Να παραπεμφθεί ο πρώην υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Αχ. Καραμανλής, σε προανακριτική επιτροπή για το αδίκημα της παράβασης καθήκοντος, σε βαθμό πλημμελήματος, ζητάει η Νέα Δημοκρατία.
Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες το κείμενο που θα κατατεθεί σε λίγη ώρα στη Βουλή, αφού παρουσιάζει το σύνολο των βασικών ευρημάτων που περιλαμβάνει η ογκώδης δικογραφία που διαβιβάστηκε στη Βουλή καταλήγει στην πρόταση σύστασης «Ειδικής Κοινοβουλευτικής Επιτροπής σύμφωνα με το άρθρο 86 παρ. 3 Συντάγματος για τη διερεύνηση τυχόν τέλεσης από τον Κωνσταντίνο Καραμανλή του Αχιλλέως της πράξης της παράβασης καθήκοντος και ειδικότερα της κατά το χρονικό διάστημα από τον Σεπτέμβριο 2021 έως και τις 28/2/2023 κατά παράβαση του άρθρου 40 παρ. 3 του νόμου 4974/2022 και προς τον σκοπό πρόκλησης οικονομικής βλάβης στην ανώνυμη εταιρεία με την επωνυμία «Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος ΑΕ», εκ προθέσεως παράλειψής του,
α. να καθορίσει ένα επαρκές πλαίσιο χρηματοδότησης για τον τομέα των σιδηροδρόμων,
β. να μεριμνήσει για τη διασφάλιση διάθεσης προς τον ΟΣΕ των δημόσιων πόρων που ήταν απαραίτητοι για τη συντήρηση, επισκευή, επέκταση και ανακαίνιση του σιδηροδρομικού δικτύου και την ορθή κατάρτιση του προϋπολογισμού με βάση ένα πολυετές Στρατηγικό Πρόγραμμα Σιδηροδρομικών Επενδύσεων που χρηματοδοτείται από το συγχρηματοδοτούμενο ή το εθνικό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων ή από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας χάριν και της στελέχωσης της εταιρείας ΟΣΕ ΑΕ με το αναγκαίο για την εύρυθμη λειτουργία του προσωπικό».
Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι η έρευνα αφορά αποκλειστικά και μόνο τους χειρισμούς του Κώστα Αχ. Καραμανλή από τον Σεπτέμβριο του 2021 – περίοδο που διαβιβάστηκαν στον τότε αρμόδιο υπουργό οι 2 επιβαρυντικές επιστολές που περιλαμβάνονται στην δικογραφία για την υποχρηματοδότηση και υποστελέχωση του ΟΣΕ – έως την 28η Φεβρουαρίου 2023, ημέρα του τραγικού σιδηροδρομικού δυστυχήματος. Όσον αφορά τώρα τον Χρήστο Σπίρτζη – υπουργό Υποδομών και Μεταφορών επί ΣΥΡΙΖΑ – τονίζεται ότι υπάρχουν ενδείξεις τέλεσης ποινικών αδικημάτων ωστόσο δεν ζητείται η παραπομπή του σε προανακριτική καθώς έχει επέλθει παραγραφή.
Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι το κείμενο τονίζει πως «η ΝΔ μένοντας συνεπής στη θέση της να μην στέκεται εμπόδιο στη δικαιοσύνη και να οδηγούνται οι υποθέσεις που έρχονται ώριμες από τη δικαιοσύνη γρήγορα στον φυσικό τους δικαστή, καίτοι θεωρεί ότι τα στοιχεία για τυχόν ποινική ευθύνη εις βάρους του κου Καραμανλή δεν είναι ισχυρά, κρίνει ότι μπορούν να συνιστούν τις ενδείξεις που απαιτεί ο νόμος για τη σύσταση ειδικής κοινοβουλευτικής επιτροπής για τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης».
Σύμφωνα με την κυβερνητική παράταξη από το σύνολο του υλικού της δικογραφίας δεν «προκύπτουν ενδείξεις ότι η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών της ελεγχόμενης περιόδου είχε πρόθεση ή αμέλεια ως προς τη φερόμενη διατάραξη της ασφάλειας της συγκοινωνίας μέσων σταθερής τροχιάς ή ως προς την πρόκληση των θανάτων ή των σωματικών βλαβών των επιβαινόντων στην επιβατική και την εμπορική αμαξοστοιχία».
Γιατί απορρίπτει το αδίκημα της διατάραξης της ασφάλειας των συγκοινωνιών
Ακόμη στην πρόταση της Νέας Δημοκρατίας τεκμηριώνεται η απόρριψη του αδικήματος της διατάραξης της ασφάλειας των συγκοινωνιών. «Η Ρ.Α.Σ. ως Εθνική Αρχή Ασφαλείας των Σιδηροδρόμων, ήτοι «ο εθνικός φορέας ο οποίος αναλαμβάνει τα καθήκοντα που αφορούν στην ασφάλεια των σιδηροδρόμων» (άρθρο 55 περ. 7 του ν. 4632/2019), όπως επίσης Αρχή Ασφάλειας Σιδηροδρομικών Μεταφορών κατά το άρθρο 28 περ. 23, 24 και 25 του ν. 3891/2010, εξέδωσε και χορήγησε στην ΟΣΕ Α.Ε.: (α) στις 20/10/2021 Πιστοποιητικό Ασφαλείας χωρίς οποιοδήποτε περιορισμό ή παρατήρηση με ισχύ μέχρι 03/10/2026, με το οποίο βεβαιώνεται ότι η Ρ.Α.Σ. αποδέχεται το σύστημα διαχείρισης της ασφάλειας εντός της ΕΕ, σύμφωνα με την Οδηγία 2016/798 και την εφαρμοστέα εθνική νομοθεσία και (β) στις 31/01/2023 Πιστοποιητικό ΥΣΦ (Υπεύθυνου για τη Συντήρηση Φορέα) στον Διαχειριστή Υποδομής ΟΣΕ σύμφωνα με τον Ν. 4632/2019 και τον Κανονισμό (ΕΕ) 779/2019. Συνεπώς, η εταιρεία ΟΣΕ ΑΕ, ως διαχειριστής της σιδηροδρομικής υποδομής και ως υπεύθυνος για την συντήρησή της, ήταν κατά τον χρόνο του δυστυχήματος απολύτως πιστοποιημένη ως προς τα ζητήματα ασφάλειας από την αρμόδια Αρχή κατ’ εφαρμογή του εθνικού και ευρωπαϊκού Δικαίου. Σημειώνεται μάλιστα ότι η Ρ.Α.Σ. είναι εκ του νόμου ανεξάρτητη αρχή, η οποία «απολαμβάνει λειτουργικής ανεξαρτησίας, διοικητικής και οικονομικής αυτοτέλειας και δεν υπόκειται σε έλεγχο από κυβερνητικά όργανα ή άλλη διοικητική αρχή» σύμφωνα με το άρθρο 22 παρ. 2 του ν. 3891/2010», τονίζεται χαρακτηριστικά.
Ένα ακόμη στοιχείο, με βάση το οποίο η Νέα Δημοκρατία εκτιμά ότι η πολιτική ηγεσία δεν έχει ευθύνη για την διατάραξης της ασφάλειας των συγκοινωνιών είναι ότι «στις 06/02/2023 η Ευρωπαϊκή Αρχή Σιδηροδρόμων (European Union Agency for Railways – ERA) εξέδωσε και χορήγησε στη HELLENIC TRAIN Ενιαίο Πιστοποιητικό Ασφαλείας με αριθμό EU1020230029 και με πενταετή ισχύ, με το οποίο πιστοποιείται το σύστημα διαχείρισης ασφαλείας της σιδηροδρομικής επιχείρησης, καθώς και τα μέτρα που έλαβε η σιδηροδρομική επιχείρηση, προκειμένου να πληροί τις ειδικές απαιτήσεις που επιβάλλει η ασφαλής λειτουργία του σχετικού δικτύου, σύμφωνα με την Οδηγία ΕΕ/2016/798 και με την εφαρμοστέα εθνική νομοθεσία. Το Πιστοποιητικό αυτό, που εξέδωσε ο ERA, ίσχυε για τη μεταφορά επιβατών και φορτίων. Την ημέρα, δηλαδή κατά την οποία συνέβη το δυστύχημα οι εταιρείες ΟΣΕ ΑΕ και Hellenic Train, πληρούσαν σύμφωνα με τις αρμόδιες εθνικές και ευρωπαϊκές αρχές το σύνολο των προϋποθέσεων ασφαλούς εκτέλεσης του δρομολογίου, κατά το οποίο επήλθε η σύγκρουση».