ΤΗΣ ΜΑΡΙΑΣ ΓΙΑΧΝΑΚΗ
Την ηµέρα της εορτής της Κοιµήσεως της Υπεραγίας Θεοτόκου µε το Ιουλιανό ηµερολόγιο, στις 28 Αυγούστου 2025, µε το οποίο γιορτάζει και η Ιερά Μονής Αγίας Αικατερίνης Σινά, οπότε και τελέστηκε η Θεία Λειτουργία για τη θεοµητορική γιορτή, η ατµόσφαιρα στο ιστορικό Μοναστήρι δεν ήταν όπως κάθε χρόνο. Τα γεγονότα που ζήσαµε µε πρωταγωνιστές τον Αρχιεπίσκοπο Σινά, κ. ∆αµιανό, ηγούµενο της Μονής, και µερίδας µοναχών, που αποφάσισε να τον εκδιώξει από ηγούµενο, αµαύρωσαν την ηµέρα.
Στον Ιερό Ναό ετελέσθη η Θεία Λειτουργία και έξω από τα τείχη της Μονής, µε τις κλειστές πόρτες, παρέµεναν οι µοναχοί που προκάλεσαν τη ρήξη ανάµεσα στον ηγούµενο και τους ιδίους, τη στιγµή που η Ιερά Μονή Αγίας Αικατερίνης Σινά αποκτά νοµικό πρόσωπο, έπειτα από προσπάθειες της ελληνικής κυβέρνησης και διαβουλεύσεις που έγιναν µε την αιγυπτιακή.
Τα γεγονότα ξεκίνησαν όταν ευρεία µερίδα µοναχών αποφάσισαν να επιδιώξουν την παύση του Αρχιεπισκόπου Σινά, κ. ∆αµιανού, από ηγούµενο. Εστειλαν, στην κατεύθυνση αυτή, επιστολή στον Πατριάρχη Ιεροσολύµων ζητώντας τη στήριξή του, ενώ δηµοσιεύουν µια σειρά ανακοινώσεων σύµφωνα µε τις οποίες κατηγορούν τον Αρχιεπίσκοπο για διοικητικές παραλείψεις και συχνές απουσίες από την Ιερά Μονή, λόγω προσωπικών προβληµάτων υγείας τα τελευταία χρόνια.
Είναι βέβαια απορίας άξιο πώς, έπειτα από δύο χρόνια, αποφάσισαν τώρα να δηµιουργήσουν αυτήν την αναστάτωση, τη στιγµή µάλιστα που η αιγυπτιακή κυβέρνηση έχει κληθεί να αναγνωρίσει τη νοµική προσωπικότητα της Μονής, όπως έκανε και η Ελλάδα, και οι συζητήσεις βρίσκονται στο πιο κοµβικό σηµείο.
Σίγουρα στο συµφέρον της Μονής δεν βοηθάει καθόλου αυτό που έγινε αυτήν τη χρονική συγκυρία, παρότι και η Ελλάδα και η Αίγυπτος φαίνεται να συνεχίζουν τις διαβουλεύσεις τους.
«Καταληψίες…»
Η πλευρά των µοναχών υποστηρίζει ότι: «Το βράδυ 26 Αυγούστου 2025 εµφανίστηκε εντελώς ξαφνικά στη Μονή Σινά, έπειτα από πολύ καιρό, ο παυθείς Αρχιεπίσκοπος πρώην Σιναίου ∆αµιανός µαζί µε καµιά δεκαριά µπράβους και µπήκαν στο Μοναστήρι.
Οι µπράβοι, µε οδηγό τον π. Ακάκιο, ο οποίος τους οδηγούσε από κελί σε κελί, διά της βίας έβγαλαν έναν έναν τους πατέρες έξω από τα κελιά τους. Κάποιος από τους πατέρες κατάφερε και τράβηξε ένα βίντεο έξω από το κελί του π. Αλεξίου, ο οποίος αντιστάθηκε όσο µπορούσε, αλλά δεν τα κατάφερε. Σε όσα κελιά δεν άνοιγαν οι πατέρες, οι καταληψίες έσπασαν την πόρτα και τους έβγαλαν διά της βίας έξω…
Οι καταληψίες µαζί µε την οµάδα του δεσπότη κλείδωσαν την πύλη και έµειναν µέσα στη Μονή όλη τη νύχτα. Αφησαν τους πατέρες έξω από το τείχος, όπου και αναγκάστηκαν να διανυκτερεύσουν. Οι εξωθέντες πατέρες ήταν δώδεκα. Ολα αυτά συνέβησαν παρόλο που η Αστυνοµία µε την Ασφάλεια του αιγυπτιακού κράτους ήρθαν έξω από το µοναστήρι και ζητούσαν επίµονα να τουςανοίξουν οι καταληψίες».
60 χρόνια
Ο εκπρόσωπος του Αρχιεπισκόπου ∆αµιανού, αρχιµανδρίτης Πορφύριος Φραγκάκος, αναφέρει: «Η µερίδα αυτή των µοναχών, που αποφάσισε να εκδιώξει τον Αρχιεπίσκοπο από τη θέση του ηγουµένου της Ιεράς Μονής, βρίσκονται στη Μονή µε την υπογραφή του Αρχιεπισκόπου και εκείνος υπογράφει για την ετήσια άδεια παραµονής τους στο Μοναστήρι και στη συνέχεια η αιγυπτιακή κυβέρνηση επικυρώνει, αφού για αυτήν ο Αρχιεπίσκοπος είναι ο νόµιµος και κανονικός.
Αλλωστε, ο Αρχιεπίσκοπος είναι στο Μοναστήρι τα τελευταία 60 χρόνια, ενώ ο παλαιότερος µοναχός της Μονής δεν υπερβαίνει τα 30. Οπότε ο παλαιότερος Αρχιεπίσκοπος έχει τα διπλά χρόνια από εκείνον στο Μοναστήρι.
Οι µοναχοί, µε µια διαδικασία που οι ίδιοι επέλεξαν, οι ίδιοι καθόρισαν, οι ίδιοι όρισαν ότι ήταν ορθή, ενώ έχει πάρα πολλά τρωτά σηµεία όσον αφορά τη νοµιµότητά της. Τον έπαυσαν, όχι από αρχιερέα, διότι για να παυθεί ένας αρχιερέας χρειάζεται Σύνοδος Αρχιερέων. ∆εν µπορούν οι µοναχοί να παύσουν αρχιερέα. Θεωρούν, λοιπόν, ότι τον έπαυσαν από ηγούµενο. Η υπόθεση αυτή γίνεται την ώρα που η Μονή αποκτά νοµική προσωπικότητα στην Ελλάδα, όχι το ίδιο το Μοναστήρι, άρα η παρουσία του στην Ελλάδα αποκτά νοµική προσωπικότητα.
Γίνονται διαβουλεύσεις µε την Αίγυπτο ώστε να αντιµετωπιστεί η δικαστική απόφαση που βγήκε, η οποία ήταν επαχθέστατη για τη Μονή. Της στερούσε όλη της την περιουσία. Και ενώ γίνονται αυτά, ξαφνικά ξεσπάει όλο αυτό, το οποίο γίνεται εµπόδιο και στο πρώτο κοµµάτι, που, ευτυχώς, δεν τελεσφόρησε τελικά όσον αφορά τον ελληνικό νόµο, αλλά και στον διάλογο µε τους Αιγύπτιους. ∆ηλαδή οι Αιγύπτιοι, από την άλλη πλευρά, που κουβεντιάζουµε µαζί τους για την απάλυνση των συνεπειών του νόµου, τι θα σκεφτούν;»…
Ωστόσο, οι µοναχοί, στην επιστολή που έστειλαν στον Πατριάρχη Ιεροσολύµων, τον ευχαριστούν για την προσφορά του στην υπόθεση αυτή και τη στήριξή του σε αυτούς και στο τέλος αναφέρουν ότι θα περιµένουν τη συνέλευση που θα γίνει. Οµως, τελικά, έστειλαν πρόσκληση για συνέλευση νωρίτερα, δηλαδή την ηµέρα που ο Αρχιεπίσκοπος µπήκε και ο ίδιος για να αποτρέψει τετελεσµένα που θα ήταν χειρότερα από αυτά τα οποία έγιναν µέχρι τώρα και προέβησε αυτή την πράξη, δηλαδή να εκδιώξει τους µοναχούς που δηµιούργησαν την αναστάτωση.
Εφημερίδα «Κυριακάτικη Απογευματινή»