Πάνω από 750 καράβια έχουν επισκευαστεί τα τελευταία δύο χρόνια στα Ναυπηγεία της Ελευσίνας. Η κίνηση είναι τόσο µεγάλη που πλέον το πάλαι ποτέ βιοµηχανικό συγκρότηµα, που δηµιούργησε ο Στρατής Ανδρεάδης, έχει καταστεί ένα πολύβουο κέντρο. Και αυτό συνέβη αποκλειστικά µε δραστηριότητες στο εµπορικό ναυτικό και όχι µε κρατικά επιδοτούµενες αµυντικές δραστηριότητες.
Είναι χαρακτηριστικό ότι πριν µπει ο επιχειρηµατίας Πάνος Ξενοκώστας στα Ναυπηγεία, επί πολλούς µήνες η µόνη δραστηριότητα του Ναυπηγείου ήταν η ναυπήγηση της 7ης και τελευταίας τορπιλακάτου τύπου Super Vita που πήρε το όνοµα «Υποπλοίαρχος Βλαχάκος». Με το έργο αυτό και τα χρήµατα των φορολογούµενων πολιτών κρατήθηκε στη ζωή για πάνω από δύο χρόνια το Ναυπηγείο και οι περίπου 600 εργαζόµενοί του.
Ενόχληση
Τώρα αµυντικές ναυπηγήσεις δεν υπάρχουν, κάτι που ενοχλεί τη διοίκηση της Onex. Μάλιστα στελέχη της εκφράζουν την ανησυχία τους πως και η νέα πρόθεση παραγγελίας δύο (συν δύο) φρεγατών τύπου Fremm, που ανακοινώθηκε πρόσφατα, δεν θα περιέχει εγχώρια προστιθέµενη αξία. Και αυτό συµβαίνει παρά το γεγονός ότι η κατασκευάστρια εταιρεία των ιταλικών φρεγατών Fremm, η Fincantieri, διαθέτει συµφωνία συνεργασίας µε τα Ναυπηγεία Ελευσίνας και τον όµιλο Onex.
Η συνεργασία Onex – Fincantieri είναι απότοκο της συνεργασίας των Αµερικανών της Lockheed Martin µε τη Fincantieri για τη δηµιουργία των αµερικανικών φρεγατών τύπου LCS.
Στην πράξη η Fincantieri, µε τη συνεργασία της Lockheed Martin, κατασκευάζει στις ΗΠΑ τα (ελαφρά) πολεµικά σκάφη του αµερικανικού πολεµικού ναυτικού. Για τον λόγο αυτό, οι Αµερικανοί πιέζουν την ελληνική κυβέρνηση για την ανάθεση δραστηριοτήτων τόσο στη Fincantieri όσο και στον όµιλο Onex.
Κάτι τέτοιο δεν έχει συµβεί προσώρας και γι’ αυτό πολλοί είναι εκείνοι που στον όµιλο Onex αναµένουν µε µεγάλη αγωνία την έλευση της πρέσβειρας των ΗΠΑ στην Ελλάδα, Κίµπερλι Γκίλφοϊλ. Εκτιµούν ότι η Αµερικανίδα πρέσβειρα θα προωθήσει µε µεγαλύτερη ένταση τα συµφέροντα του οµίλου στις αµυντικές (και όχι µόνον) ναυπηγήσεις της χώρας µας.
Επισκευές
Πάντως ο όµιλος Onex φαίνεται ότι τα καταφέρνει πολύ καλά και στις ναυπηγοεπισκευές. Οι δύο εταιρείες που διατηρεί στη χώρα, µία για τα Ναυπηγεία Ελευσίνας και µία για τα Ναυπηγεία της Σύρου, πέρυσι ξεπέρασαν σε έσοδα τα 100 εκατ. ευρώ κάνοντας αποκλειστικά ναυπηγοεπισκευές. Συγκεκριµένα τα Ναυπηγεία Ελευσίνας (Onex Elefsis Shipyards) έφτασαν πέρυσι σε έσοδα τα 53 εκατ. ευρώ, υπερτριπλασιάζοντας τα έσοδά τους από το 2023 (είχαν ανέλθει σε 15 εκατ. ευρώ).
Από την άλλη πλευρά, τα Ναυπηγεία στο Νεώριο της Σύρου πραγµατοποιούν σταθερό κύκλο εργασιών πάνω από 50 εκατ. ευρώ. Σηµειώνεται ότι ο κύκλος εργασιών στα Ναυπηγεία της Σύρου είναι δύσκολο να διευρυνθεί λόγω του µικρού µεγέθους των ναυπηγείων (61 στρέµµατα), παρά την αµέριστη στήριξη που έχει λάβει το ναυπηγείο και ο όµιλος Onex από την εγχώρια εφοπλιστική οικογένεια.
Τα ναυπηγεία ωστόσο της Ελευσίνας έχουν άλλες προοπτικές. Καθώς διαθέτουν τεράστια χερσαία ζώνη (650 στρεµµάτων) και παράλληλα βρίσκονται µια ανάσα από το µεγαλύτερο αστικό κέντρο της χώρας, εκεί φαίνεται ότι µπορούν ν’ αναπτυχθούν πολλές και παράλληλες επιχειρηµατικές δραστηριότητες µε εκείνες της ναυπηγοεπισκευής, όπως βιοµηχανικές, εφοδιαστικής αλυσίδας, ενεργειακές, ακόµη και αφαλάτωσης νερού.
Για να γίνουν όλα αυτά ωστόσο απαιτούνται πολύ µεγαλύτερα κεφάλαια, τα οποία, όπως ανέφερε ο υπουργός Εσωτερικών των ΗΠΑ DougBurgum, οι Αµερικανοί δεν θα διστάσουν να δεσμευθούν.