Σύμφωνα με πανελλαδική έρευνα της NielsenIQ για λογαριασμό του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Λιανικής Πώλησης Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ), η χρήση ασιατικών πλατφορμών ηλεκτρονικού εμπορίου είναι πλέον διαδεδομένη στη χώρα μας. Το 94% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι έκανε αγορές online τον τελευταίο χρόνο, ενώ από αυτούς, το 85% αγόρασε προϊόντα από πλατφόρμες με έδρα εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Οι πιο δημοφιλείς πλατφόρμες είναι το Temu και το Shein, με υψηλή αναγνωρισιμότητα, ενώ περίπου τρεις στους δέκα χρήστες πραγματοποιούν αγορές τουλάχιστον μία φορά το μήνα. Οι κύριες κατηγορίες προϊόντων είναι ρούχα, είδη σπιτιού, μικροαντικείμενα και ηλεκτρονικά.
Η χαμηλή τιμή υπερτερεί της ασφάλειας
Η έρευνα δείχνει ότι η χαμηλή τιμή παραμένει το κυρίαρχο κίνητρο για τις αγορές από πλατφόρμες εκτός ΕΕ, παρά τις ανησυχίες για την ποιότητα, την ασφάλεια των συναλλαγών και την προστασία προσωπικών δεδομένων. Το 70% των χρηστών γνωρίζει ότι τα προϊόντα μπορεί να μην συμμορφώνονται με τα ευρωπαϊκά πρότυπα, ωστόσο συνεχίζει να αγοράζει.
Οι χρήστες δαπανούν κατά μέσο όρο 244 ευρώ ετησίως σε αγορές από πλατφόρμες εκτός ΕΕ, ποσό που αντιστοιχεί στο 45% της συνολικής τους online δαπάνης. Παράλληλα, οι μη χρήστες δηλώνουν πολύ χαμηλή εμπιστοσύνη στις εν λόγω πλατφόρμες.
Ρυθμιστικές παρεμβάσεις και ισοτιμία στην αγορά
Ο πρόεδρος του ΣΕΛΠΕ, Κώστας Γεράρδος, τόνισε ότι η έρευνα αποτυπώνει μια «δομική στρέβλωση» στην αγορά, όπου οι ευρωπαϊκές και ελληνικές επιχειρήσεις λειτουργούν υπό αυστηρούς κανόνες και υψηλή φορολογία, ενώ οι πλατφόρμες εκτός ΕΕ δραστηριοποιούνται σχεδόν ανεξέλεγκτα.
«Η προστασία του καταναλωτή και η βιωσιμότητα του λιανεμπορίου απαιτούν ενιαίο και συνεκτικό ευρωπαϊκό πλαίσιο», δήλωσε, επισημαίνοντας ότι στοχευμένες ρυθμιστικές παρεμβάσεις μπορούν να αλλάξουν ουσιαστικά τη συμπεριφορά των καταναλωτών και να εξασφαλίσουν ίσους όρους για όλους.








