ΤΗΣ ΜΑΡΙΑΣ ΚΑΛΟΥ∆Η
Επειτα από πολύχρονες περιπέτειες ολοκληρώνεται και δίνεται στο σύνολό του στην κυκλοφορία ο αυτοκινητόδροµος Πάτρα – Πύργος, ένα έργο µήκους 75 χιλιοµέτρων. Στο τµήµα Μιντιλόγλι – Αλισσός, το οποίο υλοποιεί η ΑΒΑΞ, οι τελευταίες εργασίες προχωρούν µε εντατικούς ρυθµούς, ώστε όλα να είναι έτοιµα για τα εγκαίνια της 4ης ∆εκεµβρίου και την άµεση παράδοση του δρόµου στην κυκλοφορία, κλείνοντας έναν σχεδόν 20ετή κύκλο αναµονής για την περιοχή.
Στην τελετή αναµένεται να παραστούν ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, σύσσωµη η ηγεσία του υπουργείου Υποδοµών και Μεταφορών, τοπικοί βουλευτές, καθώς και οι περιφερειάρχες ∆υτικής Ελλάδας και Πελοποννήσου, µαζί µε εκπροσώπους φορέων της περιοχής.
Με το Πάτρα – Πύργος πλέον να οδεύει προς ολοκλήρωση, το υπουργείο στρέφει την προσοχή του στο επόµενο και δυσκολότερο τµήµα: το Πύργος – Καλό Νερό – Τσακώνα. Σύµφωνα µε πληροφορίες, έχει εγκαταλειφθεί το σενάριο τµηµατικής έγκρισης, ξεκινώντας από τον Πύργο έως τον Αλφειό, και πλέον αναζητείται µια ενιαία, «χρυσή» λύση που θα εξασφαλίσει χρηµατοδότηση για ολόκληρο τον άξονα.
Η έγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή θεωρείται εξαιρετικά απαιτητική υπόθεση, κυρίως λόγω της χαµηλής κυκλοφορίας οχηµάτων στο συγκεκριµένο τµήµα. Ετσι, κερδίζει έδαφος ένα µοντέλο παρόµοιο µε εκείνο που υιοθετείται στον άξονα Ιωάννινα – Κακαβιά, ο οποίος έχει αντίστοιχα χαρακτηριστικά. Εκεί, το «κλειδί» ήταν η επιλογή µιας ηπιότερης διατοµής 2+1 λωρίδων, µε ανισόπεδους κόµβους και σηµαντικά χαµηλότερο κόστος, χωρίς τις απαιτήσεις ενός κλειστού αυτοκινητόδροµου.
Προς το παρόν, αυτό αποτελεί µόνο ένα από τα σενάρια που εξετάζονται, καθώς στόχος παραµένει η εξεύρεση της λύσης που θα περιορίσει τον λογαριασµό των περίπου 700 εκατ. ευρώ, ποσόν που θεωρείται απαγορευτικό στη σηµερινή συγκυρία. Το µοντέλο που τελικά θα επιλεγεί, θα καθορίσει και το πότε θα συµπληρωθεί το παζλ της Ολυµπίας Οδού, κλείνοντας οριστικά το κενό στο δυτικό οδικό δίκτυο της χώρας.
Ολυµπία Οδός
Ο αυτοκινητόδροµος Πάτρα – Πύργος αποτελεί ένα από τα πλέον εµβληµατικά έργα υποδοµής στη ∆υτική Ελλάδα, µε στόχο την αναβάθµιση της οδικής ασφάλειας και τη µείωση του χρόνου µετακίνησης µεταξύ των δύο πόλεων, µε τον χρόνο ταξιδιού µεταξύ Αθήνας και Πύργου να ανέρχεται σε περίπου 2 ώρες και 45 λεπτά. Το έργο τελικά κατάφερε να ολοκληρωθεί ύστερα από µπαράζ διαπραγµατεύσεων µε τις Βρυξέλλες, µε την επανένταξή του στην Ολυµπία Οδό και την ολοκλήρωσή του ως ενιαίου έργου από τις εγχώριες κατασκευαστικές δυνάµεις ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (ΤΕΡΝΑ), AKTOR, ΑΒΑΞ.
Το τµήµα από τη Γαστούνη µέχρι τον Πύργο εκτέλεσε η ΤΕΡΝΑ, το τµήµα Καραίικα – Γαστούνη υλοποίησε η AKTOR, ενώ το τµήµα Μιντιλόγλι – Καραίικα κατασκευάζει η ΑΒΑΞ. Η διάρκεια της παραχώρησης έχει οριστεί σε 23 χρόνια, πράγµα που σηµαίνει ότι θα ολοκληρωθεί στα τέλη του 2044. Πρακτικά η διάρκεια επιµηκύνεται κατά περίπου 5 έτη σε σχέση µε την αρχική σύµβαση παραχώρησης του 2008.
Μέχρι την ολοκλήρωση του άξονα, το σύστηµα διοδίων θα τεθεί σε ισχύ στη ζώνη Κυλλήνη – Πύργος, µήκους 29 χλµ. Η χρέωση για τη διέλευση ενός Ι.Χ. από τον µετωπικό σταθµό του Πύργου ανέρχεται σε 2,10 ευρώ και από τον πλευρικό σταθµό της Αµαλιάδας σε 1,20 ευρώ. Η χρήση της ζώνης Μιντιλόγλι – Κυλλήνη, µήκους 46 χλµ., θα είναι ελεύθερη επί του παρόντος.
Το χρονικό
Για να κατανοήσουµε την πορεία κατασκευής του αυτοκινητόδροµου Πάτρα – Πύργος πρέπει να επιστρέψουµε περίπου 20 χρόνια πίσω, όταν ο Γιώργος Σουφλιάς ξεκίνησε τον µεγάλο διαγωνισµό για την Ολυµπία Οδό, µε συνολικό µήκος 370 χλµ. από την Ελευσίνα έως την Τσακώνα. Η πρώτη προσπάθεια υλοποίησης του τµήµατος Πάτρα – Πύργος ξεκίνησε την περίοδο 2008-2011, αλλά η οικονοµική κρίση του 2010 οδήγησε σε µείωση της κυκλοφορίας κατά 40% και διακοπή της χρηµατοδότησης, κυρίως από ξένες τράπεζες. Ακολούθησαν δύο χρόνια πλήρους παύσης των εργασιών. Το 2013 έγινε το γνωστό «reset» και επανεκκίνησαν τα έργα, αλλά µόνο στο τµήµα Κόρινθος – Πάτρα. Το υπόλοιπο δυτικό τµήµα, από Πάτρα έως Τσακώνα, «θυσιάστηκε». Ετσι, ξεκίνησε νέα προσπάθεια για την κατασκευή του Πάτρα – Πύργος ως δηµόσιου έργου. Το 2014, ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης ανακοίνωσε τη δηµοπράτησή του, αλλά αυτή αναβλήθηκε λόγω εκλογών του 2015. Η νέα κυβέρνηση ακύρωσε τον διαγωνισµό και χώρισε το έργο σε 8 επιµέρους τµήµατα. Οι διαγωνισµοί ξεκίνησαν το 2016 και διήρκεσαν περίπου 18 µήνες. Υπογράφηκαν 3 από τις 8 συµβάσεις, ενώ οι υπόλοιποι διαγωνισµοί αντιµετώπισαν προβλήµατα, µε παράλληλες προσπάθειες για εξασφάλιση χρηµατοδότησης από το ΕΣΠΑ 2014-2020.
Μετά τις εκλογές του 2019 ακολούθησε νέα αλλαγή σχεδίου: ακυρώθηκαν οι διαγωνισµοί και ξεκίνησε η διάλυση των υφιστάµενων συµβάσεων. Αποφασίστηκε η ένταξη του έργου ξανά στην Ολυµπία Οδό, που οδήγησε σε νέες, δύσκολες διαπραγµατεύσεις µε την Κοµισιόν και την εταιρεία παραχώρησης. Τελικά, στα τέλη του 2021 εξασφαλίστηκε η χρηµατοδότηση, η ένταξη του έργου στο ΕΣΠΑ και κυρώθηκε η τροποποιηµένη σύµβαση. Το έργο Πάτρα – Πύργος (µαζί µε το Πύργος – Τσακώνα) εντάχθηκε ξανά στην Ολυµπία Οδό. Το πρώτο τρίµηνο του 2022 ξεκίνησε και επίσηµα η τρίτη -και αυτήν τη φορά επιτυχηµένη- προσπάθεια υλοποίησης του αυτοκινητόδροµου.
Εφημερίδα «Κυριακάτικη Απογευματινή»









