«Σφιχτά» Χριστούγεννα για τους μισούς, περίπου, καταναλωτές, που δεν θα ταξιδέψουν και θα ξοδέψουν τα ίδια ποσά με πέρυσι σε τρόφιμα, ρούχα και αξεσουάρ, προβλέπονται σύμφωνα με έρευνα της ΕΥ Ελλάδος σε συνεργασία με την MRB και την Choose Communications, με τίτλο EY Future Consumer Index Ελλάδα 2025. Ωστόσο, διαφαίνεται μια μεγαλύτερη οικονομική άνεση σε πολλές επιμέρους ηλικίες και προτιμήσεις, κάτι που δίνει στην αγορά την αισιοδοξία για «κίνηση» στις γιορτές.
Ειδικότερα:
– 59% των ερωτηθέντων σκοπεύει να ξοδέψει περίπου τα ίδια με πέρυσι. Το ποσοστό όσων σχεδιάζουν να δαπανήσουν περισσότερα για τις αγορές τους αυξήθηκε από μόλις 4% πέρυσι στο 13%, ενώ φτάνει στο 26% μεταξύ των νέων 18-29 ετών.
-Σε τρόφιμα και ποτά (61%) και ρούχα και αξεσουάρ (58% και κυρίως νεότερες ηλικίες) προσανατολίζονται οι περισσότερες αγορές. Χαμηλότερη προτεραιότητα (35%) φαίνεται να αποτελούν οι εμπειρίες (φαγητό έξω, συναυλίες κ.λπ.), αλλά και τα προϊόντα προσωπικής φροντίδας και ομορφιάς (32%).
-Ένας στους δύο καταναλωτές (53%) σκοπεύει να περάσει τις γιορτές στο σπίτι με οικογένεια ή φίλους, πρόθεση που καταγράφεται πιο έντονα στις μεγαλύτερες ηλικίες. Την ίδια ώρα, 41% ανέφερε ότι θα αγοράσει δώρα για τα αγαπημένα πρόσωπα, ενώ παραμένει η διάθεση για αποφυγή της σπατάλης, καθώς 32% δήλωσε ότι θα προσπαθήσει να μη σπαταλήσει φαγητό ή να μη μαγειρέψει παραπάνω από όσο χρειάζεται.
25% των καταναλωτών επιθυμεί να αγοράσει επώνυμα προϊόντα
100.000.000 € ο τζίρος της Black Friday στην Ελλάδα την τελευταία τριετία
«Σε ένα περιβάλλον επίμονου πληθωρισμού, οι καταναλωτές φαίνεται πως θα κινηθούν οριακά πιο ζωηρά στις εορταστικές τους αγορές σε σχέση με πέρυσι», δηλώνει ο Θάνος Μαύρος, εταίρος της EY Ελλάδος και επικεφαλής Τομέα Λιανεμπορίου της EY στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, αναλύοντας τα ευρήματα της έρευνας. Παράλληλα, αναφέρει πως «η γενική εικόνα είναι βελτιωμένη σε σχέση με πέρυσι, καθώς μειώνεται αισθητά το ποσοστό όσων σχεδιάζουν να περιορίσουν τις αγορές τους. Τα ευρήματα αυτά μας επιτρέπουν να είμαστε συγκρατημένα αισιόδοξοι για την κίνηση του λιανεμπορίου κατά τη φετινή εορταστική περίοδο».
Τα κριτήρια
Η τιμή παραμένει το βασικό κριτήριο για τις αγορές της περιόδου Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς για εννέα στους δέκα καταναλωτές (90%, μειωμένο από 95% πέρυσι). Η ποιότητα του προϊόντος αποτελεί βασικό κριτήριο για δύο στους τρεις συμμετέχοντες (64%). Αισθητά μειωμένο σε σχέση με πέρυσι είναι το ποσοστό των καταναλωτών που θα αναζητήσουν προϊόντα που βρίσκονται σε προσφορά (44%, από 55%), αν και οι γυναίκες και οι μεγαλύτερες ηλικίες φαίνεται να εξακολουθούν να αναζητούν εκπτωτικές ευκαιρίες. Αντίθετα, το κριτήριο του brand φαίνεται να ανακάμπτει, καθώς το 25%, έναντι 17% πέρυσι, το θεωρεί σημαντικό, υποδηλώνοντας την ανάγκη των καταναλωτών να λειτουργήσουν περισσότερο με κριτήριο τις μάρκες προτίμησης και λιγότερο με την αναζήτηση ευκαιριών.
Μόνο 28% σχεδιάζει να αγοράσει είδη τεχνολογίας και ηλεκτρονικές συσκευές κατά την εορταστική περίοδο, σε αντίθεση με το διάστημα Black Friday και Cyber Monday, κατά το οποίο η κατηγορία αυτή αποτελεί την πρώτη προτεραιότητα για το 68%.
Όπως αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ, Βασίλης Κορκίδης, επικεντρώνοντας στην Black Friday, «η αγοραστική κίνηση στην ελληνική αγορά αναμένεται φέτος να κυμανθεί στα περσινά επίπεδα με περίπου 3.000.000 πωλήσεις, με μέση αξία απόδειξης κοντά στα 100 ευρώ και συνολικό τζίρο στα επίπεδα των 300.000.000 ευρώ. Σημειωτέον πως παγκοσμίως ο τζίρος της Black Friday εκτιμάται στα 74 δισ. δολάρια και στις ΗΠΑ στα 11 δισ. δολάρια, ενώ στην Ελλάδα τα τελευταία τρία χρόνια ο τζίρος της Black Friday από τα 100.000.000 ευρώ τριπλασιάστηκε. Παράλληλα βλέπουμε στην ελληνική αγορά μια σημαντική μεταβολή με διπλασιασμό των διαδικτυακών αγορών έναντι της επισκεψιμότητας στα φυσικά καταστήματα».
Εφημερίδα Απογευματινή











