Ολοκληρώθηκε η αναθεώρηση της σύμβασης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της Hellenic Train, με τις υπογραφές της εταιρείας και της Alstom να επισημοποιούν τη συμφωνία. Πρόκειται για εξέλιξη που έρχεται σε συνέχεια του μνημονίου συνεργασίας που είχε υπογραφεί τον Μάιο του 2025 ανάμεσα στην Ελλάδα και τη Ferrovie dello Stato, παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκος Μητσοτάκης και της Ιταλίδας ομολόγου του Τζόρτζια Μελόνι.
Η συμφωνία «κλειδώνει» συνολικές επενδύσεις ύψους 420 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων 308 εκατ. ευρώ αφορούν την προμήθεια 23 νέων ηλεκτροκίνητων τρένων έως το 2027, ενώ τα υπόλοιπα 112 εκατ. ευρώ κατευθύνονται σε αμαξοστάσια, αναβαθμίσεις υποδομών και ψηφιακά συστήματα.
Τι προβλέπει η αναθεωρημένη σύμβαση
Υποχρεωτική παράδοση των νέων τρένων έως το 2027, με ρήτρα καταγγελίας της σύμβασης σε περίπτωση μη τήρησης του χρονοδιαγράμματος.
Αυστηρότερες ρήτρες υπέρ του Δημοσίου για καθυστερήσεις, ακινητοποιήσεις και ελλιπή συντήρηση.
Διπλασιασμό των αποζημιώσεων επιβατών σε περιπτώσεις σοβαρών προβλημάτων δρομολογίων.
Ψηφιακή παρακολούθηση της εκτέλεσης των δρομολογίων μέσω νέου συστήματος γεωεντοπισμού, αντικαθιστώντας το υφιστάμενο έγχαρτο μοντέλο.
Παράλληλα, προβλέπεται υποχρεωτική εκπαίδευση προσωπικού σε κρίσιμα καθήκοντα ασφαλείας και αυστηροποίηση των κανόνων διαθεσιμότητας του στόλου.
Νέοι συρμοί Coradia Stream
Στο ελληνικό δίκτυο εντάσσονται 23 νέοι ηλεκτροκίνητοι συρμοί Coradia Stream, σύγχρονης τεχνολογίας, με χαμηλό δάπεδο, αυξημένη χωρητικότητα, πλήρη προσβασιμότητα και προηγμένα συστήματα ασφάλειας (ETCS και TCMS). Οι συρμοί έχουν μέγιστη ταχύτητα 160 χλμ./ώρα, μειωμένη κατανάλωση ενέργειας και δυνατότητα αναβάθμισης όπου το επιτρέπει το δίκτυο.
Από αυτούς, 12 συρμοί θα καλύπτουν τον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη και 11 τις προαστιακές γραμμές Αττικής και Θεσσαλονίκης.
Υποδομές και χρόνοι διαδρομών
Τα έργα στον βασικό σιδηροδρομικό άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη εξελίσσονται εντός χρονοδιαγράμματος και έως το καλοκαίρι του 2026 προβλέπεται πλήρης σηματοδότηση, τηλεδιοίκηση και λειτουργία ETCS. Με την ολοκλήρωση των έργων και την ένταξη των νέων τρένων, η διαδρομή Αθήνα – Θεσσαλονίκη θα πραγματοποιείται σε λιγότερο από 3,5 ώρες.
«Νέα αρχή για τον σιδηρόδρομο»
Ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Κωστής Χατζηδάκης χαρακτήρισε τη συμφωνία σημαντικό βήμα για έναν σύγχρονο και ασφαλή σιδηρόδρομο, υπογραμμίζοντας ότι πρόκειται για την πρώτη αγορά νέων τρένων μετά από δύο δεκαετίες. Από την πλευρά του, ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης έκανε λόγο για «αλλαγή σελίδας» και για τη μεγαλύτερη ιδιωτική επένδυση στις χερσαίες μεταφορές της χώρας.
Η αναθεωρημένη σύμβαση θέτει πλέον δεσμευτικούς όρους, σαφή χρονοδιαγράμματα και αυξημένη διαφάνεια, σηματοδοτώντας μια νέα φάση για τον ελληνικό σιδηρόδρομο.









