Απάντηση στο υπ’ αριθμόν ένα πρόβλημα της ακρίβειας σε τρόφιμα και είδη πρώτης ανάγκης, που τα τελευταία χρόνια εξανεμίζει μεγάλο μέρος από το εισόδημα των νοικοκυριών, επιχειρούν να δώσουν κυβέρνηση, λιανέμποροι και βιομηχανία μέσω της πρωτοβουλίας μείωσης τιμών στα ράφια των σουπερμάρκετ.
Η φετινή προσπάθεια, που φέρει τη σφραγίδα του υπουργού Ανάπτυξης, Τάκη Θεοδωρικάκου, ο οποίος απευθύνθηκε εγκαίρως σε όλους τους κρίκους της αλυσίδας, ζητώντας να επιλέξουν βασικά προϊόντα όπου μπορούν να μειώσουν τις τιμές, έτυχε πολύ μεγαλύτερης ανταπόκρισης από αυτή που όλοι προσδοκούσαν αρχικά.
Η «λίστα των εκπτώσεων», η οποία ξεκίνησε ήδη να ισχύει στα ράφια όλων των μεγάλων σουπερμάρκετ της χώρας και μπορεί κανείς να βρει χιλιάδες προϊόντα με μειωμένη τιμή ξεχωρίζοντάς τα από την ειδική σήμανση (ταμπελάκι) που φέρουν, περιλαμβάνει συνολικά 2.180 κωδικούς προϊόντων, υπερδιπλάσιους δηλαδή από τους 1.000 που ήταν ο βασικός στόχος της πρωτοβουλίας. Αν και ο αριθμός αυτός δεν αποτελεί παρά σταγόνα στον ωκεανό των δεκάδων χιλιάδων κωδικών που διαθέτουν τα σουπερμάρκετ, δεν παύει να είναι ένα κρίσιμο μέγεθος, που αντιπροσωπεύει προϊόντα τα οποία μπαίνουν καθημερινά στο καλάθι του καταναλωτή, είτε αφορούν τρόφιμα όλων των κατηγοριών (κρέας, ζυμαρικά, γαλακτοκομικά, αλεύρι, τυρί, ζυμαρικά κ.λπ.) είτε απορρυπαντικά, είδη νοικοκυριού, υγιεινής και πρώτης ανάγκης.
Υπό την έννοια αυτή, μπορεί οι μειώσεις τιμών που μεσοσταθμικά διαμορφώνονται σε 8%, αλλά σε δεκάδες επιμέρους κωδικούς κυμαίνονται ακόμη και στο 20%-35% (η μεγαλύτερη μείωση καταγράφεται στα τυριά και τα αλλαντικά), να μη λύνουν το πρόβλημα της ακρίβειας, έρχονται ωστόσο να προσφέρουν ανάσα τόσο στους καταναλωτές για τις αγορές τους όσο και στην κυβέρνηση, που πλήττεται δημοσκοπικά από τα απανωτά -και εν πολλοίς εισαγόμενα- κύματα ανατιμήσεων, τα οποία δεν μπορεί να ελέγξει, αλλά πιέζεται πανταχόθεν να προσπαθήσει να αντιμετωπίσει το πρόβλημα.
Έβαλαν πλάτη
Οι περισσότεροι από τους 2.180 κωδικούς που μπορούν πλέον να βρίσκουν φθηνότερους στα ράφια και συγκεκριμένα 1.356 (62%) είναι ιδιωτικής ετικέτας, ενώ άλλοι 824 αφορούν επώνυμα προϊόντα. Αυτό σημαίνει ότι εκτός από τις μεγάλες βιομηχανίες-προμηθευτές και τα ίδια τα σουπερμάρκετ έβαλαν πλάτη ώστε να επιτύχουν μείωση των λιανικών τιμών μέσω προϊόντων που παράγονται για λογαριασμό τους.
Σε ό,τι αφορά το ποσοστό μείωσης τιμών, κατά μέσο όρο διαμορφώνεται στο 7,95%, με τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας στο -7% και τα επώνυμα στο -9,5%.
Από τα 2.180 προϊόντα στα 580, δηλαδή το 26%, η μείωση είναι έως 5%. Μείωση 5%-10% έχουν 1.050 προϊόντα ή ποσοστό 48% του δείγματος, 390 προϊόντα εμφανίζουν μείωση τιμής μεταξύ 10% και 20% και 120 προϊόντα 20%-30%.
Τρόφιμα και μη τρόφιμα είναι σχεδόν μοιρασμένα. Στο σύνολο των κωδικών με μείωση τιμής τα τρόφιμα αντιστοιχούν σε 1.074 προϊόντα, ενώ τα μη τρόφιμα σε 1.106.
Το εύρος της μείωσης στις κατηγορίες των τροφίμων φτάνει ακόμη και το 35%, αν λάβουμε υπόψη τα τυριά και τα αλλαντικά (-30%). Στα γαλακτοκομικά κυμαίνεται από 5% έως 13%, στα διάφορα τρόφιμα μεταξύ 3% και 14%, στα δημητριακά σε 3% έως 23%, στα έλαια από 5% έως 16%, στα κατεψυγμένα τρόφιμα οι μειώσεις κυμαίνονται μεταξύ 3% και 20%, στο κρέας μεταξύ 5% και 7%, στα προϊόντα άρτου από 5% έως 20%, ενώ στο ρύζι ξεκινούν από 5% και φτάνουν το 13%.
Το εύρος της μείωσης σε είδη νοικοκυριού (591 κωδικοί) κινείται μεταξύ 3% και 10%, στα είδη προσωπικής υγιεινής (236) κυμαίνεται μεταξύ 3% και 13%, στα απορρυπαντικά/καθαριστικά οι μειώσεις κινούνται στο εύρος 4% έως 18% και στα χαρτικά 5%-8%.
Συγκράτηση
«Μέσα σε ένα δύσκολο παγκόσμιο περιβάλλον δίνουμε συνεχή μάχη σε ό,τι περνά από το χέρι μας για τη συγκράτηση των τιμών, ιδιαίτερα στα βασικά είδη διαβίωσης», δήλωσε χθες ο υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος, στον οποίο πιστώνεται η πρωτοβουλία μείωσης των τιμών, υπογραμμίζοντας ότι «στοχεύουμε στη διασφάλιση υγιούς ανταγωνισμού και ταυτόχρονα πιέζουμε την αγορά με κάθε νόμιμο τρόπο να μειώσει το μεσοσταθμικό της κέρδος, προς όφελος της κοινωνίας και ιδιαίτερα όσων δοκιμάζονται. Μειώνοντας τις τιμές σε όσα προϊόντα αυτό είναι εφικτό».
Από την πλευρά του ο γενικός διευθυντής της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας, Απόστολος Πεταλάς, ο οποίος χθες είχε συνάντηση με τον κ. Θεοδωρικάκο, τόνισε ότι «το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων, που αποτελείται από όλες τις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ, σε συνεργασία με ορισμένους προμηθευτές, τα θεσμικά τους όργανα, τον ΕΣΒΕΠ και τον Σύνδεσμο Βιομηχανιών Τροφίμων, ανταποκρίνονται στο κάλεσμα αυτό για τους καταναλωτές, για την κοινωνία, τα νοικοκυριά και ιδιαίτερα για τα ευάλωτα νοικοκυριά.
»Είναι μια συνεχής προσπάθεια της επιχειρηματικής κοινότητας, σε συνεργασία με την Πολιτεία και το υπουργείο Ανάπτυξης, να μπορεί να προσφέρει προϊόντα σε άριστη ποιότητα και στην καλύτερη δυνατή τιμή.
»Και αυτό είναι μια συνεχής δέσμευση, παρά τις δυσκολίες που δημιουργούν η πληθωριστική κρίση, η ενεργειακή κρίση και οι συνέπειες της κλιματικής αλλαγής στην επάρκεια τροφίμων διεθνώς».
Μητσοτάκης: Προτεραιότητα η μάχη κατά της ακρίβειας
Η κυβέρνηση προβληματίζεται για την ακρίβεια, αλλά δεν κρύβεται, με πρώτο να πέφτει στη μάχη της επικοινωνίας με τους πολίτες τον ίδιο τον πρωθυπουργό. Ο τελευταίος χθες αναγνώρισε πως η ακρίβεια αποτελεί το σημαντικότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν σήμερα οι ελληνικές οικογένειες και πρόσθεσε πως η κυβέρνηση προσπαθεί διαρκώς να στηρίξει το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών. Με βίντεο που ανέβασε το TikTok ο Κυριάκος Μητσοτάκης αναφέρθηκε στην πρωτοβουλία μείωσης τιμών από το υπουργείο Ανάπτυξης, τα σουπερμάρκετ και τους προμηθευτές. «Ξέρω πολύ καλά ότι η ακρίβεια είναι το πρώτο πρόβλημα το οποίο αντιμετωπίζει σήμερα κάθε ελληνικό νοικοκυριό. Για αυτό και σήμερα ανακοινώνουμε μια πολύ σημαντική πρωτοβουλία. Υπουργείο Ανάπτυξης, αλυσίδες σουπερμάρκετ, προμηθευτές έχουν πετύχει μια συμφωνία για μείωση τιμών σε παραπάνω από 2.000 προϊόντα. Ο αρχικός σχεδιασμός ήταν για 1.000 προϊόντα, αλλά έχουμε καταφέρει να τον επεκτείνουμε. Ξέρω καλά ότι η μάχη κατά της ακρίβειας δεν είναι εύκολη, είναι διαρκής, αλλά αποτελεί την πρώτη προτεραιότητα αυτής της κυβέρνησης. Να ξέρουν οι Έλληνες πολίτες ότι θα προσπαθούμε διαρκώς να στηρίξουμε το διαθέσιμο εισόδημα του ελληνικού νοικοκυριού», δήλωσε στο βίντεό του ο κ. Μητσοτάκης.
Εφημερίδα Απογευματινή
Αναλυτικά η «λίστα των εκπτώσεων», η οποία ξεκίνησε να ισχύει στα ράφια όλων των μεγάλων σουπερμάρκετ της χώρας
Βασίλης Γεώργας
ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΜΕΙΩΣΗΣ ΤΙΜΩΝ | ||||||
ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ | ΙΔΙΩΤΙΚΗΣ ΕΤΙΚΕΤΑΣ | ΕΠΩΝΥΜΑ | ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ | ΣΥΝΟΛΟ | ||
ΚΩΔΙΚΟΙ | ΜΕΙΩΣΗ | ΚΩΔΙΚΟΙ | ΜΕΙΩΣΗ | |||
ΑΛΑΤΙ | 6 | 5,00% | 4 | 5% έως 8% | ΚΑΛΑΣ | 10 |
ΑΛΕΥΡΙ | 10 | 5% έως 6% | 7 | 5% έως 12% | ELBISCO (ΑΛΛΑΤΙΝΗ) | 17 |
ΑΛΛΑΝΤΙΚΑ | 41 | 5% έως 10% | 1 | 5,00% | ΚΡΕΤΑ ΦΑΡΜΣ | 62 |
18 | 25% έως 30% | ΝΙΚΑΣ | ||||
2 | 2% έως 8% | ΥΦΑΝΤΗΣ | ||||
ΑΝΑΨΥΚΤΙΚΑ | 33 | 5% έως 18% | 9 | 5% έως 8% | COCA-COLA 3E | 53 |
6 | 5% έως 8% | GREEN COLA | ||||
5 | 5,00% | ΕΨΑ ΑΕ | ||||
ΑΠΟΡΡΥΠΑΝΤΙΚΑ/ΚΑΘΑΡΙΣΤΙΚΑ | 120 | 4% έως 11% | 11 | 5% έως 18% | ΕΛΑΪΣ-UNILEVER | 168 |
17 | 3% έως 30% | SC JOHNSON | ||||
5 | 3% έως 5% | COLGATE-PALMOLIVE | ||||
9 | 3% έως 5% | ΕΥΡΗΚΑ | ||||
6 | 3% έως 8% | ΠΡΟΚΤΕΡ & ΓΚΑΜΠΛ | ||||
ΓΑΛΑΚΤΟΚΟΜΙΚΑ | 4 | 5% έως 8% | 4 | 5% έως 9% | FRIESLAND CAMPINA (ΝΟΥΝΟΥ) | 23 |
10 | 3% έως 9% | ΔΕΛΤΑ | ||||
5 | 5% έως 13% | ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΓΑΛΑΚΤΟΚΟΜΕΙΑ | ||||
ΓΙΑΟΥΡΤΙΑ/ΕΠΙΔΟΡΠΙΑ | 7 | 4% έως 6% | 4 | 5% έως 8% | NUMIL | 30 |
3 | 3,00% | ΓΙΩΤΗΣ | ||||
4 | 3,00% | ΔΕΛΤΑ | ||||
3 | 5,00% | ΔΩΔΩΝΗ | ||||
9 | 5% έως 13% | ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΓΑΛΑΚΤΟΚΟΜΕΙΑ | ||||
ΓΛΥΚΑ/ΣΟΚΟΛΑΤΕΣ | 90 | 5% έως 12% | 3 | 5% έως 8% | MARS | 158 |
4 | 5% έως 17% | MONDELEZ | ||||
4 | 8,00% | OSCAR | ||||
8 | 5% έως 8% | ΒΙΟΛΑΝΤΑ | ||||
8 | 3% έως 5% | ΓΙΩΤΗΣ | ||||
14 | 3% έως 8% | ΕΛΓΕΚΑ | ||||
3 | 5% έως 9% | ΙΟΝ | ||||
3 | 3,00% | ΚΑΡΑΜΟΛΕΓΚΟΣ | ||||
7 | 5% έως 8% | ΣΤΕΡΓΙΟΥ | ||||
14 | 5% έως 8% | ΧΑΪΤΟΓΛΟΥ ΑΦΟΙ | ||||
ΔΙΑΦΟΡΑ ΤΡΟΦΙΜΑ | 162 | 5% έως 14% | 5 | 5% έως 8% | CONDITO | 226 |
7 | 8,00% | ΚΥΚΝΟΣ | ||||
3 | 5% έως 8% | MARS | ||||
4 | 4,00% | ΒΛΑΧΑΚΗΣ | ||||
3 | 5% έως 8% | ΕΛΑΪΣ-UNILEVER | ||||
2 | 3,00% | ΓΙΩΤΗΣ | ||||
10 | 3,00% | ΕΛΓΕΚΑ | ||||
6 | 5,00% | ΚΑΛΑΣ | ||||
3 | 5% έως 8% | ΜΙΝΕΡΒΑ | ||||
2 | 12,00% | ΚΡΙ ΚΡΙ | ||||
2 | 3% έως 5% | ΜΠΑΡΜΠΑ ΣΤΑΘΗΣ | ||||
2 | 5% έως 8% | ΠΑΠΑΕΛΛΗΝΑΣ | ||||
2 | 8,00% | ΧΑΪΝΑ ΑΦΟΙ | ||||
10 | 5% έως 8% | ΧΑΪΤΟΓΛΟΥ ΑΦΟΙ | ||||
3 | 5% έως 6% | NESTLE | ||||
ΕΙΔΗ ΓΙΑ ΖΩΑ ΣΥΝΤΡΟΦΙΑΣ | 40 | 5% έως 8% | 8 | 5% έως 7% | MARS | 51 |
3 | 6% έως 9% | NESTLE | ||||
ΕΙΔΗ ΝΟΙΚΟΚΥΡΙΟΥ | 496 | 5% έως 10% | 4 | 3,00% | ΕΛΓΕΚΑ | 591 |
2 | 5,00% | ΠΡΟΚΤΕΡ & ΓΚΑΜΠΛ | ||||
10 | 10,00% | BIG SOLAR | ||||
17 | 10,00% | EUROLAMP | ||||
50 | 10,00% | SIGNIFY | ||||
2 | 10,00% | TOSHIBA | ||||
10 | 10,00% | LENTBANS (OSRAM) | ||||
ΕΙΔΗ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗΣ ΥΓΙΕΙΝΗΣ | 86 | 5% έως 10% | 1 | 8,00% | ΑΤΟΜΙΚΗ ΦΡΟΝΤΙΔΑ | 236 |
6 | 3% έως 5% | BEIERSDORF | ||||
13 | 5% έως 7% | COLGATE-PALMOLIVE | ||||
10 | 5% έως 8% | FARCOM | ||||
5 | 5% έως 13% | HALEON | ||||
15 | 3% έως 5% | KENVUE | ||||
42 | 5% έως 9% | ΕΛΑΪΣ-UNILEVER | ||||
24 | 3% έως 10% | ΓΡ ΣΑΡΑΝΤΗΣ | ||||
2 | 3% έως 5% | ΕΛΓΕΚΑ | ||||
2 | 3% έως 5% | ΜΕΓΑ | ||||
2 | 5% έως 8% | ΠΑΠΑΕΛΛΗΝΑΣ | ||||
27 | 3% έως 8% | ΠΡΟΚΤΕΡ & ΓΚΑΜΠΛ | ||||
1 | 8,00% | ΦΙΛΝΤΙΣΗΣ | ||||
ΕΙΔΗ ΠΡΩΙΝΟΥ/ΔΗΜΗΤΡΙΑΚΑ | 37 | 5% έως 10% | 2 | 20% έως 23% | K22 GLOBAL TRADERS | 56 |
4 | 7,00% | ORGANIC 3S | ||||
8 | 3% έως 5% | ΓΙΩΤΗΣ | ||||
5 | 3,00% | ΕΛΓΕΚΑ | ||||
ΕΛΑΙΑ/ΛΙΠΗ | 6 | 5% έως 13% | 1 | 16,00% | MEDOLIO | 11 |
4 | 5% έως 8% | ΜΙΝΕΡΒΑ | ||||
ΖΥΜΑΡΙΚΑ | 13 | 5,00% | 6 | 3% έως 5% | BARILLA | 38 |
19 | 3% έως 13% | ΜΕΛΙΣΣΑ | ||||
ΚΑΤΕΨΥΓΜΕΝΑ ΤΡΟΦΙΜΑ | 46 | 5% έως 20% | 13 | 5% έως 8% | KALLIMANIS | 89 |
30 | 3% έως 6% | ΜΠΑΡΜΠΑ ΣΤΑΘΗΣ | ||||
ΚΑΦΕΣ | 6 | 5% έως 7% | 2 | 5% έως 8% | JACOBS DOUWE EGBERTS | 8 |
ΚΟΝΣΕΡΒΕΣ ΨΑΡΙΩΝ | 11 | 5% έως 8% | 15 | 5,00% | KALLIMANIS | 28 |
2 | 8,00% | ΠΑΠΑΕΛΛΗΝΑΣ | ||||
ΝΩΠΟ ΚΡΕΑΣ | 1 | 7,00% | 2 | 5% έως 7% | ΝΙΤΣΙΑΚΟΣ | 3 |
ΜΑΡΓΑΡΙΝΗ/ΒΟΥΤΥΡΟ | 1 | 13,00% | 5 | 3% έως 5% | FLORA FOOD | 9 |
3 | 5,00% | ΜΙΝΕΡΒΑ | ||||
ΕΜΦΙΑΛΩΜΕΝΟ ΝΕΡΟ | 1 | 5,00% | 20 | 5% έως 28% | COCA-COLA 3E | 21 |
ΟΙΝΟΠΝΕΥΜΑΤΩΔΗ | 1 | 5,00% | 4 | 5,00% | ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΚΕΛΛΑΡΙΑ | 9 |
2 | 5,00% | ΚΑΒΙΝΟ | ||||
1 | 5,00% | ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ AΠΟΣΤΑΓΜΑΤΩΝ | ||||
1 | 5,00% | ΔΙΟΝΥΣΟΣ ΟΙΝΟΠΟΙΗΤΙΚΗ ABEE | ||||
ΟΣΠΡΙΑ | 13 | 5% έως 7% | 3 | 3,00% | 3 ΑΛΦΑ | 16 |
ΠΑΝΕΣ ΕΝΗΛΙΚΩΝ | 3 | 3% έως 6% | 3 | 4% έως 6% | ESSITY | 22 |
16 | 3% έως 5% | ΜΕΓΑ | ||||
ΠΑΝΕΣ ΜΩΡΩΝ | 4 | 5,00% | 5 | 3% έως 5% | ΜΕΓΑ | 14 |
5 | 3% έως 5% | ΠΡΟΚΤΕΡ & ΓΚΑΜΠΛ | ||||
ΠΡΟΪΟΝΤΑ ΑΡΤΟΥ | 27 | 5% έως 7% | 2 | 10,00% | ALBEE S CORPORATE | 57 |
13 | 5% έως 20% | ELBISCO | ||||
15 | 5% έως 19% | ΚΑΡΑΜΟΛΕΓΚΟΣ | ||||
ΡΟΦΗΜΑΤΑ | 6 | 5% έως 7% | 3 | 4% έως 6% | NUMIL | 19 |
8 | 5,00% | ΔΕΛΤΑ | ||||
2 | 5,00% | ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΓΑΛΑΚΤΟΚΟΜΕΙΑ | ||||
ΡΥΖΙ | 11 | 5% έως 10% | 1 | 13,00% | ΠΑΠΑΕΛΛΗΝΑΣ | 12 |
ΣΝΑΚΣ | 30 | 5,00% | 4 | 5% έως 8% | COCA-COLA 3E | 36 |
2 | 3,00% | ΓΙΩΤΗΣ | ||||
ΤΟΜΑΤΟΠΟΛΤΟΣ | 3 | 5,00% | 9 | 5% έως 8% | ΚΥΚΝΟΣ | 14 |
2 | 5% έως 8% | ΜΙΝΕΡΒΑ | ||||
ΤΥΡΙΑ | 10 | 5% έως 23% | 5 | 5% έως 10% | FRIESLAND CAMPINA | 34 |
6 | 3% έως 5% | ΕΛΓΕΚΑ | ||||
1 | 5% έως 10% | ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΓΑΛΑΚΤΟΚΟΜΕΙΑ | ||||
12 | 5% έως 35% | ΟΠΤΙΜΑ | ||||
ΧΑΡΤΙΚΑ | 24 | 5% έως 8% | 24 | |||
ΧΥΜΟΙ | 7 | 5% έως 7% | 18 | 5% έως 6% | COCA-COLA 3E | 35 |
3 | 3% έως 5% | ΔΕΛΤΑ | ||||
1 | 3,00% | ΕΛΓΕΚΑ | ||||
4 | 5% έως 10% | ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΓΑΛΑΚΤΟΚΟΜΕΙΑ | ||||
2 | 5% έως 8% | ΕΛΛΗΝΙΚΟΙ ΧΥΜΟΙ | ||||
ΣΥΝΟΛΑ | 1356 | 824 | 2180 | |||
ΤΡΟΦΙΜΑ: 1.074 ΚΩΔΙΚΟΙ |