Θεσσαλονίκη: Πατάνε «γκάζι» Προαστιακός και ∆υτικό Μετρό

Το υπουργείο Υποδοµών και Μεταφορών επισπεύδει τα έργα του ∆υτικού Προαστιακού και του δικτύου Μετρό, µε στόχο να έρθει πιο... κοντά ολόκληρο το πολεοδοµικό συγκρότηµα της Θεσσαλονίκης
11:06 - 1 Σεπτεμβρίου 2025
ΣΧΕΔΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΜΕΤΡΟ. ΜΕ ΟΡΙΖΟΝΤΑ ΤΟ 2040, ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΜΕΤΡΟ ΘΑ ΑΝΑΠΤΥΧΘΕΙ ΣΕ ΔΥΟ ΓΡΑΜΜΕΣ, ΣΥΝΟΛΙΚΟΥ ΜΗΚΟΥΣ 48,3 ΧΛΜ., ΜΕ 46 ΣΤΑΘΜΟΥΣ

∆ύο σηµαντικές ειδήσεις για τις συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης έκρυβε η εβδοµάδα που µας πέρασε, µε την πρώτη να αφορά την άµεση ενεργοποίηση του ∆υτικού Προαστιακού Σιδηροδρόµου, ο οποίος θαπεριλαµβάνει τις στάσεις: Σιδηροδροµικός Σταθµός Θεσσαλονίκης, Μενεµένη, Επτανήσου, Κορδελιό, ∆ιαβατά, Αγχίαλος, Αγιος Αθανάσιος, Γέφυρα, Σίνδος.

Η δεύτερη είδηση αφορά την έναρξη, την προσεχή Πέµπτη, των δοκιµαστικών δροµολογίων στο νέο τµήµα του δικτύου Μετρό (έργο επέκτασης προς Καλαµαριά), που θα τεθεί βάσει χρονοδιαγράµµατος σε πλήρη λειτουργία τον Φεβρουάριο – Μάρτιο του 2026 και περιλαµβάνει 5 νέους σταθµούς (Νοµαρχία,Καλαµαριά, Αρετσού,Νέα Κρήνη και Μίκρα) µε µήκος υπόγειαςγραµµής 4,78 χλµ.

Με την παράδοση της βασικής γραµµής του Μετρό Θεσσαλονίκης, πέρυσι τον Νοέµβριο, όπου τέθηκαν τα θεµέλια για τη ριζική αναµόρφωση του συγκοινωνιακούχάρτη της συµπρωτεύουσας, το υπουργείο Υποδοµών και Μεταφορών «πατάει γκάζι»στην επίσπευση των έργων του ∆υτικούΠροαστιακού και του δικτύου Μετρό, µεστόχο να έρθει πιο… κοντά ολόκληρο το πολεοδοµικό συγκρότηµα της πόλης και, σε δεύτερη φάση, να συνδεθεί η Θεσσαλονίκη µε τις γύρω πόλεις της ΚεντρικήςΜακεδονίας.

Προαστιακός Σιδηρόδροµος
Θεσσαλονίκη-Αγχίαλος
Σύνολο: 17 λεπτά
Θεσσαλονίκη-Σίνδος
Σύνολο: 15 λεπτά

Σύµφωνα µε το χρονοδιάγραµµα του υπουργείου Μεταφορών, έως το τέλος του έτους θα λειτουργήσει το πρώτο προαστιακό δροµολόγιο που θα συνδέει τον Νέο Σιδηροδροµικό Σταθµό µε τη Σίνδο, ενώ έως τον Οκτώβριο του τρέχοντος έτους θα προκηρυχθεί ο διαγωνισµός από τον οποίο θα προκύψει ο ανάδοχος.

Ακολούθως, το Πάσχα του 2026 θα ξεκινήσουν δροµολόγια µεταξύ του επιβατικού σταθµού Θεσσαλονίκης και της Αγχιάλου, µε παρεµβάσεις ανακαίνισης στις γραµµές.

Ουσιαστικά, η νέα προαστιακή γραµµή, που θα ξεκινήσει τη λειτουργία της στο τέλος του 2025, θα συνδέει τον κεντρικό σιδηροδροµικό σταθµό της Θεσσαλονίκης µε τη Σίνδο. Ανά 30 λεπτά θα εκτελείται δροµολόγιο, µε στόχο την εξυπηρέτηση κυρίως των φοιτητών, ειδικά κατά τις ώρες λειτουργίας του Πανεπιστηµίου.

Ακόµα, σχεδιάζεται η λειτουργία λεωφορείου που θα καλύπτει την απόσταση των800 µέτρων έως τοΠανεπιστήµιο, µε συνεργασία µε τον ΟΑΣΘ.

Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται παράλληλα ο σχεδιασµός για το Μετρό Θεσσαλονίκης,ενώ η άρθρωση των δικτύων Μέσων Σταθερής Τροχιάς στη Θεσσαλονίκη περιγράφεται στο Σχέδιο Μεταφορών για τον χρονικό ορίζοντα 2040 και περιλαµβάνει δύο γραµµές Μετρό και δίκτυο ΠροαστιακούΣιδηροδρόµου (επί των ήδη υπαρχουσώνυποδοµών), χωρίς δίκτυο Τραµ.

Στόχος είναι την επόµενη εικοσαετία, µε την επέκταση στο αεροδρόµιο και µε τη µελλοντική επέκταση στα ΚΤΕΛ, να επιτευχθεί η σύνδεση των συνδυασµένων µεταφορών στη συµπρωτεύουσα, ενώνοντας, δηλαδή, το αεροδρόµιο µε τα ΚΤΕΛ, τα πλοία και τον σιδηρόδροµο, ώστε ο κάτοικος ή ο επισκέπτης Θεσσαλονίκης να έχει τη δυνατότητα να χρησιµοποιεί τα µέσα µεταφοράς, τα οποία θα έχουν ανταπόκριση µεταξύ τους, κατά το πρότυπο δηλαδή που εφαρµόζεται στην Αττική.

Σε αυτό το πλαίσιο, όσον αφορά το Μετρό και τη µελλοντική σύνδεση του λιµανιού µε το µέσο σταθερής τροχιάς, µε ορίζοντα το 2040, θα αναπτυχθεί σε δύο γραµµές συνολικού µήκους 48,3 χλµ. µε 46 σταθµούς:

Η Γραµµή 1 (κόκκινη) θα φτάσει τα 29,87 χλµ. και θα διαθέτει 29 σταθµούς. Θα ενώνει τον Νέο Σιδηροδροµικό Σταθµό µε τη Νέα Ελβετία και µελλοντικά µε Καλαµαριά, Αεροδρόµιο και Θέρµη. Προβλέπεται να µεταφέρει 425.000 επιβάτες ηµερησίως, δηλαδή το 63% της συνολικής κίνησης.

Η Γραµµή 2 (πράσινη) θα έχει µήκος 18,41 χλµ. µε 17 σταθµούς, από τον Ανω Εύοσµο και το Κορδελιό έως την Πυλαία. Αναµένεται να εξυπηρετεί 253.000 επιβάτες ηµερησίως (37% της συνολικής κίνησης).

Συνολικά, το δίκτυο Μετρό θα διαχειρίζεται το 2040 περί τους 678.000 επιβάτες ηµερησίως ή 55.300 επιβάτες την πρωινή ώρα αιχµής, ενώ σήµερα το µέσο σταθερής τροχιάς είναι πλέον σε λειτουργία. Μάλιστα, αναµένεται µέσα στο πρώτο τρίµηνο του 2026 να λειτουργήσει και η επέκταση προς Καλαµαριά, µε 5 νέους σταθµούς και τη δυνατότητα να εξυπηρετεί 60.000 επιβάτες επιπλέον. Αξίζει να σηµειωθεί ότι η λειτουργία του Μετρό, σύµφωνα µε στοιχεία από το Εθνικό Κέντρο Ερευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης, έχει ήδη συµβάλει σε µείωση της κυκλοφορίας των αυτοκινήτων κατά 15%, κάτι που χαρακτηρίζεται ιδιαίτερα θετικό για το κυκλοφοριακό της πόλης.

Το βασικό έργο, µήκους υποδοµής 9,54 χλµ., εκτείνεται από τον Νέο Σιδηροδροµικό Σταθµό έως το Αµαξοστάσιο Πυλαίας και περιλαµβάνει 13 Σταθµούς: ΝΣΣ, ∆ηµοκρατίας, Βενιζέλου, Αγία Σοφία, Σιντριβάνι/Εκθεση, Πανεπιστήµιο, Παπάφη, Ευκλείδη, Φλέµινγκ, Αναλήψεως, 25ης Μαρτίου, Βούλγαρη και Νέα Ελβετία.

Η υπό κατασκευή επέκταση του βασικού έργου προς Καλαµαριά, µήκους υποδοµής4,32 χλµ., εκτείνεται από τον Σταθµό 25ης Μαρτίου µέχρι το Σταθµό Μίκρα και περιλαµβάνει 5 Σταθµούς: Νοµαρχία, Καλαµαριά, Αρετσού, Νέα Κρήνη και Μίκρα.

Η νοτιοανατολική επέκταση του βασικού έργου προς το Αεροδρόµιο, µήκους υποδοµής περί τα 7,27 χλµ., εκτείνεται από τον σταθµό Μίκρα ως τον σταθµό Αεροδρόµιο Μακεδονία και περιλαµβάνει 5 σταθµούς: Ανωτέρα Σχολή Πολέµου,Mediterranean Cosmos, ∆ιαβαλκανικό, Γεωργική Σχολή και Αεροδρόµιο Μακεδονία, ενώ υπάρχει σχεδιασµός για όλες τις περιοχές της πόλης.

Εφημερίδα «Κυριακάτικη Απογευματινή»