Βαγγέλης Μαρινάκης: «Να διαλυθεί ο σκιώδης στόλος της Ρωσίας, είναι απειλή για τη ναυτιλία»

Πάνω από 1.500 επικίνδυνα και ακατάλληλα πλοία στηρίζουν το λαθρεμπόριο καυσίμων της Μόσχας
09:18 - 14 Νοεμβρίου 2025
Στιγμιότυπο μεταφοράς καυσίμων από πλοίο σε πλοίο στη θάλασσα για την αποφυγή των κυρώσεων στα ρωσικά καύσιμα.
1146046770

Διπλή παρέμβαση πραγματοποίησε ο εφοπλιστής Βαγγέλης Μαρινάκης, με αιχμές για τα υπερβολικά κοστοβόρα μέτρα που -πριν από την αναβολή τους- υποχρέωναν την ποντοπόρο ναυτιλία να μηδενίσει τις εκπομπές αερίων με τη χρήση «καθαρών» καυσίμων, την ίδια ώρα που τουλάχιστον 1.500 επικίνδυνα «σαπιοκάραβα» έχουν ενταχθεί και εξυπηρετούν τον «σκιώδη» στόλο μεταφοράς ρωσικού πετρελαίου, μολύνοντας τις θάλασσες και απογειώνοντας το λαθρεμπόριο καυσίμων.

Μιλώντας στο Capital Link Dubai Maritime Forum στο Ντουμπάι, όπου πραγματοποιείται η Bahri Week, ο ιδρυτής της Capital Clean Energy Carriers Corp αναφέρθηκε με έμφαση στο θέμα του «σκιώδους στόλου» της Ρωσίας, τονίζοντας ότι πρέπει άμεσα να σταλούν μηνύματα, να δοθούν κίνητρα και να ληφθούν μέτρα διάλυσης των παράνομων πλοίων που έχουν υποστεί κυρώσεις και εξακολουθούν να πλέον στις θάλασσες.

Σε καθεστώς κυρώσεων

Όπως χαρακτηριστικά επισήμανε «έγιναν πολλές συζητήσεις, νομοθεσία, πολλά έξοδα από όλους μας για να διατηρήσουμε τις θάλασσές μας καθαρές. Την ίδια στιγμή, πολιτικοί μιλούν για κυρώσεις και επίσης μιλούν για ειρήνη», λόγω του πολέμου μεταξύ Ουκρανίας και Ρωσίας, συρράξεων στη Μέση Ανατολή στο παρελθόν που αφορούσαν και το Ιράν, και όσων συμβαίνουν τα τελευταία χρόνια στη Βενεζουέλα. «Όταν μπήκα στην αίθουσα του συνεδρίου, έγινε μια συζήτηση με τον Anil Sharma σχετικά με τον σκιώδη στόλο και τον στόλο που έχει δεχθεί κυρώσεις. Επιτρέπουμε όλο αυτό το διάστημα πάνω από 1.500 πλοία σε λειτουργία, 876 έχουν ήδη δεχθεί κυρώσεις. Δεν είναι ασφαλισμένα, δεν έχουν κατάλληλα πληρώματα, δεν έχουν σωστή συντήρηση. Και έχουμε δει επίσης πολλά περιστατικά και ατυχήματα που αφορούν αυτά τα πλοία, τους προηγούμενους 12 μήνες στη Διώρυγα του Σουέζ, στη Βαλτική και συγκρούσεις στη Σιγκαπούρη».

Τόνισε ότι «αυτό που χρειαζόμαστε ως κλάδος είναι να παροτρύνουμε την αμερικανική κυβέρνηση και την Ευρώπη να δώσουν αμέσως, χωρίς περαιτέρω καθυστέρηση, άδεια διάλυσης των πλοίων που βρίσκονται υπό καθεστώς κυρώσεων. Η Ινδία μπορεί να λάβει πλοία για διάλυση, επειδή δεν έχει επιβάλει κυρώσεις σε αυτά τα πλοία. Οι πλοιοκτήτες δεν μπορούν να λάβουν πληρωμή για να διαλύσουν τα πλοία τους, καθώς έχουν δεχθεί κυρώσεις και πρέπει να βρεθούν εναλλακτικοί τρόποι πληρωμής. Αν έχουμε άμεσα αυτή την απαλλαγή -για τους επόμενους δύο ή τρεις μήνες τουλάχιστον- ώστε να μειωθεί ο σκιώδης στόλος που έχει δεχθεί κυρώσεις, αυτό θα βοηθήσει πολύ τον κλάδο και ταυτόχρονα θα μειώσει σημαντικά το παράνομο εμπόριο. Ξοδεύουμε χρόνο, κόπο και χρήμα για θέματα που έχουν πολύ μικρό αντίκτυπο στη ρύπανση. Και ταυτόχρονα αφήνουμε τα θεμελιώδη προβλήματα να συνεχίζονται. Δεν έχει νόημα. Πρέπει να καταβάλουμε συντονισμένη προσπάθεια να στείλουμε ένα ισχυρό μήνυμα για να δοθεί αμέσως αυτή η απαλλαγή ώστε να διαλυθεί αυτός ο στόλος. Δεν χρειάζεται να προσθέσω κάτι περισσότερο. Φυσικά αγαπάμε την ειρήνη. Θέλουμε ειρήνη. Και προσβλέπουμε, στο τέλος της ημέρας, στην ειρήνη».

Σημαντικός αντίκτυπος

Όταν ρωτήθηκε σχετικά με πιθανή διάλυση του σκιώδους στόλου αν αρθούν οι κυρώσεις, ο κ. Μαρινάκης εκτίμησε: «Τουλάχιστον το 25% θα προχωρήσει με διάλυση, γιατί υπάρχουν πολλά πλοία που δύσκολα μπορούν να μετακινηθούν. Αυτά τα πλοία μετακινούνται με πολύ μεγάλο κίνδυνο. Ο Anil Sharma είναι το κατάλληλο άτομο για να απαντήσει σε αυτή την ερώτηση. Αλλά, σύμφωνα με τις παρατηρήσεις μας, τουλάχιστον το 25%, το οποίο αντιπροσωπεύει πολλά πλοία, θα διαλυθεί. Και, φυσικά, θα έχει σημαντικό αντίκτυπο στην αγορά».

Ο Dr Anil Sharma σχολίασε: «Πιστεύω σίγουρα ότι, αν δοθούν οι άδειες, θα υπάρξει κατακλυσμός πλοίων που θα έρθουν για διάλυση, επειδή μερικά από αυτά είναι όντως μη ασφαλή και αντιμετωπίζουν ζητήματα ασφάλισης». Όταν ρωτήθηκε για το χρονικό πλαίσιο, ο κ. Μαρινάκης πρόσθεσε: «Το χρονικό όριο θα βοηθήσει. Θα ξέρουν ότι έχουν τρεις μήνες και θα προχωρήσουν». Από την πλευρά του και ο εφοπλιστής Γιώργος Προκοπίου επίσης τόνισε πως είναι σημαντικό να «τεθεί χρονικό όριο εντός τριών μηνών» ως κίνητρο.

Νέα πραγματικότητα

Νωρίτερα, μιλώντας για τις μηδενικές εκπομπές των πλοίων και τη μετέπειτα αλλαγή πολιτικής, ο Βαγγέλης Μαρινάκης είχε επισημάνει ότι «προχώρησαν σε αυτό το μέτρο, διότι δεν μπορούσαν να συμφωνήσουν εξαρχής στα βασικά. Αυτή είναι λοιπόν η πραγματικότητα. Και η άλλη πραγματικότητα είναι η εκλογή του κυρίου Τραμπ. Ήταν από την αρχή πολύ ριζοσπαστικός ως προς τις πράσινες συζητήσεις και τις μεταβάσεις. Και φυσικά, με την εκστρατεία στις χώρες για να μην ψηφίσουν αυτή τη φορολόγηση, είδαμε ότι ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες άλλαξαν στάση την τελευταία στιγμή, όπως η Ελλάδα και η Κύπρος. Και το αποτέλεσμα ήταν η αναβολή. Αυτό που πιστεύω ότι πρέπει να γίνει είναι τελικά να συμβιβαστούμε όλοι, αλλά να συμφωνήσουμε σε μέτρα που θα έχουν άμεσο αντίκτυπο στο περιβάλλον μας. Και έχουμε έναν χρόνο μπροστά μας τουλάχιστον για να κάνουμε κάποιες εποικοδομητικές συζητήσεις και να βρούμε μια λύση. Έτσι το βλέπω από την πλευρά μου. Φυσικά ξέρετε, έχοντας δει όλους αυτούς τους κανονισμούς και τις προθεσμίες, επενδύσαμε πολλά, όχι σε ένα πιστοποιητικό LNG-ready αξίας 10.000 δολαρίων αλλά σε πλοία LNG διπλού καυσίμου, περισσότερα από 30 πλοία. Όλα αυτά αναβάλλονται για αργότερα. Όμως όταν η αγορά του LNG σταθεροποιηθεί και έρθει η νέα παραγωγή, η τιμή του LNG θα είναι χαμηλότερη. Θα έχει νόημα η κατανάλωση LNG ανεξάρτητα από τη μείωση των εκπομπών».

Από την πλευρά του, ο Γιώργος Προκοπίου δήλωσε: «Ήμουν πεπεισμένος ότι αυτό το κανονιστικό πλαίσιο δεν θα περάσει, γιατί είναι παράλογο να τιμωρείται κάποιος επειδή δεν χρησιμοποιεί καύσιμα που δεν υπάρχουν. Πώς μπορείς να επιβάλεις πρόστιμο για κάτι που δεν υπάρχει;». Συνέχισε μάλιστα, εξηγώντας τις οικονομικές επιπτώσεις: «Ένα Suezmax κοστίζει 75-80 εκατομμύρια δολάρια, ωστόσο κατά τη διάρκεια της ζωής του το πλοίο θα επιβαρυνθεί με 240 εκατομμύρια δολάρια σε πρόστιμα – τριπλάσια από την αξία του πλοίου. Κανείς δεν μπορεί να αντέξει τέτοια κόστη εκτός από τον καταναλωτή, κάτι που θα αυξήσει τον πληθωρισμό και τη φτώχεια, ενώ θα μειώσει τα επίπεδα διαβίωσης». Τόνισε επίσης τον περιορισμένο ρόλο της ναυτιλίας στη ρύπανση: «Η ναυτιλία ευθύνεται μόλις για το 2,5% της παγκόσμιας ρύπανσης. Γιατί δεν εστιάζουμε πρώτα στο υπόλοιπο 97,5%;».

Εφημερίδα Απογευματινή