Σε λειτουργία δόθηκε την Παρασκευή 1 Αυγούστου το μεγαλύτερο μέρος του νέου αυτοκινητοδρόμου Πατρών–Πύργου, με 65 από τα συνολικά 74,8 χλμ. να παραδίδονται στην κυκλοφορία. Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, που εγκαινίασε το έργο την προηγούμενη ημέρα στον Πύργο, το χαρακτήρισε «ένα έργο που για χρόνια ταυτιζόταν με το “γιοφύρι της Άρτας”, αλλά σήμερα παραδίδεται με υπερηφάνεια».
Μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό Max FM Πάτρας, ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε στην προσωπική του δέσμευση από το 2019 για την ολοκλήρωση του έργου, τονίζοντας ότι «κινήσαμε γη και ουρανό για να το ξαναβάλουμε σε ευρωπαϊκή τροχιά». Αναφέρθηκε επίσης στον ανθρώπινο φόρο αίματος της παλαιάς Εθνικής Οδού Πατρών–Πύργου, σημειώνοντας ότι η νέα αρτηρία «είναι η καλύτερη απόδοση τιμής στα θύματα της οδικής ανασφάλειας».
Από το αδιέξοδο στην επανεκκίνηση: Η πολιτική και τεχνική διαδρομή του έργου
Τα 65 χλμ. που συνδέουν τον Πύργο με τον Αλισσό, κοντά στην Πάτρα, εντάσσονται στον άξονα της Ολυμπίας Οδού. Η διαδρομή Πάτρα–Πύργος θα διανύεται πλέον σε 45 λεπτά, ενώ από την Αθήνα έως τον Πύργο η συνολική διάρκεια δεν θα ξεπερνά τις 2 ώρες και 45 λεπτά. Η ολοκλήρωση του τελευταίου τμήματος, μήκους περίπου 10 χλμ. μέχρι το Μιντιλόγλι, αναμένεται έως τις 30 Νοεμβρίου 2025.
Ο πρωθυπουργός υπογράμμισε τη σημασία του έργου για την περιφερειακή ανάπτυξη, τον τουρισμό, αλλά και τα Ιόνια νησιά, καθώς διευκολύνεται η πρόσβαση προς το λιμάνι της Κυλλήνης. Ανακοίνωσε επίσης ότι ξεκινούν μελέτες για τη νότια επέκταση του δρόμου, με τελικό στόχο τη σύνδεση έως την Τσακώνα.
Ασφαλής σύνδεση και τουριστική ώθηση για Πύργο, Πάτρα, Ιόνιο και Κρήτη
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρίστος Δήμας, χαρακτήρισε τον αυτοκινητόδρομο «έργο εθνικής εμβέλειας» και επισήμανε τη συμβολή του στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και στην αναπτυξιακή δυναμική της περιοχής. Σημείωσε ότι το έργο, παρά τα εμπόδια του παρελθόντος, μετατράπηκε σε πρότυπο χάρη στην ενσωμάτωσή του στην Παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού.
Από την πλευρά του, ο υφυπουργός Νίκος Ταχιάος αναγνώρισε τον καθοριστικό ρόλο του Κυριάκου Μητσοτάκη στην υλοποίηση του έργου και ανέδειξε την ανθρωποκεντρική του διάσταση: «Ο σημερινός δρόμος δεν παραδίδεται απλώς. Ανήκει στον πρωθυπουργό που τον ενέπνευσε και τον ολοκλήρωσε», δήλωσε χαρακτηριστικά.
Ο περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας, Νεκτάριος Φαρμάκης, αφιέρωσε την ημέρα στη μνήμη των θυμάτων των τροχαίων της παλιάς εθνικής οδού και τόνισε πως «η νέα αρτηρία αποτελεί το σύμβολο μιας νέας πορείας, όπου η αξιοπιστία και η πολιτική με επίκεντρο τον άνθρωπο παίρνουν σάρκα και οστά».
Το έργο, συνολικού μήκους 74,8 χιλιομέτρων, περιλαμβάνει διαχωρισμένο οδόστρωμα με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης, εννέα ανισόπεδους κόμβους, γέφυρες, διαβάσεις, Σταθμούς Εξυπηρέτησης και έργα αντιπλημμυρικής προστασίας. Ο συνολικός προϋπολογισμός, μαζί με τις συμπληρωματικές εργασίες, ανήλθε στα 385 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 143 εκατ. ευρώ προήλθαν από το ΕΣΠΑ.
Την τεχνική και κατασκευαστική πλευρά του έργου ανέλαβαν οι εταιρείες της Ολυμπίας Οδού και οι κατασκευαστικοί όμιλοι AVAX, AKTOR και ΤΕΡΝΑ, οι οποίοι εξέφρασαν υπερηφάνεια για την έγκαιρη παράδοση και την ποιότητα του αποτελέσματος.
Όπως σημειώνεται από την Ολυμπία Οδό, το έργο ενσωματώνει προηγμένες τεχνολογίες και συστήματα οδικής ασφάλειας, με στόχο τη μείωση των ατυχημάτων, ενώ αποτελεί ήδη τμήμα ενός από τους μεγαλύτερους αυτοκινητοδρόμους της χώρας.
Η Δυτική Ελλάδα γυρίζει σελίδα. Με έναν νέο, ασφαλή, σύγχρονο οδικό άξονα, αφήνει πίσω της την επικίνδυνη καθημερινότητα του χθες και κοιτάζει το μέλλον με αισιοδοξία, ταχύτερη πρόσβαση και ενισχυμένες αναπτυξιακές δυνατότητες.