπως είναι αυτά της ιδιωτικής ετικέτας, δεν έμειναν ανεπηρέαστα από τον πληθωρισμό και το διαρκώς αυξανόμενο κόστος ζωής.
Σημαντική διαφορά
Ταυτόχρονα παρατηρείται ότι η διαφορά στην αξία μεταξύ επώνυμων προϊόντων και προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας παραμένει σημαντική, με το branded καλάθι να είναι κατά περίπου 65 ευρώ ακριβότερο από το καλάθι ιδιωτικής ετικέτας, γεγονός που εξηγεί και τη στροφή πολλών καταναλωτών προς πιο προσιτές λύσεις, οι οποίες τους επιτρέπουν να καλύψουν βασικές ανάγκες με χαμηλότερο κόστος σε μια περίοδο παρατεταμένων οικονομικών πιέσεων, μείωσης της αγοραστικής δύναμης και αυξημένου κόστους διαβίωσης.
Τα παραπάνω δεδομένα τεκμηριώνουν ότι παρά τη σχετική σταθεροποίηση των τιμών το 2025 η ακρίβεια παραμένει κυρίαρχο ζήτημα για το ελληνικό νοικοκυριό, με τις τιμές των βασικών αγαθών να διατηρούνται σε ιστορικά υψηλά επίπεδα, επιβεβαιώνοντας πως η καθημερινότητα των καταναλωτών έχει πλέον διαμορφωθεί με κύριο γνώμονα την ανάγκη για προσεκτική διαχείριση των εξόδων και την αναζήτηση οικονομικότερων επιλογών χωρίς εκπτώσεις στην κάλυψη βασικών αναγκών.
Το θέμα της ακρίβειας αποτελεί κυρίαρχο ζήτημα και σε πολιτικό επίπεδο, με την κυβέρνηση να παρουσιάζει αρκετά έντονη κινητικότητα, η οποία είτε μεταφράζεται σε υψηλά πρόστιμα, που ξεπέρασαν τα 2,2 εκατομμύρια ευρώ σε αλυσίδες σούπερ μάρκετ, είτε σε επιμέρους επαφές με επιτελικά στελέχη σουπερμάρκετ και βιομηχανίας, προκειμένου να αποσπάσει την εθελοντική τους συμμετοχή σε πρόγραμμα μείωσης τιμών σε έως και 1.000 κωδικούς προϊόντων.
Σε άνοδο ο τζίρος
Τα στοιχεία, που αφορούν το σωρευτικό διάστημα από τις αρχές του 2025 μέχρι και την εβδομάδα που έληξε στις 7 Σεπτεμβρίου 2025, και σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2024, καταγράφουν αύξηση τόσο στις πωλήσεις σε αξία όσο και σε τεμάχια για τα ταχυκίνητα καταναλωτικά αγαθά στα σουπερμάρκετ, ενώ πιο συγκρατημένη είναι η άνοδος της μέσης τιμής ανά τεμάχιο.
Συγκεκριμένα, οι συνολικές πωλήσεις σε αξία για το σύνολο της αγοράς σημείωσαν αύξηση 5,2% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Τα επώνυμα προϊόντα κατέγραψαν άνοδο 4,9%, ενώ τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας παρουσίασαν εντονότερη αύξηση, φτάνοντας το 6%.
ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ ΛΑΜΠΙΡΗ
Κυριακάτικη Απογευματινή