Η αξιολόγηση προκαλεί επείγουσες παρεµβάσεις

Με οδικό χάρτη τις προτεραιότητες που έθεσαν 65.000 πολίτες, η κυβέρνηση προσανατολίζεται στο πώς θα προχωρήσει στη µάχη µε το βαθύ κράτος, για να διορθώσει αδυναµίες, παραλείψεις και τρωτά σηµεία του ∆ηµοσίου
08:13 - 8 Ιουνίου 2025

Με σχεδόν 65.000 συµµετοχές ολοκληρώθηκε η πρώτη έρευνα αξιολόγησης των δηµόσιων υπηρεσιών από τους πολίτες, αναδεικνύοντας το τι ζητούν από το ∆ηµόσιο, τα προβληµατικά πεδία και την ανάγκη ψηφιοποίησης των υπηρεσιών, δίνοντας στην κυβέρνηση έναν «οδικό χάρτη» για τις ανάγκες τους ανά τοµέα, σε µια περίοδο που το Μαξίµου έχει θέσει σε εφαρµογή τον κωδικό «Μάχη µε το βαθύ κράτος».

Για τα συµπεράσµατα που εξάγονται από το πρώτο κύµα αξιολόγησης των πολιτών στο ∆ηµόσιο και τα επόµενα βήµατα της διαδικασίας, η υφυπουργός Εσωτερικών, Βιβή Χαραλαµπογιάννη, τονίζει στην «Κυριακάτικη Απογευµατινή»:

«Νοµίζω ότι πρώτη φορά το ελληνικό ∆ηµόσιο είδε το είδωλό του στον καθρέφτη µε τρόπο ειλικρινή, συνολικό και αδιαµεσολάβητο. Εννοώ πως πρώτη φορά οι πολίτες επέδειξαν οι ίδιοι σε πανελλαδική κλίµακα, αλλά και µε σηµείο αναφοράς τον τόπο κατοικίας τους, αδυναµίες, παραλείψεις, τρωτά σηµεία, όπως και υποδειγµατικές περιπτώσεις των υπηρεσιών του ∆ηµοσίου, αλλά και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Το γεγονός, λοιπόν, ότι έχουµε καταγεγραµµένες τις προτεραιότητες που θέτουν οι ίδιοι οι πολίτες συνιστά αφ’ ενός µια κατάκτηση και αφ’ ετέρου ένα πολύ µεγάλο και επείγον πεδίο εφαρµογής παρεµβάσεων για εµάς, µε µοναδικό στόχο τη βελτίωση της καθηµερινότητας του πολίτη. Συνοψίζοντας, θα σας έλεγα ότι η µεγάλη εικόνα συµπυκνώνεται στη φράση: “Περισσότερες ψηφιακές υπηρεσίες στο κράτος, µεγαλύτερη ταχύτητα και ευελιξία στην Τοπική Αυτοδιοίκηση”».

Να σηµειωθεί ότι, σύµφωνα µε τα ευρήµατα του πρώτου κύµατος αξιολόγησης, το gov.gr καταγράφει σταθερά υψηλή αποδοχή, µε τους πολίτες να προτείνουν για ψηφιοποίηση υπηρεσιών τους εξής τοµείς:

1. Κοινωνική ασφάλιση (π.χ. ΕΦΚΑ): 922 αναφορές.

2. Υγεία (νοσοκοµεία, ΚΕΠΑ): 447 αναφορές.

3. Ασφάλεια (π.χ. Αστυνοµία): 343 αναφορές.

4. Αυτοδιοίκηση / Πολεοδοµία: 252 αναφορές.

5. ∆ικαιοσύνη (π.χ. δικαστήρια, υποθηκοφυλακεία): 222 αναφορές.

6. ∆ηµόσια ∆ιοίκηση (π.χ. εκλογές, διαβατήρια): 220 αναφορές.

Τα προβληµατικά στοιχεία

Ως προς την Τοπική Αυτοδιοίκηση, η κατάσταση του οδικού δικτύου στα νησιά, τα πεζοδρόµια και οι υποδοµές για ΑµεΑ αξιολογούνται αρνητικά. Ιδιαίτερη έµφαση χρειάζεται στη βελτίωση των υπηρεσιών δόµησης, που σε αρκετές περιπτώσεις βρέθηκαν στο επίκεντρο της επικαιρότητας για αρνητικούς λόγους.
Τα πλέον προβληµατικά στοιχεία εντοπίζονται στην κατάσταση του οδικού δικτύου (στο οποίο τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει έργα για φυσικό αέριο, αποχέτευση
και οπτικές ίνες) και στα πεζοδρόµια (των οποίων η κατάσταση συµπαρασύρει την αξιολόγηση των υποδοµών για τα Ατοµα µε Αναπηρία).

Ως προς την κατάσταση στις υπηρεσίες δόµησης που συγκεντρώνει αρνητικά σχόλια από τους πολίτες το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας σχεδιάζει τη σύσταση του Κώδικα Πολεοδοµικής Νοµοθεσίας, για να ξεκαθαρίσει το θολό τοπίο µε τις αποφάσεις για τα πολεοδοµικά.

Ερωτηθείσα σε ποιον βαθµό οι απαντήσεις και οι προτάσεις των πολιτών θα µπορούσαν να καθορίσουν τις πολιτικές της κυβέρνησης, η κ. Χαραλαµπογιάννη απάντησε: «Αυτή η προοπτική µάς απασχολεί ήδη, γιατί ζητούµενο είναι να αφοµοιώσουµε άµεσα τις προτεραιότητες των πολιτών στο κυβερνητικό έργο, στόχο που περιέγραψε και ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης. Στην κατεύθυνση αυτή, οι στόχοι που έθεσαν οι πολίτες εµµέσως µε την αξιολόγηση των υπηρεσιών πρέπει να καταστούν µέρος της ετήσιας στοχοθεσίας στο ∆ηµόσιο, ενώ µελετούµε ήδη παρεµβάσεις που θα µπορούσαν να ανακουφίσουν δηµόσιες υπηρεσίες µε υψηλή ζήτηση, καθώς έχουµε σχεδιάσει και υλοποιούµε έναν ετήσιο προγραµµατισµό προσλήψεων, ώστε να µπορούµε να κατευθύνουµε το νέο προσωπικό στο ∆ηµόσιο σε εκείνες τις δοµές ή τις υπηρεσίες που χρήζουν περαιτέρω στελέχωσης».

Οσον αφορά το σύστηµα στοχοθεσίας και αξιολόγησης των δηµόσιων υπαλλήλων, η κ. Χαραλαµπογιάννη απάντησε: «H σηµαντική αύξηση της συµµετοχής των υπαλλήλων στη διαδικασία το 2024 σε σχέση µε το 2023, τα υψηλά ποσοστά αποδοχής του συστήµατος από την πρώτη κιόλας χρονιά εισαγωγής του, οι 154.251 πραγµατοποιηθείσες εκπαιδεύσεις από το ΕΚ∆∆Α, αλλά και η σύµπραξη δηµόσιου και ιδιωτικού τοµέα για την αναβάθµιση των ψηφιακών δεξιοτήτων των δηµόσιων υπαλλήλων δεν έχουν προηγούµενο στην ελληνική ∆ηµόσια ∆ιοίκηση. Οπως και η χρήση Τεχνητής Νοηµοσύνης, στοιχεία τα οποία µας κατατάσσουν στον στενό πυρήνα της πρωτοπορίας, σε θέµατα ∆ηµόσιας ∆ιοίκησης στην Ευρωπαϊκή Ενωση».

Περί μονιμότητας

Τέλος, µε αφορµή τη συζήτηση για την άρση της µονιµότητας, η Βιβή Χαραλαµπογιάννη τόνισε: «Να ξεκαθαρίσουµε αρχικά ότι η οριστική παύση στο ∆ηµόσιο, δηλαδή η απόλυση δηµόσιου υπαλλήλου, υφίσταται και µε το παρόν θεσµικό πλαίσιο, αλλά αφορά µια στενή περίµετρο πειθαρχικών παραβάσεων, που συνήθως ενέχουν και ποινικές συνέπειες για τους υπαλλήλους-παραβάτες. Στην πράξη, ωστόσο, η πρόβλεψη για την άρση της µονιµότητας ακόµη και σε περιπτώσεις επίορκων υπαλλήλων καθυστερεί λόγω της εκκρεµοδικίας, της σύνθεσης των υφιστάµενων πειθαρχικών οργάνων, της έλλειψης χρόνου από πλευράς της πειθαρχικής ∆ικαιοσύνης. Στην περίπτωση, ωστόσο, που δηµόσιοι υπάλληλοι αθετούν τα καθήκοντά τους, όπως για παράδειγµα αρνούµενοι τη διαδικασία της αξιολόγησης, τότε αρνούνται τη λογοδοσία απέναντι στους πολίτες και αυτό δεν µπορεί να γίνει ανεκτό».

Κυριακάτικη Απογευματινή