ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ ΛΑΜΠΙΡΗ
Η «εισβολή» της κινεζικής οικονοµίας στην Ευρώπη, αλλά και στην Ελλάδα, δεν είναι πλέον µια θεωρητική συζήτηση, αλλά µια απτή πραγµατικότητα που εκτείνεται από την αγορά αυτοκινήτου έως το ηλεκτρονικό εµπόριο και τις επενδύσεις σε ακίνητη περιουσία. Οι κινεζικές εταιρείες, µε επιθετική στρατηγική, αυξάνουν σταθερά την παρουσία τους, µεταβάλλοντας τους κανόνες του παιχνιδιού για επιχειρήσεις και καταναλωτές.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στην Ελλάδα οι κινεζικές αυτοκινητοβιοµηχανίες σηµειώνουν διαρκή άνοδο των πωλήσεών τους. Σύµφωνα µε τα επίσηµα στοιχεία του Συνδέσµου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ), το διάστηµα Ιανουαρίου-Σεπτεµβρίου 2025 ταξινοµήθηκαν περισσότερα από 6.500 αυτοκίνητα κινεζικών µαρκών, αριθµός που αντιστοιχεί περίπου στο 6% της συνολικής ελληνικής αγοράς.
Το ίδιο διάστηµα του 2024, οι πωλήσεις των κινεζικών αυτοκινήτων στη χώρα µας είχαν φτάσει τις 2.990 µονάδες, δηλαδή µερίδιο 2,8%. Η αύξηση, σε ετήσια βάση, ανέρχεται σε 117%, γεγονός που αποδεικνύει ότι η διείσδυση των κινεζικών κατασκευαστριών εταιρειών δεν είναι πλέον µια µεµονωµένη τάση, αλλά µια σταθερή
µετατόπιση. Η είσοδος εταιρειών, όπως η BYD και η Geely, η οποία ανακοίνωσε επίσηµα την παρουσία της στην Ελλάδα τον Ιούνιο του 2025, αποτυπώνει το βάθος της στρατηγικής τους στην ευρωπαϊκή αγορά. Οι Κινέζοι κατασκευαστές επενδύουν όχι µόνο σε τεχνολογία, αλλά και σε δίκτυα διανοµής, υποδοµές και υπηρεσίες after sales, διεκδικώντας µερίδιο σε µια αγορά που µετασχηµατίζεται ραγδαία λόγω της ηλεκτροκίνησης.
Αντίστοιχα δυναµική είναι η κινεζική παρουσία και στο ηλεκτρονικό εµπόριο, όπου οι πλατφόρµες Temu και Shein έχουν αναδειχθεί σε ισχυρούς παίκτες, ασκώντας πίεση σε ευρωπαϊκές και ελληνικές επιχειρήσεις. Οι εκπρόσωποι του εµπορικού κόσµου, τόσο στη χώρα µας όσο και σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ενωσης,
κάνουν λόγο για «αθέµιτο ανταγωνισµό», επισηµαίνοντας ότι οι κινεζικές πλατφόρµες εκµεταλλεύονται τη φορολογική εξαίρεση για εισαγωγές προϊόντων αξίας κάτω των 150 ευρώ χωρίς δασµούς.
Ηλεκτρονικό εµπόριο
Με βάση τα στοιχεία της Ελληνικής Συνοµοσπονδίας Εµπορίου και Επιχειρηµατικότητας (ΕΣΕΕ), πέρυσι εισήχθησαν στην Ευρώπη περισσότερα από 4,6 δισεκατοµµύρια δέµατα, εκ των οποίων πάνω από το 90% προήλθαν από την Κίνα.
Η ΕΣΕΕ εκτιµά ότι ο διάµεσος του εκτιµώµενου τζίρου των ασιατικών πλατφορµών στην Ελλάδα το 2024 ανήλθε σε 627 εκατοµµύρια ευρώ. Από αυτά, το ελληνικό κράτος έχασε σε δασµούς και ισόποσα σε φόρους και ασφαλιστικές εισφορές συνολικά περί τα 200 εκατοµµύρια ευρώ,
αν ληφθούν υπόψη και οι έµµεσες επιδράσεις στην οικονοµία.
Την ίδια στιγµή, η Temu δηλώνει ότι είχε κατά µέσον όρο 102,8 εκατοµµύρια ενεργούς µηνιαίους χρήστες στα κράτη-µέλη της Ε.Ε. την περίοδο Νοεµβρίου ∆εκεµβρίου 2024, επιβεβαιώνοντας τη ραγδαία εξάπλωσή της.
Σε αυτό το περιβάλλον, η Eurobank Equities επιχειρεί µια ψύχραιµη αποτίµηση του φαινοµένου Temu. Σε πρόσφατη ανάλυσή της, η χρηµατιστηριακή εταιρεία πραγµατοποίησε έναν έλεγχο τιµών (price audit) σε 50 προϊόντα µεταξύ της Temu και της ελληνικής Jumbo, εστιάζοντας στις βασικές κατηγορίες του e-jumbo.gr, όπως είδη σπιτιού, χαρτοπωλείου και εποχικά είδη.
Η έρευνα έδειξε ότι η διάµεση διαφορά τιµής ανά προϊόν µεταξύ των δύο πλατφορµών είναι µόλις 0,21 ευρώ. ∆ηλαδή, τα προϊόντα της Temu είναι οριακά φθηνότερα, ωστόσο η διαφορά αυτή εξανεµίζεται όταν ληφθεί υπόψη ο παράγοντας του χρόνου παράδοσης, που συχνά ξεπερνά τις 10 ηµέρες από πλευράς της κινεζικής πλατφόρµας αγορών. Η Eurobank Equities επισηµαίνει ότι η Jumbo παραµένει ιδιαίτερα ανταγωνιστική στις κατηγορίες που φέρνουν επαναλαµβανόµενη επσκεψιµότητα, όπως είναι τα χαρτικά και τα οικιακά είδη.
Η ανάλυση καταλήγει ότι η απειλή της Temu για την Jumbo είναι περισσότερο «οπτική παρά δοµική». Με άλλα λόγια, η εικόνα µιας υποτιθέµενης ανατροπής στην αγορά είναι υπερβολική, καθώς η σχέση τιµής-αξίας και το ισχυρό δίκτυο φυσικών καταστηµάτων της Jumbo προστατεύουν την εταιρεία από την πίεση των κινεζικών e-shops. Το συµπέρασµα της έκθεσης είναι σαφές, καθώς επισηµαίνει πως το µοντέλο της Jumbo παραµένει ανθεκτικό και καλά θωρακισµένο απέναντι στην ψηφιακή εισβολή της Temu.
Κίνδυνοι
Παρά την ευνοϊκή αποτίµηση για την Jumbo, οι κίνδυνοι από τη γενικευµένη είσοδο κινεζικών πλατφορµών στην ελληνική αγορά είναι υπαρκτοί. Οι ελεγκτικές αρχές στην Ελλάδα έχουν καταγράψει 1.127 περιπτώσεις εισαγωγής ακατάλληλων ή επικίνδυνων προϊόντων µέσω ∆ιαδικτύου στη διάρκεια του 2024, οι οποίες σχετίζονται µε κινδύνους τραυµατισµών, φωτιάς, πνιγµού, ηλεκτροπληξίας ή χηµικής έκθεσης. Παράλληλα, η απώλεια φορολογικών εσόδων και η πίεση στις εγχώριες επιχειρήσεις προκαλούν ανησυχία.
Η παρουσία της Κίνας στην ελληνική οικονοµία δεν περιορίζεται στο εµπόριο και τα αυτοκίνητα. Σύµφωνα µε στοιχεία του υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου, οι Κινέζοι εξακολουθούν να αποτελούν την πολυπληθέστερη οµάδα επενδυτών που έχουν λάβει άδεια διαµονής µέσω του προγράµµατος Golden Visa. Παρότι το µερίδιό τους έχει µειωθεί σε δωδεκάµηνη βάση έως και τον περασµένο Σεπτέµβριο από 53,5% σε 47,9% επί του συνόλου των αδειών παραµονής που εκδόθηκαν µέσω της απόκτησης ακινήτων, εξακολουθούν να προηγούνται σηµαντικά των υπόλοιπων εθνικοτήτων, µε 8.792 αρχικές άδειες διαµονής, έναντι πολύ χαµηλότερων αριθµών για Τούρκους ή Λιβανέζους επενδυτές.
Εφημερίδα «Κυριακάτικη Απογευματινή»










