Τι αλλάζει με τον νέο ΟΠΕΚΕΠΕ – Μητσοτάκης: «Οι γόρδιοι δεσμοί κόβονται αν δεν λύνονται»

Η υπηρεσία θα ασχολείται αποκλειστικά µε τον έλεγχο αιτήσεων για επιδοτήσεις – Η «Κυριακάτικη Απογευματινή» παρουσιάζει τα επόμενα βήματα της ενσωμάτωσης
21:41 - 1 Ιουνίου 2025

∆ραστικές λύσεις, µε στόχο να «σπάσει το απόστηµα» του Οργανισµού Πληρωµών και Ελέγχου Κοινοτικών Ενισχύσεων Προσανατολισµού και Εγγυήσεων (ΟΠΕΚΕΠΕ), εκπέµποντας το µήνυµα ότι θα εξαλειφθούν οι χρόνιες παθογένειες του ελληνικού κράτους, προωθεί η κυβέρνηση δροµολογώντας άµεσα τις διαδικασίες για τον εξορθολογισµό του συστήµατος πληρωµών και ελέγχων των αγροτικών ενισχύσεων, στη σκιά των καταγγελιών για τη δραστηριότητα του αµαρτωλού Οργανισµού που ελέγχονται από τη ∆ικαιοσύνη.

Διαβάστε επίσης

Μητσοτάκης για τον ΟΠΕΚΕΠΕ: «Οι γόρδιοι δεσμοί κόβονται αν δεν λύνονται»

Σύµφωνα µε τον κυβερνητικό σχεδιασµό, οι αγρότες της χώρας θα πραγµατοποιήσουν τις αιτήσεις τους για ενισχύσεις µε το νέο σύστηµα από το επόµενο έτος, ενώ οι διαδικασίες για την απορρόφηση του ΟΠΕΚΕΠΕ από την ΑΑ∆Ε έχουν ήδη εκκινήσει. Βάσει του κυβερνητικού πλάνου, η πλήρης ενσωµάτωση σχεδιάζεται να έχει ολοκληρωθεί το δεύτερο εξάµηνο του 2026 και σε αυτό το πλαίσιο τον Ιούλιο θα κατατεθούν οι σχετικές νοµοθετικές ρυθµίσεις, µε στόχο την αποκατάσταση της διαφάνειας και της λογοδοσίας στη διαδικασία των πληρωµών, αλλά
και την αποτελεσµατικότερη διασταύρωση και τον έλεγχο των αιτήσεων.

Η κυβέρνηση, άλλωστε, µε εντολή του πρωθυπουργού και υπό την εποπτεία του ίδιου του αντιπροέδρου της κυβέρνησης, Κωστή Χατζηδάκη, εδώ και δύο µήνες εργάζεται εντατικά προκειµένου ο ΟΠΕΚΕΠΕ να καταργηθεί ως αυτοτελής νοµική οντότητα και να ενσωµατωθεί ως διακριτός κλάδος δραστηριότητας στην Ανεξάρτητη Αρχή ∆ηµοσίων Εσόδων (ΑΑ∆Ε). Μάλιστα, έχει πραγµατοποιηθεί η σχετική διερεύνηση µε τις αρµόδιες υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Η διαδικασία

Η «Κυριακάτικη Απογευµατινή» παρουσιάζει τα βήµατα που ακολουθούν την κατάργηση του Οργανισµού, έπειτα από την επικείµενη νοµοθετική παρέµβαση και τον τρόπο λειτουργίας του νέου συστήµατος που έρχεται να διορθώσει τις διαχρονικές αδυναµίες του προβληµατικού συ στήµατος πληρωµών και ελέγχων, µε την κυβέρνηση να διαµηνύει ότι δεν θα χαθεί ούτε ένα ευρώ από τους κοινοτικούς πόρους ύψους 3 δισ. ευρώ ετησίως.

Μετά την κατάργηση του Οργανισµού θα ακολουθήσει η δηµιουργία 4ης Υποδιοίκησης στην ΑΑ∆Ε (µε νοµοθετική παρέµβαση), που θα ασχολείται αποκλειστικά µε τις διαδικασίες συλλογής των αιτήσεων, ελέγχου και καταβολής των ενισχύσεων και επιδοτήσεων.
Σε αυτό το πλαίσιο, θα ακολουθήσει η ενσωµάτωση όλων των λειτουργιών του ΟΠΕΚΕΠΕ στο οργανόγραµµα της ΑΑ∆Ε και αξιοποίηση του προσωπικού του ΟΠΕΚΕΠΕ σε επιµέρους ∆ιευθύνσεις της ΑΑ∆Ε.

Η εντατικοποίηση των διασταυρωτικών ελέγχων θα ενισχυθεί από την ανάπτυξη νέων ψηφιακών υπηρεσιών, την ενίσχυση του εσωτερικού ελέγχου, τη διαλειτουργικότητα των συστηµάτων ΟΠΕΚΕΠΕ και ΑΑ∆Ε, τον πολλαπλασιασµό των φυσικών ελέγχων µε χρήση σύγχρονων ψηφιακών εργαλείων και την τυποποίηση και πιστοποίηση των διαδικασιών.

Τα βασικά στοιχεία του νέου συστήµατος λειτουργίας είναι:

Νέα ψηφιακή διαδικασία για τις αιτήσεις και τις καταβολές ενισχύσεων, µε δικλίδες ελέγχου.

∆ιαλειτουργικότητες στα πληροφοριακά συστήµατα.

Αναβάθµιση των φυσικών ελέγχων και νέα ψηφιακά εργαλεία.

Προτυποποίηση διαδικασιών.

Στόχος της προτεινόµενης παρέµβασης είναι οι διαδικασίες διαχείρισης των πιστώσεων της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής να ανεξαρτητοποιηθούν από τις λοιπές λειτουργίες της δηµόσιας διοίκησης, στο κατά γενική οµολογία επιτυχηµένο πρότυπο της ΑΑ∆Ε και η ενίσχυση της διαφάνειας σε όλα τα στάδια των διαδικασιών, ώστε να ανακτηθεί η εµπιστοσύνη των αγροτών και παραγωγών, αλλά και
του ευρύτερου κοινού. Ακόµη, η βελτίωση της εξυπηρέτησης των δικαιούχων θα πραγµατοποιείται µε ελαχιστοποίηση των φυσικών επαφών µε τη δηµόσια διοίκηση, ενώ κοµβικό σηµείο είναι η ενίσχυση των ελέγχων για την ορθή και χρηστή διαχείριση των πιστώσεων, µε κλιµάκια που θα αποτελούνται από ελεγκτές µε ενισχυµένη τεχνογνωσία και εµπειρία.

Τέλος, η ενσωµάτωση των εργαζοµένων του ΟΠΕΚΕΠΕ στην ΑΑ∆Ε και η ανακατανοµή τους εξυπηρετεί τον σκοπό να σπάσουν τυχόν «κυκλώµατα» που είχαν δηµιουργηθεί στον δυσλειτουργικό οργανισµό. Να σηµειωθεί ότι ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίµων, Κώστας Τσιάρας, έχει ξεκινήσει τις διαδικασίες για τους βοσκοτοπικούς χάρτες, που θα υλοποιηθεί το επόµενο 18µηνο, καθώς ολοκληρώνονται τα τεύχη δηµοπράτησης και η διαδικασία προχωρά πλέον στη φάση του διαγωνισµού. Τα σχέδια βόσκησης αποτελούν, σύµφωνα µε πηγές του υπουργείου, τη «µισή λύση» του προβλήµατος. Θα προκηρύξει τον διαγωνισµό ώστε να υπάρξει ανάδοχος και µετά θα παρακολουθήσει και την υλοποίηση του έργου µέχρι τη τελική παράδοσή του.

Στόχευση

Οσον αφορά τα κυριότερα προβλήµατα που θα επιδιώξει να εξαλείψει ο κυβερνητικός σχεδιασµός, αφορούν κατά κύριο λόγο:
Τις επανειληµµένες καταγγελίες για καταβολές ενισχύσεων σε µη δικαιούχους ή για «φουσκωµένες» αιτήσεις που εγκρίνονται χωρίς επαρκή έλεγχο.

Τον τρόπο επιλογής φορέων που συνεργάζονται µε τον ΟΠΕΚΕΠΕ για τη διαχείριση των αιτήσεων για ενισχύσεις.

Τις συχνές παρεµβάσεις της Κοµισιόν λόγω ελλείψεων στη λειτουργία του ΟΠΕΚΕΠΕ, που συχνά οδηγούν στην επιβολή καταλογισµών, δηλαδή την επιστροφή χρηµάτων, λόγω µη συµµόρφωσης µε τους κανονισµούς της Ε.Ε.

Τις σηµαντικές καθυστερήσεις στην καταβολή των ενισχύσεων προς τους δικαιούχους αγρότες, που επηρεάζουν αρνητικά τη ρευστότητα και τη βιωσιµότητα των αγροτικών εκµεταλλεύσεων. Οι καθυστερήσεις αποδίδονται σε τεχνικά  προβλήµατα του ΟΠΣΕΑΕ (Ολοκληρωµένο Πληροφοριακό Σύστηµα Ενιαίας Αίτησης Ενίσχυσης), προβλήµατα στον έλεγχο των αιτήσεων και γραφειοκρατικά εµπόδια, καθώς και στα συχνά τεχνικά προβλήµατα που παρουσιάζει το ΟΣ∆Ε, ιδίως σε περιόδους αιχµής, µε αποτέλεσµα την αδυναµία εξυπηρέτησης µεγάλου
όγκου αιτήσεων. Από την άλλη πλευρά, ο ΟΠΕΚΕΠΕ δεν έχει αναπτύξει τόσα χρόνια την τεχνογνωσία και ικανότητα ελέγχου του συστήµατος, των διαδικασιών και των απαιτήσεών του, που σηµαίνει περιορισµένο έλεγχο από την πλευρά του ∆ηµοσίου.

Την κτηνιατρική βάση στην οποία δηλώνεται το ζωικό κεφάλαιο και τηρείται στη ∆ιεύθυνση Αγροτικής Οικονοµίας και Κτηνιατρικής (∆ΑΟΚ) κάθε Περιφερειακής Ενότητας, καθώς θεωρείται προβληµατική, µιας και οι δηλώσεις γίνονται κατά δήλωση κτηνοτρόφου. Χαρακτηριστικά είναι τα νούµερα για το έτος 2024, που από τα 13,3 εκατ. δηλωθέντα ενήλικα θηλυκά αιγοπρόβατα µόλις τα 5,4 εκατ. εµφανίζονται να παραδίδουν γάλα και µόλις 2,8 εκατ. αµνοερίφια οδηγήθηκαν προς σφαγή (ένα πρόβατο συνήθως γεννά κατά µέσον όρο 1,2 μικρό)

Κυριακάτικη Απογευματινή