Πάμε για μπίρα στο… σουπερμάρκετ

Η πτώση της κατανάλωσης του ποτού στην εστίαση και η αύξηση της αγοράς του από καταστήµατα λιανικής κράτησαν σταθερές τις πωλήσεις στην Ελλάδα – Αιτία, η κατανάλωση γευµάτων εντός σπιτιού
08:21 - 4 Νοεμβρίου 2025

ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ ΛΑΜΠΙΡΗ

Στασιµότητα παρουσιάζεται φέτος στις πωλήσεις µπίρας στην Ελλάδα σε σχέση µε το 2024, σύµφωνα µε στελέχη της αγοράς. Μετά την αύξηση 4% που σηµειώθηκε το 2024, όταν η παραγωγή ανήλθε σε περίπου 4.180.000 εκατόλιτρα (από 4.026.000 εκατόλιτρα που ήταν η παραγωγή του 2023), η φετινή χρονιά χαρακτηρίζεται από µούδιασµα της αγοράς, γεγονός που κατά κύριο λόγο οφείλεται στην πτώση της κατανάλωσης της εστίασης και στο γεγονός ότι αρκετοί ταξιδιώτες προτίµησαν να αγοράζουν προϊόντα από τα σουπερµάρκετ και να ετοιµάζουν τα γεύµατά τους στα καταλύµατα, προκειµένου να µειώσουν το κόστος των θερινών τους διακοπών.

Αυτή τη στιγµή µε βάση τα στοιχεία της Ελληνικής Ενωσης Ζυθοποιών η κατά κεφαλήν κατανάλωση µπίρας ανέρχεται σε περίπου 38 λίτρα ετησίως, ενώ περίπου το 10% της συνολικής παραγωγής εξάγεται. Οπως αναφέρουν άνθρωποι του κλάδου, η εικόνα έως το τέλος Σεπτεµβρίου δείχνει ότι «η αγορά είναι εντελώς διαφορετική» συγκριτικά µε πέρυσι. Ανκαι η τουριστική περίοδος πήγε πολύ καλά από πλευράς αφίξεων στην Ελλάδα, η εστίαση και ευρύτερα ο κλάδος της HORECA (ξενοδοχεία, εστίαση) εξακολουθούν να αντιµετωπίζουν προβλήµατα στον τοµέα της κατανάλωσης γευµάτων, γεγονός που επηρεάζει τον συνολικό όγκο κατανάλωσης στην εγχώρια αγορά µπίρας.

«Ο Σεπτέµβριος, παρ’ όλ’ αυτά, κινήθηκε έντονα θετικά, αλλά η εστίαση δείχνει σε γενικές γραµµές να αντιµετωπίζει πρόβληµα, δεδοµένης της µειωµένης κατανάλωσης. ∆εν ήταν εύκολη χρονιά», σηµειώνει χαρακτηριστικά στέλεχος γνωστής ζυθοποιίας.

Φρένο σε δαπάνες

Σύµφωνα µε παράγοντες της αγοράς, παρότι ο τουρισµός κατέγραψε ισχυρές αφίξεις, η κατανάλωση δεν αυξήθηκε στον ίδιο ρυθµό. «Ο Αύγουστος ήταν εξαιρετικός από πλευράς καιρού, αλλά πιο ήπιος σε κατανάλωση σε σχέση µε τις προσδοκίες», αναφέρουν, εξηγώντας ότι πολλοί Ελληνες δεν ταξίδεψαν φέτος όσο τα προηγούµενα χρόνια, ενώ οι ξένοι επισκέπτες περιόρισαν τις δαπάνες τους σε εστίαση και ψυχαγωγία.

Η τουριστική κίνηση, ωστόσο, λειτούργησε ενισχυτικά για τη λεγόµενη «ζεστή αγορά», δηλαδή τη λιανική πώληση καιτα σουπερµάρκετ, όπου η κατανάλωση κατέγραψε αξιοσηµείωτη αύξηση. «Το τουριστικό κοµµάτι πήγε πολύ καλά, γεγονός που ενίσχυσε τη λιανική, καθώς και τις πωλήσεις µπίρας στα σουπερµάρκετ», σηµειώνουν στελέχη της αγοράς.

Η εξήγηση ως προς την αλλαγή ισορροπιών στην κατανάλωση µπίρας και τη µετατόπιση της κατανάλωσης στα σουπερµάρκετ, όπως επισηµαίνουν, εντοπίζεται στη διάδοση των καταλυµάτων τύπου Airbnb. «Πάρα πολλοί τουρίστες µένουν σε πλήρως οργανωµένα διαµερίσµατα και προτιµούν να ετοιµάζουν τα γεύµατά τους εκεί. Γεγονός που συµπαρέσυρε και τις πωλήσεις µπίρας, µεταφέροντας την κατανάλωση στο σπίτι», λένε χαρακτηριστικά. Οι εκτιµήσεις µιλούν µάλιστα για διψήφια αύξηση πωλήσεων στα σουπερµάρκετ σε σύγκριση µε το 2023.

Ανοδική τάση

Από πλευράς όγκου, η αγορά εµφανίζεται σταθερή, µε µικρή ανοδική τάση, ενώ σε αξία (τζίρο) εκτιµάται ότι σηµειώθηκε ήπια αύξηση. «Ο τζίρος έχει ανεβεί λίγο, όχι κάτι ιδιαίτερο», αναφέρουν τα ίδια στελέχη, αποδίδοντας τη συγκράτηση των πωλήσεων στο αυστηρότερο ρυθµιστικό πλαίσιο για τις προωθητικές ενέργειες που έχει επιβάλει το υπουργείο Ανάπτυξης µε τον Κώδικα ∆εοντολογίας, ο οποίος απαγορεύει τη διενέργεια εκπτώσεων ή προωθητικών ενεργειών για χρονικό διάστηµα πέραν των 30 ηµερών.

«∆εν µπορούµε πλέον να κάνουµε συνεχόµενες προσφορές. Ο νέος νόµος επιτρέπει προωθητικές ενέργειες αφού µεσολαβήσει ένας µήνας χωρίς καµία εµπορική ενέργεια από πλευράς µας, και το γεγονός αυτό µας δηµιουργεί θέµατα», εξηγούν.

Ο περιορισµός αυτός έχει ιδιαίτερο αντίκτυπο σε έναν κλάδο όπως η µπίρα, που στηριζόταν επί χρόνια στις εκπτώσεις και στις προσφορές για την τόνωση της κατανάλωσης. «Η µπίρα, όπως και τα αναψυκτικά και τα νερά, είναι προϊόντα που επηρεάζονται έντονα από τις προωθητικές».

Σε κάθε περίπτωση, η παραγωγή µπίρας για το 2025 εκτιµάται ότι θα κινηθεί ξανά γύρω από τα 4.100.000 έως και 4.200.000 εκατόλιτρα, επιβεβαιώνοντας τη σταθεροποίηση της αγοράς µετά τις έντονες διακυµάνσεις της προηγούµενης διετίας. Η κατανάλωση διαµορφώνεται σε σταθερά επίπεδα, µε τον τουρισµό να παραµένει  βασικός µοχλός, αλλά και µε την εσωτερική ζήτηση να συνεχίζει να πιέζεται από την ακρίβεια και τουψηλό κόστος ζωής.

Οπως τονίζουν στελέχη της βιοµηχανίας, «το 2025 δεν είναι χρονιά ανάπτυξης, καθότι δείχνει ότι η αγορά ωριµάζει και σταθεροποιείται. Το ζητούµενο πλέον είναι να ενισχυθεί η κατανάλωση µέσω στοχευµένων ενεργειών και συνεργασιών, χωρίς να διαταραχθεί η ισορροπία τιµών και κερδών».

Εφημερίδα «Κυριακάτικη Απογευματινή»