Οι τρεις πυλώνες της ασφάλειας των σιδηροδρόμων

Υπερψηφίστηκε από τη Βουλή το νομοσχέδιο για την αναβάθμιση της ασφάλειας των σιδηροδρόμων το οποίο οργανώνεται γύρω από τρεις βασικούς πυλώνες:
11:30 - 18 Ιουλίου 2025
Κωνσταντίνος Κυρανάκης

Υπερψηφίστηκε από τη Βουλή το νομοσχέδιο για την αναβάθμιση της ασφάλειας των σιδηροδρόμων, το οποίο -σύμφωνα με τον αναπληρωτή υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κωνσταντίνο Κυρανάκη– οργανώνεται γύρω από τρεις βασικούς πυλώνες:

– Ο πρώτος είναι η αναβάθμιση δομών ασφάλειας και τεχνολογικής εποπτείας του σιδηροδρομικού δικτύου που θα γίνει μέσω της ίδρυσης Ενιαίου Κέντρου Εποπτείας, που θα λειτουργεί ως «πύργος ελέγχου» του σιδηροδρόμου, με δυνατότητα «real time» παρακολούθησης του συνόλου του δικτύου, άμεσης καταγραφής εντολών και συμβάντων και ενεργοποίησης μηχανισμών ακινητοποίησης συρμών σε περίπτωση κινδύνου. Επιπλέον, περιλαμβάνει την υποχρεωτική εγκατάσταση καμερών σε θαλάμους οδήγησης αμαξοστοιχίας, σταθμαρχεία και κρίσιμες υποδομές, καθώς και αυτοματοποιημένο λογισμικό εποπτείας. Επίσης, σε αυτό υπάγεται η ψηφιακή πλατφόρμα ενημέρωσης railway.gov.gr, με ενσωματωμένο γεωεντοπισμό μέσω HEPOS (ακρίβεια έως 5 εκατοστών) και προβολή της θέσης κάθε αμαξοστοιχίας σε πραγματικό χρόνο, όπως επίσης και η καθιέρωση Ψηφιακού Μητρώου Σιδηροδρομικών Δεδομένων και ηλεκτρονικού συστήματος alerts για παραβάσεις του Κανονισμού Κίνησης.

– Ο δεύτερος πυλώνας είναι η θέσπιση νέων ασφαλιστικών δικλίδων, συμμόρφωση με το ευρωπαϊκό πλαίσιο και αυστηρότερη εκπαίδευση, αξιολόγηση και κυρώσεις για το σιδηροδρομικό προσωπικό, η οποία περιλαμβάνει: α) υποχρεωτικές ψυχομετρικές, ιατρικές και λειτουργικές δοκιμασίες για όλους τους εργαζόμενους σε κρίσιμα καθήκοντα, σε συνεργασία με τις Ένοπλες Δυνάμεις, β) καθιέρωση του θεσμού του προϊσταμένου αμαξοστοιχίας, με ρόλο διευθυντή της αμαξοστοιχίας, δυνατότητα παρέμβασης και ακινητοποίησης σε περίπτωση παραβίασης ή αδυναμίας μηχανοδηγού, γ) σύστημα κατηγοριοποίησης παραβάσεων και παρακολούθησης της συμπεριφοράς κάθε υπαλλήλου, με δυνατότητα απομάκρυνσης και -σε περίπτωση ολιγωρίας της εταιρείας- αναστολής άδειας λειτουργίας και δ) συμμόρφωση με ευρωπαϊκό πλαίσιο ως προς την ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/798 για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων.

– Ο τρίτος πυλώνας είναι η νέα εταιρική δομή στον ΟΣΕ και η οργανωτική ενίσχυση κρίσιμων φορέων, που περιλαμβάνει: α) τη μετατροπή του ΟΣΕ σε Ελληνικοί Σιδηρόδρομοι ΑΕ, με διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια, δυνατότητα προσλήψεων με ευέλικτες διαδικασίες και δυνατότητα προσέλκυσης στελεχών από τον ιδιωτικό τομέα ή το εξωτερικό, β) την οργανωτική ενίσχυση της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) και του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, με ταχεία στελέχωση και σύσταση ειδικής μονάδας επιθεωρητών, γ) τη θέσπιση Ενιαίου Σχεδίου Αντιμετώπισης Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων, με συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων φορέων, κρατικών και ιδιωτικών.

Εφημερίδα Απογευματινή