Εξειδικευµένο, οργανωµένο και σύγχρονο εκπαιδευτικό πρόγραµµα για την προώθηση του ειδησεογραφικού γραµµατισµού και της φιλαναγνωσίας στα σχολεία σχεδιάζει η κυβέρνηση, µε τον υφυπουργό παρά τω πρωθυπουργό αρµόδιο για τα ΜΜΕ και κυβερνητικό εκπρόσωπο Παύλο Μαρινάκη και την υπουργό Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη να έχουν αναλάβει τον σχεδιασµό για το πρότζεκτ, που έρχεται ως απάντηση στο διαπιστωµένο έλλειµµα των νέων ανθρώπων στην αντίληψη για τις πηγές πληροφόρησης.
Σύµφωνα µε πληροφορίες της «Κυριακάτικης Απογευµατινής», το πιλοτικό πρόγραµµα θα ξεκινήσει από τα Πανεπιστήµια, ενώ από το φθινόπωρο 30 σχολεία σε όλη την Ελλάδα θα µετατραπούν σε… µικρές αίθουσες σύνταξης, µε την Ελλάδα να µπαίνει δυναµικά στον χάρτη των χωρών που διδάσκουν ειδησεογραφικό γραµµατισµό στα σχολεία.
Το πιλοτικό πρόγραµµα, το οποίο αναµένεται να εγκαινιαστεί περίπου τον Οκτώβριο από τον Παύλο Μαρινάκη και τη Σοφία Ζαχαράκη, θα αποτελέσει ουσιαστική παρέµβαση πολιτικής και κοινωνικής αγωγής, εµπνέοντας τους νέους να συµµετέχουν υπεύθυνα στον δηµόσιο διάλογο.
Μάλιστα, η συγκεκριµένη πρωτοβουλία αναλαµβάνεται σε µια εποχή όπου η παραπληροφόρηση διαχέεται µε ταχύτητα και η εµπιστοσύνη στα µέσα δοκιµάζεται, εποµένως ηδράση αυτή που θα ξεκινήσει φιλοδοξεί να στείλει το µήνυµα ότι η Παιδεία µπορεί να γίνει «ασπίδα» απέναντι στην παραπληροφόρηση και εργαλείο για την ενδυνάµωση της δηµοκρατίας.
Στόχος του προγράµµατος είναι να µπορέσουν να ξεκινήσουν µαθητές από νεαρές ηλικίες να ξεχωρίζουν µε διαδραστικό τρόπο τις αληθινές ειδήσεις από τα fake news, κάτι που σε µια εποχή που οι ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες κατακλύζουν σε δευτερόλεπτα το ∆ιαδίκτυο είναι κρίσιµο, ιδιαίτερα για τις πιο νεαρές ηλικίες που ξεκινούν να διαµορφώνουν την άποψή τους για την κοινωνική ζωή.
Να σηµειωθεί ότι η καινοτοµία του προγράµµατος δεν έγκειται µόνο στο περιεχόµενο αλλά και στην προσέγγιση: οι ειδήσεις συνδέονται µε µαθήµατα όπως Ιστορία, Γλώσσα κ.λπ., ενώ ενθαρρύνεται η προσωπική έκφραση των µαθητών µέσα από άρθρα γνώµης, podcasts και καµπάνιες ενηµέρωσης για θέµατα της σχολικής τους κοινότητας.
Το συγκεκριµένο πρόγραµµα µοιάζει περισσότερο µε «workshop ζωής» παρά µε µάθηµα, όπως τονίζουν πηγές του υπουργείου Παιδείας στην «Κυριακάτικη Απογευµατινή» και στοχεύει στη δηµιουργία µιας «ασπίδας» faκe news που κατακλύζουν το ∆ιαδίκτυο, καλλιεργώντας παράλληλα ένα νέο µοντέλο εκπαιδευτικής ενηµέρωσης που θα συνδυάζει τεχνολογία και υπεύθυνη πληροφόρηση.
Το πιλοτικό πρόγραµµα «Καλλιεργώντας Κριτικούς Αναγνώστες», που θα υλοποιηθεί από Πανεπιστήµια, θα εφαρµοστεί πρώτη φορά σε 30 Γυµνάσια και Λύκεια σε όλη τη χώρα, από Αλεξανδρούπολη, Αθήνα και Θεσσαλονίκη έως Καστοριά και Χανιά, µε διάρκεια ενός έτους. Στόχος του καινοτόµου αυτού προγράµµατος είναι να βοηθήσει τους µαθητές να ξεχωρίζουν το αληθινό από το ψευδές, να κατανοούν τον ρόλο της δηµοσιογραφίας και να αναπτύσσουν δεξιότητες κριτικής σκέψης.
Το πρόγραµµα αναµένεται να περιλαµβάνει διαδραστικά εργαστήρια, παραγωγή περιεχοµένου, αλλά και δηµιουργία ολόκληρης «σχολικής σύνταξης».
Η παρουσίαση στη ∆ΕΘ
Το νέο πρότζεκτ θα παρουσιαστεί επίσηµα κατά το πρώτο Σαββατοκύριακο της ∆ιεθνούς Εκθεσης, µε τα δύο κυβερνητικά στελέχη να έχουν ήδη πραγµατοποιήσει σειρά επαφών µε ακαδηµαϊκούς, εκπαιδευτικούς και ειδικούς στην επικοινωνία, προκειµένου να καταρτιστεί το ολοκληρωµένο πλάνο δράσεων για την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης των φοιτητών και µαθητών απέναντι στο ψηφιακό περιεχόµενο που «καταναλώνουν» καθηµερινά.
Η κοινή αυτή πρωτοβουλία των Παύλου Μαρινάκη και Σοφίας Ζαχαράκη δείχνει ότι οι πιο νέοι πολιτικοί της κυβέρνησης δεν θέλουν να παίζουν αµυντικά, αλλά βγαίνουν στην κοινωνία µε ιδέες και προτάσεις που θέλουν να εµπλέξουν παραγωγικά τους πολίτες στον κοινωνικό διάλογο και να τους κάνουν να σταµατήσουν να νιώθουν πως η πολιτική είναι κάτι ελιτίστικο που δεν τους αφορά.
Εφημερίδα «Κυριακάτικη Απογευματινή»