Με το µήνυµα ότι η προστασία της ζωής δεν είναι θέµα τύχης αλλά οδικής συµπεριφοράς, το υπουργείο Μεταφορών µελετά σειρά µέτρων και προτάσεων µε στόχο τη µείωση των θανατηφόρων τροχαίων, που αποτελούν την υπ’ αριθµόν ένα αιτία θανάτου νέων ανθρώπων στη χώρα µας, µε τον δυσβάσταχτο φόρο αίµατος που πληρώνει ετησίως η Ελλάδα στην άσφαλτο να απαιτεί δραστικές λύσεις.
Σε αυτό το πλαίσιο, ο αρµόδιος αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κων. Κυρανάκης, αξιολογεί τις προτάσεις που διατυπώθηκαν κατά τη συζήτηση µε τους φορείς στις Επιτροπές της Βουλής για το σχέδιο νόµου «Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας και λοιπές διατάξεις», µε την κατεύθυνση του υπουργείου να παραµένει προσηλωµένη στην ενίσχυση της οδικής ασφάλειας, την ώρα που πρώτη φορά στον νέο ΚΟΚ εισάγεται η έννοια της υποτροπής για παραβάσεις όπως η χρήση κινητού τηλεφώνου, η µη χρήση ζώνης και κράνους, η παραβίαση ορίου ταχύτητας, σηµάνσεων ή φωτεινού σηµατοδότη, η στάθµευση σε θέση ΑµεΑ, η παρακώλυση συγκοινωνιών και βέβαια στο επίκεντρο βρίσκεται η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, που αποτελεί σηµαντική αιτία τροχαίων συµβάντων.
Σε αυτό το πλαίσιο, ιδίως για τους καλοκαιρινούς µήνες όπου καταγράφεται αύξηση των θανατηφόρων τροχαίων συγκρούσεων, µε τα νησιά του Ιονίου και του Νότιου Αιγαίου να έχουν το µεγαλύτερο µερίδιο στη «µαύρη λίστα» της ασφάλτου, στο στόχαστρο των αυστηρών ελέγχων θα βρεθούν οι εταιρείες ενοικίασης µοτοσικλετών σχετικά µε την υποχρέωση διάθεσης κράνους στους οδηγούς, όπου το υπουργείο θα αξιοποιήσει τεχνολογικά µέσα προκειµένου να
ελέγχεται η διάθεση κράνους στον οδηγό-ενοικιαστή και να συνδέεται µε την εκκίνηση της µηχανής. Ακόµη προχωρά πρόγραµµα φωτεινών διαγραµµίσεων σε περιοχές όπου το οδικό δίκτυο δεν διαθέτει επαρκή υπέργειο φωτισµό, ενώ στο gov.gr είναι ήδη σε λειτουργία ο Χάρτης Τροχαίων Ατυχηµάτων και ο νέος ΚΟΚ θα είναι σύντοµα διαθέσιµος στον Ψηφιακό Βοηθό. Εξαιρετικής σηµασίας είναι η πρωτοβουλία της εφαρµογής «Τηλεµατική στην Οδήγηση», η οποία µετρά
την οδηγική συµπεριφορά.
Η εφαρµογή βασίζεται στην τηλεµατική τεχνολογία, χρησιµοποιώντας δεδοµένα από τους αισθητήρες του κινητού τηλεφώνου -GPS, επιταχυνσιόµετρο και γυροσκόπιο- προκειµένου να καταγράψει και να αναλύσει την οδηγική συµπεριφορά σε πραγµατικό χρόνο. Με τη βοήθεια Τεχνητής Νοηµοσύνης αξιολογεί κάθε διαδροµή µε βάση κρίσιµες παραµέτρους:
- Υπέρβαση ορίου ταχύτητας.
- Απότοµα φρεναρίσµατα ή επιταχύνσεις.
- Χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση.
Κάθε οδηγός λαµβάνει βαθµολογία και προσωποποιηµένη ανατροφοδότηση, µε στόχο τη σταδιακή βελτίωση της συµπεριφοράς του στον δρόµο, ενώ στο υπουργείο υπάρχει η σκέψη για έκπτωση στα ασφάλιστρα στους οδηγούς που διατηρούν υψηλό σκορ ασφαλούς οδήγησης, µια πρακτική που ήδη εφαρµόζεται στις ΗΠΑ και σε ευρωπαϊκά κράτη.
Υπό αυτό το πρίσµα το υπουργείο επεξεργάζεται την πρόταση του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς», σχετικά µε την εφαρµογή συσκευών ανίχνευσης αλκοόλ (alcohol interlock) σε οχήµατα οδηγών που έχουν υποπέσει σε σοβαρές παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας σχετικές µε την οδήγηση
υπό την επήρεια αλκοόλ.
Το µοντέλο που θα µπορούσε να εφαρµοστεί πιλοτικά προβλέπει ότι οδηγοί που έχουν καταδικαστεί για οδήγηση µε υψηλά ποσοστά αλκοόλ στο αίµα, υποπέσει επαναλαµβανόµενα στο ίδιο παράπτωµα ή αρνηθεί αλκοτέστ, θα έχουν τη δυνατότητα να εγκαταστήσουν στο όχηµά τους συσκευή alcohol interlock, ως
µια εναλλακτική ποινή (αντί της αφαίρεσης διπλώµατος για παράδειγµα), µε τη συγκεκριµένη συσκευή να απαιτεί «καθαρό» αλκοτέστ για να ξεκινήσει ο κινητήρας του αυτοκινήτου, ενώ προβλέπονται και τυχαίοι έλεγχοι κατά τη διάρκεια της διαδροµής.
Η πρόεδρος του Ινστιτούτου, που αποτελεί Συµβουλευτικό Οργανο του ΟΗΕ για θέµατα Οδικής Ασφάλειας και άλλων διεθνών και ευρωπαϊκών φορέων, Βάσω Μυλωνά, µιλά στην «Κυριακάτικη Α» για το µέτρο που έχει ήδη εφαρµοστεί σε χώρες του εξωτερικού, µε τα πρώτα αποτελέσµατα από τη χρήση του συστήµατος παρεµπόδισης της οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ να αξιολογούνται θετικά, ιδιαίτερα στις κατηγορίες οδηγών λεωφορείων, σχολικών οχηµάτων, ταξί και φορτηγών. Οπως τονίζει, ο περσινός τραγικός απολογισµός ήταν 665 νεκροί σε 11.500 τροχαία, σηµειώνοντας ότι µετά την πανδηµία οι Ελληνες παρουσιάζουν επιθετικότητα στο τιµόνι.
«Το alcohol interlock συµπεριλαµβάνεται σε αυτό που λέµε εναλλακτικές ποινές διαχείρισης των τροχαίων συµβάντων, των παραβάσεων. Το δοκιµαστικό πρόγραµµα λειτουργεί στη Σουηδία από το 1999. Τα αποτελέσµατα και οι έρευνες από τη Νορβηγία και τη Σουηδία µέσα στα πρώτα χρόνια εφαρµογής έδειξαν επιτυχή αποτελέσµατα γι’ αυτούς που συµµετείχαν στο πρόγραµµα και µάλιστα έδειξαν αλλαγές στην κατανάλωση αλκοόλ και στις οδηγικές συνήθειες. Αλλαγές που βοήθησαν πραγµατικά στη µεγάλη µείωση του αριθµού των τροχαίων συµβάντων. Σώθηκαν πολλές ζωές.
Γιατί όταν ένας επαγγελµατίας οδηγός συλληφθεί να έχει καταναλώσει αλκοόλ, σύµφωνα και µε τα καινούργια µέτρα, χάνει την άδειά του για πολύ καιρό και µετά µπορεί να του αφαιρεθεί και οριστικά εάν υπάρξει υποτροπή. Αυτό έχει αποτέλεσµα στις περισσότερες περιπτώσεις να χάσει και τη δουλειά του. Θα µπορεί λοιπόν να επιλέξει το σύστηµα, το οποίο θα του επιτρέπει να οδηγεί ελεγχόµενα και να µην καταναλώσει αλκοόλ», λέει η κ. Μυλωνά, ενώ τονίζει ότι το σύστηµα εφαρµόζεται ήδη για τους οδηγούς λεωφορείων, ενώ σηµειώνει ότι το σύστηµα εναρµονίζεται και από το 2022 είναιυποχρεωτικό τα νέα αυτοκίνητα να είναι εξοπλισµένα µε συστήµατα υποβοήθησης του οδηγού, ενώ τα οχήµατα νέας γενιάς είναι συµβατά µε την εφαρµογή της συσκευής για την ανίχνευση αλκοόλ.
Κυριακάτικη Απογευματινή