Ένα καθοριστικό βήμα προς τον εκσυγχρονισμό και τη θωράκιση της ασφάλειας του ελληνικού σιδηροδρόμου επιχειρεί η κυβέρνηση, με την κατάθεση στη Βουλή του νομοσχεδίου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, που φέρει τον τίτλο: «Αναβάθμιση της ασφάλειας των σιδηροδρόμων, αξιολόγηση προσωπικού σιδηροδρόμων, ενίσχυση εποπτείας σιδηροδρομικού δικτύου» και περιλαμβάνει οργανωτικές τομές σε κρίσιμους φορείς, όπως ο ΟΣΕ, η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) και ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ.
Στόχος του νομοθετήματος είναι να καλυφθούν χρόνιες αδυναμίες, να ενισχυθεί η διαφάνεια και να τεθούν τα θεμέλια ενός ασφαλούς και τεχνολογικά επαρκούς σιδηροδρομικού δικτύου. Όπως τόνισε ο Αναπληρωτής Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, η νέα πολιτική οργανώνεται γύρω από τρεις βασικούς πυλώνες:
1. Τεχνολογική αναβάθμιση και εποπτεία του δικτύου
-
Ίδρυση Ενιαίου Κέντρου Εποπτείας, που θα λειτουργεί ως ψηφιακός “πύργος ελέγχου” για όλο το δίκτυο, με real-time παρακολούθηση, άμεση καταγραφή εντολών και μηχανισμούς ακινητοποίησης σε περίπτωση κινδύνου.
-
Υποχρεωτική εγκατάσταση καμερών σε καμπίνες μηχανοδηγών, σταθμαρχεία και κρίσιμες υποδομές, καθώς και εφαρμογή λογισμικών αυτοματοποιημένης εποπτείας.
-
Δημιουργία της ψηφιακής πλατφόρμας Railway.gov.gr, με γεωεντοπισμό υψηλής ακρίβειας και real-time προβολή της θέσης κάθε συρμού.
-
Καθιέρωση Ψηφιακού Μητρώου Σιδηροδρομικών Δεδομένων και ηλεκτρονικών ειδοποιήσεων για παραβιάσεις του Κανονισμού Κίνησης.
2. Αξιολόγηση προσωπικού και συμμόρφωση με ευρωπαϊκά πρότυπα
-
Υποχρεωτικές ψυχομετρικές και ιατρικές εξετάσεις για εργαζομένους σε κρίσιμα καθήκοντα, σε συνεργασία με τις Ένοπλες Δυνάμεις.
-
Καθιέρωση του Προϊσταμένου Αμαξοστοιχίας, με διευθυντικές αρμοδιότητες και δυνατότητα παρέμβασης σε περίπτωση παραβιάσεων ή αδυναμίας μηχανοδηγού.
-
Εισαγωγή συστήματος καταγραφής και κατηγοριοποίησης παραβάσεων και παρακολούθησης της συμπεριφοράς των υπαλλήλων, με προβλέψεις για απομάκρυνση και αναστολή άδειας λειτουργίας εταιρείας σε περίπτωση ολιγωρίας.
-
Πλήρης ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/798 για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων.
3. Θεσμική και οργανωτική αναδιάρθρωση
-
Μετατροπή του ΟΣΕ σε “Ελληνικοί Σιδηρόδρομοι Α.Ε.”, με διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια, δυνατότητα ευέλικτων προσλήψεων και στελέχωσης από τον ιδιωτικό τομέα ή το εξωτερικό.
-
Ενίσχυση της ΡΑΣ και του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, με τη δημιουργία Ειδικής Μονάδας Επιθεωρητών και ταχεία στελέχωση.
-
Θέσπιση Ενιαίου Σχεδίου Αντιμετώπισης Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων, με τη συμμετοχή όλων των αρμόδιων δημόσιων και ιδιωτικών φορέων.
Το Υπουργείο Υποδομών, με τη νομοθετική αυτή πρωτοβουλία, επιδιώκει να βάλει τέλος σε χρόνιες παθογένειες, ενισχύοντας την κουλτούρα ευθύνης και τη διαφάνεια στον σιδηρόδρομο. Πρόκειται για μια εθνική επένδυση σε υποδομές, ανθρώπινο δυναμικό και τεχνολογία, με απώτερο στόχο ένα ασφαλές και αξιόπιστο μέσο μεταφοράς για όλους.