Σε φάση μετασχηματισμού η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας – Τι προβλέπει το νομοσχέδιο

Η νέα ΥΠΑ θα έχει πλήρη οικονομική αυτοτέλεια, καταρτίζοντας δικό της προϋπολογισμό, ισολογισμό και απολογισμό
17:32 - 12 Οκτωβρίου 2025
ΒΟΥΛΗ Belharra

Στη Βουλή κατατέθηκε το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με τίτλο «Σύσταση νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου με την επωνυμία Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας και άλλες διατάξεις», με το οποίο προβλέπεται η διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια της ΥΠΑ.

Το νομοσχέδιο εντάσσεται στο πλαίσιο του ευρύτερου Σχεδίου Δράσης που εφαρμόζει το υπουργείο, σε συνεργασία με τους ευρωπαϊκούς θεσμούς (DG MOVE, EASA και EUROCONTROL), με στόχο τη ριζική αναβάθμιση των υπηρεσιών αεροναυτιλίας στη χώρα.

Δήλωση Υπουργού: «Αναγκαία μεταρρύθμιση για την ασφάλεια των πτήσεων»

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρίστος Δήμας, υπογράμμισε ότι η μεταρρύθμιση της ΥΠΑ στοχεύει στην ενίσχυση της λειτουργικότητας, την τεχνολογική αναβάθμιση, καθώς και στην ενίσχυση του προσωπικού με εξειδικευμένα στελέχη. Όπως ανέφερε, «με τη μετατροπή της ΥΠΑ σε αυτοτελές ΝΠΔΔ, δημιουργούνται καλύτερες συνθήκες για την ασφάλεια των πτήσεων και την αποτελεσματική διαχείριση κρίσιμων ζητημάτων της ελληνικής αεροναυτιλίας».

Αλλαγές στη διοικητική δομή

Η ΥΠΑ θα συνεχίσει να λειτουργεί ως πάροχος υπηρεσιών αεροναυτιλίας και φορέας διαχείρισης αερολιμένων, ωστόσο η εσωτερική της δομή μετασχηματίζεται. Το επταμελές Διοικητικό Συμβούλιο της νέας ΥΠΑ θα αποτελείται από τον διοικητή (πρόεδρος), τους δύο υποδιοικητές (Αεροναυτιλίας και Αερολιμένων) και τέσσερα ακόμη μέλη.

Παράλληλα, οι οργανικές δομές της ΥΠΑ περιορίζονται κατά περίπου 35%, στοχεύοντας σε μια πιο ευέλικτη και αποτελεσματική διοικητική οργάνωση.

Ενίσχυση με εξειδικευμένο προσωπικό

Με το νέο πλαίσιο, συστήνονται 2.407 οργανικές θέσεις μόνιμων και ΙΔΑΧ υπαλλήλων. Οι προσλήψεις θα γίνονται μέσω ΑΣΕΠ, με πρόβλεψη για μετακινήσεις σε περιφερειακά αεροδρόμια για κάλυψη εποχιακών ή εκτάκτων αναγκών.

Προβλέπεται επίσης αξιοποίηση πλεονάζοντος προσωπικού από τα παραχωρημένα αεροδρόμια της Fraport, καθώς και ειδικές ρυθμίσεις για την ενίσχυση των περιφερειακών αερολιμένων και την παροχή εξειδικευμένης εκπαίδευσης στο προσωπικό.

Οι πρώτες προσλήψεις – σε ειδικότητες όπως ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας, τεχνικοί ATSEP και υπάλληλοι AFISO – έχουν ήδη ξεκινήσει, ενώ ο σχεδιασμός περιλαμβάνει περαιτέρω ενίσχυση το 2025 και το 2026.

Οικονομική ανεξαρτησία και νέα χρηματοδοτικά εργαλεία

Η νέα ΥΠΑ θα έχει πλήρη οικονομική αυτοτέλεια, καταρτίζοντας δικό της προϋπολογισμό, ισολογισμό και απολογισμό. Θα μπορεί να αξιοποιεί έσοδα από το EUROCONTROL, να επιβάλει ειδικά τέλη στους αερολιμένες και να χρησιμοποιεί αποθεματικά για την αντιμετώπιση κρίσεων ή τη στήριξη σε περιόδους χαμηλής κίνησης.

Ιδιαίτερη σημασία έχει η δυνατότητα κατάρτισης Κανονισμού Έργων, Προμηθειών, Μελετών και Υπηρεσιών, προκειμένου να επιταχυνθούν διαδικασίες υλοποίησης έργων εκσυγχρονισμού, σύμφωνα με το ενωσιακό δίκαιο.

Ο στόχος: σύγχρονη και λειτουργική ΥΠΑ με διεθνή πρότυπα

Η μετατροπή της ΥΠΑ σε ΝΠΔΔ έρχεται να καλύψει κενά δεκαετιών, εξασφαλίζοντας ένα ευέλικτο και αποδοτικό μοντέλο διοίκησης. Η μεταρρύθμιση στοχεύει στην εναρμόνιση με τα ευρωπαϊκά και διεθνή πρότυπα, τη βελτίωση των συνθηκών εργασίας, την αναβάθμιση των αεροναυτιλιακών υπηρεσιών και, τελικά, στην ενίσχυση της ασφάλειας και της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού εναέριου χώρου.