Ριζικές αλλαγές στην Εκπαίδευση με ανακατατάξεις από το Νηπιαγωγείο μέχρι το Πανεπιστήμιο

Ερχονται 10.000 διορισµοί εκπαιδευτικών. Η εντυπωσιακή αύξηση των τµηµάτων Ειδικής Αγωγής, οι «νέες» Πανελλαδικές και η εισαγωγή ψηφιακών εργαλείων στην εκπαιδευτική διαδικασία
07:30 - 11 Αυγούστου 2025
Ριζικές αλλαγές στην Εκπαίδευση

Νέο τοπίο διαµορφώνεται στις δοµές Εκπαίδευσης για τη νέα σχολική χρονιά, µε αιχµή του δόρατος την επένδυση του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευµάτων στο ανθρώπινο δυναµικό των σχολικών µονάδων, αλλά και την αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών και ψηφιακών δυνατοτήτων για την αναβάθµιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Την προσεχή εβδοµάδα αναµένεται από το υπουργείο η επίσηµη ανακοίνωση των διορισµών, καθώς την περασµένη Παρασκευή ολοκληρώθηκε η κατανοµή των θέσεων.  Πάντως, η κατεύθυνση του υπουργείου είναι η µεγάλη δεξαµενή των διορισµών να κατευθυνθεί σε νηπιαγωγούς και δασκάλους και γενικότερα στη στήριξη της Ειδικής Αγωγής.

Η αρµόδια υπουργός Σοφία Ζαχαράκη διαµηνύει τον στόχο για τη στήριξη των θεµελίων της Εκπαίδευσης µε 10.000 νέους διορισµούς, που έρχονται να προστεθούν στους πάνω από 38.000 διορισµούς που έχουν γίνει από την αρχή της διακυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη.

Την ίδια ώρα στο πλαίσιο της γενικότερης ενίσχυσης της Ειδικής Αγωγής, εντυπωσιακή είναι η αύξηση των τµηµάτων ένταξης που ιδρύθηκαν µε πρωτοβουλία της υπουργού πριν από 15 µέρες. ∆ηµιουργούνται συνολικά 3.448 σε όλη τη χώρα, µια κίνηση που έγινε δεκτή µε πολύ θετικό τρόπο από γονείς και εκπαιδευτικούς, µε στόχο να υλοποιηθεί το δύσκολο στοίχηµα της έναρξης της σχολικής χρονιάς 2025 2026, µε τα κενά να έχουν καλυφθεί νωρίς από τους νέους διορισµούς που έχουν δροµολογηθεί, παράλληλα µε τη συνδροµή των χιλιάδων αναπληρωτών εκπαιδευτικών.

Πολλαπλό βιβλίο

Νέα φιλοσοφία «µαθαίνω πώς να µαθαίνω»

Το επόµενο στοίχηµα είναι το πολλαπλό βιβλίο και από φέτος οι εκπαιδευτικοί θα έχουν στη διάθεσή τους τα βιβλία που εγκρίνονται από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής σε ψηφιακή µορφή για να τα αξιολογήσουν, και µέχρι το τέλος της χρονιάς να επιλέξουν ποια θα θελήσουν να διδάξουν σε µάθηµα.

Στόχος του πολλαπλού βιβλίου, να βγάλει τα παιδιά από τη ζώνη της αποστήθισης και να τα κατευθύνει σε µία σύνθεση γνώσης µέσα από πολλαπλές πηγές, που βοηθά το παιδί να µάθει πώς να µαθαίνει.

Ξεκινά η λειτουργία των 12 Ωνάσειων Σχολείων

Από το 2026 µελετάται αύξηση του αριθµού τους

Η προσεχής σχολική χρονιά αποτελεί ορόσηµο για το υπουργείο Παιδείας, καθώς ξεκινούν και τα 12 Ωνάσεια Γυµνάσια και Λύκεια, µια πρώτη προσέγγιση ως προς τη σύµπραξη του υπουργείου µε το Ιδρυµα Ωνάση σε περιοχές όπως η Ξάνθη, το Μενίδι και το Περιστέρι. Τα σχολεία ήδη ανακαινίζονται µε έξοδα του ιδρύµατος, ενώ γίνεται ριζικό λίφτινγκ και στις αίθουσες µε αλλαγή θρανίων, κουρτίνες και βέβαια ηλεκτρολογικό και ηλεκτρονικό εξοπλισµό. Προβλέπεται άλλωστε από το 2026 και µετά να αυξηθεί ο αριθµός των Ωνάσειων Σχολείων στην Ελλάδα, µε προσεκτική µελέτη των δεδοµένων και διαρκή διάλογο µε την τοπική κοινωνία.

Μεγάλο στοίχηµα αποτελεί και η βελτίωση σχολικών υποδοµών, γι’ αυτό και το καλοκαίρι εκατοντάδες σχολεία σε όλη την Ελλάδα ανακαινίζονται, βάφονται, αποκτούν προσβάσιµες και νέες τουαλέτες, αλλά και νέους αθλητικούς χώρους. Η διάθεση 100 εκατοµµυρίων από την Ενωση Ελληνικών Τραπεζών έγινε η «µαγιά» για να ξεκινήσουν οι ανακαινίσεις µε προτεραιότητα σε ειδικά και δυσπρόσιτα σχολεία στους δήµους της Ελλάδας. Το πρόγραµµα θα ενισχύεται κάθε χρόνο µε χρήµατα και από το Πρόγραµµα ∆ηµόσιων Επενδύσεων (Π∆Ε) αλλά και πόρους του υπουργείου Παιδείας και η πολιτική ηγεσία του υπουργείου επιδιώκει ήδη να κινητοποιήσει προς την ίδια κατεύθυνση τον ιδιωτικό τοµέα αλλά και Ιδρύµατα.

Η κάλυψη όλων των σχολείων µε διαδραστικούς πίνακες είναι υψηλά στις προτεραιότητες του υπουργείου, ενώ χιλιάδες εκπαιδευτικοί έχουν ήδη επιµορφωθεί για τη χρήση διαδραστικού πίνακα, ενώ στα σχολεία έχουν ήδη πάει χιλιάδες σετ ροµποτικής!

Ακριβώς πάνω σ’ αυτή την κατεύθυνση η υπουργός θέλησε να διανθίσει την καθηµερινότητα των παιδιών µε ένα καινοτόµο πρόγραµµα εγκατάστασης λαχανόκηπων σε ∆ηµοτικά. Μια κίνηση που προβλέπεται να έχει πολλαπλά οφέλη για τα παιδιά, τα οποία ήδη ενθουσιάζονται µε την καλλιέργεια λαχανόκηπων στα σχολεία που έχουν πάρει µόνα τους την πρωτοβουλία γι’ αυτό.

Για τη νέα χρονιά τα µουσικά σχολεία µέχρι το τέλος του έτους θα έχουν νέα µουσικά όργανα, µε τον µεγάλο διαγωνισµό των 10 εκατοµµυρίων ευρώ που ενέταξε υπουργός στο Π∆Ε να τρέχει άµεσα!
Στο ίδιο πλαίσιο, εντάσσεται η χρηµοτοδότηση ύψους 20 εκατοµµυρίων ευρώ στο Π∆Ε για να εµπλουτιστούν τα εργαστήρια Φυσικών Επιστηµών σε 1.500 Γυµνάσια, διευκολύνοντας έτσι τη διδασκαλία Φυσικής Βιολογίας και Χηµείας, σε µία κίνηση που έχει να συµβεί εδώ και πάρα πολλά χρόνια στο ελληνικό δηµόσιο σχολείο.

Συνεχίζοντας την «παράδοση Πιερρακάκη» στον ψηφιακό µετασχηµατισµό, η Σοφία Ζαχαράκη ενισχύει την εισαγωγή ψηφιακών εργαλείων στην εκπαιδευτική διαδικασία µε ένα καινούργιο πολυµεσικό τρόπο επικοινωνίας µε γονείς, καθώς προς το τέλος του 2026 θα τεθεί σε εφαρµογή η καινούργια πλατφόρµα επικοινωνίας µε τηλεφωνικό κέντρο, αλλά και µε ψηφιακό βοηθό, έτσι ώστε να µπορούν να απαντώνται ουσιαστικά και καίρια ερωτήµατα για την καθηµερινότητα αλλά και για επιλογές που έχουν οι γονείς στο σχολείο. Ο τίτλος που σκέφτεται η υπουργός είναι «σας ακούµε», έτσι ώστε να µπορέσει να ενισχυθεί η αλληλεπίδραση µε τους γονείς σε όλη την Ελλάδα.

Συγχρόνως συνεχώς ενισχύεται το ψηφιακό φροντιστήριο µε νέες ενότητες και καινούργια «επεισόδια» µάθησης, που γυρίζονται ακόµα και το καλοκαίρι, µε τη Σοφία Ζαχαράκη να εκπέµπει το µήνυµα ότι «Το σχολείο µετράει!», δίνοντας το στίγµα των πολιτικών που δροµολογούνται για την αναβάθµιση του δηµόσιου σχολείου.

Το πρώτο µεγάλο στοίχηµα ήταν η προετοιµασία και διενέργεια των Πανελλαδικών Εξετάσεων, που ολοκληρώθηκαν υποδειγµατικά, ενώ ήδη είχε ανοίξει η κρίσιµη συζήτηση για εφαρµογή του εθνικού απολυτηρίου, έτσι ώστε να αποκατασταθεί ο ρόλος του Λυκείου που όλοι αναγνωρίζουν ότι λειτουργεί πλέον αποκλειστικά ως προθάλαµος του Πανεπιστηµίου.

Η αρχή της συζήτησης για το εθνικό απολυτήριο έγινε θεσµικά πριν από λίγες µέρες στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, ενώ, σύµφωνα µε πληροφορίες µας, η Σοφία Ζαχαράκη παρουσίασε πριν από λίγες µέρες µία πρόταση για το εθνικό απολυτήριο µε σταδιακή εφαρµογή από την Α’ Λυκείου, το 2027.

Αλλωστε, αποτελεί στρατηγική επιλογή της κυβέρνησης και προσωπικά του πρωθυπουργού να επανακτήσει το Λύκειο ευρύτερη εκπαιδευτική διάσταση, που θα αποτυπωθεί στα νέα βιβλία, µε την προσθήκη νέων µαθηµάτων και πρωτίστως µε το εθνικό απολυτήριο.

Παράλληλα, µε την αναβάθµιση της Πρωτοβάθµιας και της ∆ευτεροβάθµιας Εκπαίδευσης, ο άµεσος στόχος του υπουργείου παραµένει η πλήρης και σωστή εφαρµογή του νέου νόµου που πέρασε από τη Βουλή την προηγούµενη εβδοµάδα και αφορά το νέο πλαίσιο ασφαλείας και τη διασφάλιση της οµαλής λειτουργίας του ελληνικού δηµόσιου Πανεπιστηµίου, σε µια προσπάθεια να µην επαναληφθούν φαινόµενα βίας και ανοµίας στους πανεπιστηµιακούς χώρους.

Εξαιρετικά σηµαντικό είναι και το εγχείρηµα που αφορά τους λεγόµενους ανενεργούς φοιτητές. Το υπουργείο Παιδείας -σε διαβούλευση και συνεργασία µε το θεσµικό όργανο των πρυτάνεων- προχώρησε στην ψήφιση ενός βελτιωµένου πλαισίου για τις διαγραφές που προβλέπει µια δεύτερη ευκαιρία σε φοιτήτριες και φοιτητές που βρίσκονται κοντά στο πτυχίο, και δεν θα διαγραφούν το φθινόπωρο του 2025, όπως προέβλεπε ο προηγούµενος νόµος.

Υψηλού συµβολισµού και εθνικού αποτυπώµατος είναι και η ρύθµιση που πέρασε στη Βουλή, στο νοµοσχέ διο του υπουργείου Παιδείας, για τη σύσταση του Νοµικού Προσώπου ∆ηµοσίου ∆ικαίου της Ιεράς Μονής Σινά, καθώς και η αναγνώριση των Μπεκτασήδων – Αλεβιτών της Θράκης, που έγινε δεκτή µε συγκίνηση και ενθουσιασµό από την κοινότητα των Αλεβιτών.

Εφημερίδα «Κυριακάτικη Απογευματινή»