Αρχές του 2027 οι πρώτες πτήσεις στο Καστέλλι

Με γοργούς ρυθµούς προχωρούν οι εργασίες στο νέο αεροδρόµιο Ηρακλείου – Η συνολική επένδυση αναµένεται να ξεπεράσει τα 1,5 δισ. ευρώ
17:11 - 25 Νοεμβρίου 2025
Καστέλλι

ΤΗΣ ΜΑΡΙΑΣ ΚΑΛΟΥ∆Η

Στις αρχές του 2027 αναµένονται οι πρώτες δοκιµαστικές πτήσεις στο νέο διεθνές αεροδρόµιο στο Καστέλλι Ηρακλείου, καθώς προχωρούν µε ταχύτατους ρυθµούς οι εργασίες, µε την πρόοδο του έργου να υπερβαίνει το 65%. Αν αυτό το ορόσηµο επιτευχθεί, θα σηµατοδοτήσει την αντίστροφη µέτρηση για την εµπορική λειτουργία του νέου αερολιµένα.

Σε σχετική ενηµέρωση για την πρόοδο των εργασιών, στελέχη της ΤΕΡΝΑ, αναδόχου του έργου, εκτίµησαν ότι το σύνολο των κατασκευαστικών εργασιών µπορεί να ολοκληρωθούν έως το φθινόπωρο του 2026, ώστε ο ∆ιεθνής Αερολιµένας Ηρακλείου Κρήτης (∆ΑΗΚ), παραχωρησιούχος εταιρεία του ∆ιεθνούς Αερολιµένα Ηρακλείου, να παραλάβει εγκαίρως το αεροδρόµιο. Ηδη τα έργα πολιτικού µηχανικού στο κεντρικό κτίριο βρίσκονται σε προχωρηµένο στάδιο, µε την τοποθέτηση υαλοπινάκων και δαπέδων να εξελίσσεται ταυτόχρονα µε την εγκατάσταση των ηλεκτροµηχανολογικών συστηµάτων και του συστήµατος διαχείρισης αποσκευών.

∆ιεθνείς προδιαγραφές

Το αεροδρόµιο διαµορφώνεται ήδη ως ολοκληρωµένη αεροπορική πλατφόρµα διεθνούς επιπέδου. Ο χώρος στάθµευσης αεροσκαφών καλύπτει 410.000 τ.µ., προσφέροντας 39 θέσεις κατηγορίας C, που µπορούν να συµπληρωθούν από 5 θέσεις κατηγορίας E ή 10 θέσεις κατηγορίας C µέσω της διαµόρφωσης MARS. Προβλέπονται, επίσης, 16 θέσεις για ιδιωτικά αεροσκάφη, 3 για ελικόπτερα, καθώς και σειρά εξόδων ταχείας τροχοδρόµησης, ώστε να διευκολύνεται η συνολική ροή των κινήσεων. Στο κέντρο του έργου δεσπόζει ο κύριος διάδροµος προσγείωσης-απογείωσης: 3.200 µέτρα µήκος και 60 µέτρα πλάτος, συνοδευόµενος από παράλληλο τροχόδροµο αντίστοιχου µήκους και πλάτους 45 µέτρων. Η διάστρωση της τελικής επιφάνειας στα ειδικά οδοστρώµατα -για προσγείωση, απογείωση και στάθµευση- έχει φτάσει στο 96%, ένα από τα υψηλότερα ποσοστά προόδου σε ολόκληρο το έργο.

Ο νέος αεροσταθµός, επτά επιπέδων και συνολικής επιφάνειας 83.572 τ.µ., έχει ήδη ολοκληρωθεί κατά 60% και φέρει πιστοποίηση LEED Silver για τη βιώσιµη λειτουργία του. Γύρω του αναπτύσσεται ένα πλήρες σύµπλεγµα δέκα υποστηρικτικών κτιρίων, όπως εγκαταστάσεις Πυροσβεστικής και Αστυνοµίας, χώροι συντήρησης αεροδροµίου, αλλά και οι υποδοµές για τις εταιρείες επίγειας εξυπηρέτησης. Συµπληρωµατικά, κατασκευάζονται η µονάδα διανοµής ηλεκτρικής ενέργειας, ο υποσταθµός 150 kV, οι δεξαµενές νερού και η µονάδα βιολογικού καθαρισµού. Το έργο περιλαµβάνει επίσης εγκατάσταση αποθήκευσης καυσίµων µε υπόγειο σύστηµα hydrant για τον ανεφοδιασµό των αεροσκαφών, καθώς και ολοκληρωµένες υποδοµές για τη διαχείριση απορριµµάτων του αεροδροµίου.

Στην τελική ευθεία βρίσκεται και ο νέος πύργος ελέγχου, ύψους 44 µέτρων και επιφάνειας 4.555 τ.µ., ο οποίος προβλέπεται να παραδοθεί στην ΥΠΑ την άνοιξη του 2026 για να ξεκινήσει η εγκατάσταση των συστηµάτων και η διαδικασία πιστοποίησης.

Προσφυγές στο ΣτΕ

Παρά τη σηµαντική πρόοδο, το χρονοδιάγραµµα επηρεάζεται από τις προσφυγές στο ΣτΕ σχετικά µε τη χωροθέτηση του ραντάρ στον λόφο Παπούρα. Αν η αίτηση αναστολής απορριφθεί, η εµπορική λειτουργία µπορεί να ξεκινήσει εντός του 2027 ή, στη χειρότερη περίπτωση, το 2028. Αντίθετα, πιθανή συνέχιση των δικαστικών διενέξεων θα µπορούσε να µεταθέσει περαιτέρω την έναρξη λειτουργίας.

Η έγκαιρη λειτουργία εξαρτάται επίσης από την ΥΠΑ, καθώς αναµένεται η ολοκλήρωση των συστηµάτων αεροναυτιλίας. Ο διευθύνων σύµβουλος του ∆ΑΗΚ, Νίκος Αθανασίου, υπογραµµίζει ότι υπάρχουν λύσεις και εναλλακτικές, ώστε να τηρηθεί ο στόχος για το 2027, ενώ διαβεβαιώνει πως η µετάβαση από το «Νίκος Καζαντζάκης» θα γίνει χωρίς διακοπή εξυπηρέτησης.

Συνδέσεις

Η νέα οδική σύνδεση από τη Χερσόνησο προς τον ΒΟΑΚ έχει ήδη ολοκληρωθεί σε ποσοστό περίπου 85%, µε 15 στα 18 χιλιόµετρα να είναι πρακτικά έτοιµα – µένει µόνο η τελική ασφαλτόστρωση.

Το σοβαρό ζήτηµα που προέκυψε από τα αρχαιολογικά ευρήµατα στον Πετριανό Λάκκο οδήγησε στην απόφαση κατασκευής σήραγγας 2.950 µέτρων, εκ των οποίων έχουν ήδη διανοιχθεί 500 µέτρα. Η ολοκλήρωσή της τοποθετείται για το φθινόπωρο του 2028, ωστόσο θα υπάρχει ενδιάµεση εναλλακτική πρόσβαση.

Στο επιχειρησιακό επίπεδο, ο νέος αερολιµένας θα εξυπηρετεί αρχικά 11,5-12 εκατ. επιβάτες ετησίως, µε σχεδιασµό που προβλέπει µελλοντική επέκταση για να φτάσει σχεδόν τα 18 εκατ. σε ορίζοντα 30ετίας. Παράλληλα, οι προγραµµατισµένες υποδοµές επιτρέπουν πάνω από 40 κινήσεις αεροσκαφών ανά ώρα – υπερδιπλάσιες από τις σηµερινές δυνατότητες του Ηρακλείου.

Ο ∆ΑΗΚ στοχεύει στην ενίσχυση των διεθνών συνεργασιών, µε ιδιαίτερη έµφαση στις αγορές των ΗΠΑ και του Καναδά, ενώ βρίσκεται σε διάλογο µε αεροπορικές εταιρείες και ξενοδόχους για την επέκταση της τουριστικής περιόδου. Στρατηγικός στόχος, όπως λέει ο κ. Αθανασίου, είναι η δηµιουργία µιας «αεροδροµιακής κοινότητας» που θα αναπτυχθεί γύρω από τον νέο κόµβο της Κρήτης.

Το κόστος του έργου ανέρχεται σήµερα στα 625 εκατ. ευρώ: 520 εκατ. της αρχικής σύµβασης και 105 εκατ. ευρώ από τις πρόσθετες επεκτάσεις. Σε βάθος χρόνου, η συνολική επένδυση της παραχώρησης αναµένεται να ξεπεράσει τα 1,5 δισ. ευρώ, ενώ, σύµφωνα µε τους όρους της σύµβασης, απόδοση ιδίων κεφαλαίων άνω του 14% αποδίδεται στο Ελληνικό ∆ηµόσιο.

Εφημερίδα «Κυριακάτικη Απογευματινή»