Απολιγνιτοποίηση δεν σημαίνει ερημοποίηση και εγκατάλειψη για τη Δυτική Μακεδονία. Η επόμενη μέρα από το κλείσιμο των παλαιών και ρυπογόνων λιγνιτικών μονάδων και η αποκατάσταση των ορυχείων θα βρει την περιοχή να πρασινίζει περιβαλλοντικά όλο και περισσότερο, ενώ η ΔΕΗ με νέες επενδύσεις 5,75 δισεκατομμυρίων ευρώ, με αιχμή την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών και μεγάλης κλίμακας data centers, μεταμορφώνει την περιοχή σε έναν σύγχρονο κόμβο καθαρής ενέργειας, παραγωγικών δραστηριοτήτων και βιώσιμης ανάπτυξης.
Νέα χρήση
Κεντρικό στοιχείο της στρατηγικής της ΔΕΗ για τη… μεταλιγνιτική εποχή αποτελεί το εκτεταμένο πρόγραμμα αποκατάστασης των εδαφών που για δεκαετίες φιλοξένησαν τη λιγνιτική δραστηριότητα. Μέχρι σήμερα έχουν αποκατασταθεί περισσότερα από 80.000 στρέμματα πρώην ορυχείων, ενώ περίπου 55.000 στρέμματα παραχωρούνται σταδιακά στο ελληνικό Δημόσιο μέσω της εταιρείας ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΕ ώστε να αξιοποιηθούν προς όφελος των τοπικών κοινωνιών.
Οι εκτάσεις αυτές αποκτούν πλέον νέα χρήση, καθώς προορίζονται για γεωργικές καλλιέργειες, δημιουργία δασικών και ψυχαγωγικών περιοχών, αλλά και οργανωμένους χώρους που μπορούν να φιλοξενήσουν νέες επενδύσεις και επιχειρηματικές δραστηριότητες. Με αυτόν τον τρόπο, η γη που επί δεκαετίες συνδέθηκε με την παραγωγή λιγνίτη μετατρέπεται σταδιακά σε παραγωγικό κεφάλαιο για τη νέα οικονομία της περιοχής.

Παράλληλα, η ΔΕΗ υλοποιεί ένα από τα μεγαλύτερα προγράμματα πράσινων ενεργειακών επενδύσεων στην Ευρώπη. Η ανάπτυξη φωτοβολταϊκών πάρκων συνολικής ισχύος 2,13 GW, σε συνδυασμό με μεγάλες επενδύσεις σε συστήματα αποθήκευσης ενέργειας, αλλάζει τον ενεργειακό χάρτη της Δυτικής Μακεδονίας.
Στόχος είναι η περιοχή να εξελιχθεί στο μεγαλύτερο κέντρο παραγωγής καθαρής και ευέλικτης ενέργειας στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, διατηρώντας τον πρωταγωνιστικό ρόλο της στον ενεργειακό τομέα, αυτήν τη φορά με χαμηλό περιβαλλοντικό αποτύπωμα.
Η ενεργειακή μετάβαση συνοδεύεται επίσης και από τον εκσυγχρονισμό των υφιστάμενων υποδομών. Η μονάδα «Πτολεμαΐδα V» μετατρέπεται σε σύγχρονη μονάδα φυσικού αερίου συνδυασμένου κύκλου, η οποία προβλέπεται να τεθεί σε λειτουργία στις αρχές του 2028 ως μονάδα ανοιχτού κύκλου και το 2029 ως μονάδα συνδυασμένου κύκλου. Η επένδυση αυτή διασφαλίζει ευέλικτη ηλεκτροπαραγωγή, αξιοποιεί τις υφιστάμενες εγκαταστάσεις και διατηρεί πολύτιμο εξειδικευμένο ανθρώπινο δυναμικό στην περιοχή.

Βιωσιμότητα
Την ίδια στιγμή, η ΔΕΗ επενδύει σε τεχνολογίες που ενισχύουν περαιτέρω τη βιωσιμότητα του νέου ενεργειακού μοντέλου. Στο τέλος του 2026 αναμένεται να λειτουργήσει η νέα μονάδα Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού και Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης (ΣΗΘΥΑ), η οποία θα καλύπτει με ασφάλεια και χαμηλότερο κόστος τις ανάγκες τηλεθέρμανσης των πόλεων της Δυτικής Μακεδονίας.
Παράλληλα, μέσω της κοινοπραξίας Hellenic Hydrogen, προωθείται στο Αμύνταιο η πρώτη βιομηχανικής κλίμακας μονάδα παραγωγής πράσινου υδρογόνου από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Τόσο η νέα μονάδα ΣΗΘΥΑ όσο και η «Πτολεμαΐδα V» έχουν σχεδιαστεί ώστε να μπορούν στο μέλλον να λειτουργούν και με πράσινο υδρογόνο, ενσωματώνοντας τις τεχνολογίες της επόμενης ημέρας. Σημαντική είναι και η αξιοποίηση των υφιστάμενων εγκαταστάσεων του ΑΗΣ Καρδιάς, όπου οι παλαιές γεννήτριες μετατρέπονται σε σύγχρονους πυκνωτές που θα συμβάλλουν στη σταθερότητα και την εξισορρόπηση του ηλεκτρικού συστήματος υψηλής τάσης.
Εφημερίδα Απογευματινή








