Ο Γρηγόρης Σκλήκας υπέβαλε την παραίτησή του από τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου των Ελληνικών Ταχυδρομείων (ΕΛΤΑ), την οποία έγινε δεκτή από τον πρόεδρο και το διοικητικό συμβούλιο του οργανισμού. Σύμφωνα με πληροφορίες, η απόφαση ελήφθη μετά τις έντονες αντιδράσεις που προκάλεσε το σχέδιο για το οριστικό κλείσιμο 204 καταστημάτων των ΕΛΤΑ σε όλη τη χώρα. Παράλληλα, αναβάλλεται η συζήτηση στη Βουλή σχετικά με το σχέδιο αναδιάρθρωσης της εταιρείας, έως ότου οριστεί νέος διευθύνων σύμβουλος.
Η παραίτηση Σκλήκα κλείνει έναν κύκλο κρίσης στα ΕΛΤΑ, χωρίς όμως να απαντά στα βαθύτερα προβλήματα του οργανισμού. Το ζητούμενο πλέον είναι αν η νέα διοίκηση θα μπορέσει να αναστρέψει την πτωτική πορεία και να αξιοποιήσει τα συγκριτικά πλεονεκτήματα των Ελληνικών Ταχυδρομείων σε μια αγορά που αλλάζει ραγδαία.
Η επιστολή παραίτησης:
«Αθήνα, 4-11-2025
Προς Τον Πρόεδρο και το Διοικητικό Συμβούλιο των Ελληνικών Ταχυδρομείων (ΕΛΤΑ) Κοινοποίηση Τον Πρόεδρο και το Διευθύνοντα Σύμβουλο Υπερταμείο
Θέμα: Υποβολή παραίτησης από τη θέση του Διευθύνοντος Συμβούλου
Αξιότιμε κύριε Πρόεδρε,
Από το 2023, αφήνοντας πίσω μια διεθνή καριέρα, αποδέχθηκα την πρόσκληση του Υπερταμείου και ευρύτερα της πατρίδας μας, να θέσω την εμπειρία μου στη Διοίκηση Επιχειρήσεων στην υπηρεσία της εξυγίανσης των Ελληνικών Ταχυδρομείων. Τα τελευταία 2,5 χρόνια εργάστηκα με αποφασιστικότητα και στρατηγικό σχεδιασμό για την αντιμετώπιση των σύνθετων προκλήσεων του Οργανισμού, καθώς και της ραγδαίας φθίνουσας πορείας της ταχυδρομικής αγοράς, φαινόμενο που παρατηρείται διεθνώς και εντονότερα στη χώρα μας.
Στο πλαίσιο αυτό, μελέτησα διεθνή παραδείγματα και ήρθα σε επαφή με πρώην κρατικούς ταχυδρομικούς φορείς από την Ευρώπη και άλλες περιοχές, επιλέγοντας στρατηγικές προσαρμοσμένες στις ιδιαιτερότητες της ελληνικής αγοράς. Η στρατηγική μας περιλάμβανε την ανασύσταση μιας εγκαταλειμμένης επιχείρησης, με εξοπλισμό τριάντα ετών και ανεπαρκή ψηφιακή υποδομή, ώστε να μπορέσει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις ενός εξαιρετικά ανταγωνιστικού περιβάλλοντος.
Παρά τις προσπάθειες, το βασικό πρόβλημα παραμένει: η απώλεια άνω του 90% του επιστολικού έργου δεν συνοδεύτηκε από αντίστοιχη προσαρμογή των δομών και του κόστους λειτουργίας, με αποτέλεσμα ο Οργανισμός να παραμένει οικονομικά μη βιώσιμος, παρά το γεγονός ότι θα έπρεπε να λειτουργεί με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια ήδη από το 2013.
Μέρος αυτής της προσπάθειας αποτέλεσε και το σχέδιο απομείωσης υπολειτουργούντων καταστημάτων, το οποίο θεωρώ απαραίτητο για τη διασφάλιση της βιωσιμότητας και της συνέχισης λειτουργίας του Οργανισμού. Αν το σχέδιο αυτό δεν εφαρμοστεί, εκτιμώ ότι σε σύντομο χρονικό διάστημα θα τεθεί σε κίνδυνο η ρευστότητα και η δυνατότητα καταβολής μισθών στους εργαζομένους.
Ωστόσο, οι πρόσφατες αντιδράσεις από διάφορες πλευρές – και κυρίως από Βουλευτές εκπροσωπώντας τις περιφέρειές τους – με οδηγούν στο συμπέρασμα ότι ο αναγκαίος διάλογος για την εφαρμογή του σχεδίου αυτού καθίσταται εξαιρετικά δυσχερής. Για τον λόγο αυτό, παρακαλώ να αποδεχθείτε την παραίτησή μου από τη θέση του Διευθύνοντος Συμβούλου των Ελληνικών Ταχυδρομείων».
Το χρονικό της κρίσης
Ο Γρηγόρης Σκλήκας βρέθηκε στο επίκεντρο της θύελλας την Παρασκευή 31 Οκτωβρίου, όταν ανακοινώθηκε αιφνιδιαστικά η απόφαση για το «λουκέτο» στα 204 υποκαταστήματα. Η είδηση προκάλεσε ισχυρές αντιδράσεις τόσο σε πολιτικό επίπεδο όσο και στις τοπικές κοινωνίες, οδηγώντας σε έκτακτη διευρυμένη σύσκεψη υπό τον πρωθυπουργό, στην οποία ο κ. Σκλήκας δεν συμμετείχε.
Στο επίκεντρο της σύσκεψης τέθηκε η επικοινωνιακή διαχείριση της κρίσης, ενώ κυβερνητικές πηγές τόνιζαν ότι η λειτουργία των ΕΛΤΑ δεν μπορεί να επιδοτηθεί άμεσα από το κράτος, καθώς ο οργανισμός λειτουργεί με όρους ιδιωτικής επιχείρησης. Μετά τις εξελίξεις, ακυρώνεται η συνεδρίαση των κοινοβουλευτικών επιτροπών όπου επρόκειτο να τοποθετηθεί ο κ. Σκλήκας, ενώ πληροφορίες αναφέρουν πως εξετάζεται και η αναθεώρηση της απόφασης για το υποκατάστημα του Αγίου Όρους.
Εσωκομματικοί κραδασμοί στη Νέα Δημοκρατία
Η έντονη δυσαρέσκεια πολλών «γαλάζιων» βουλευτών επιτάχυνε τις εξελίξεις. Κατά τη χθεσινή πολύωρη τηλεδιάσκεψη της διοίκησης των ΕΛΤΑ με βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας, αρκετοί εξέφρασαν ανοιχτά την αντίθεσή τους, δηλώνοντας ότι αιφνιδιάστηκαν από την απόφαση και βρέθηκαν εκτεθειμένοι στις περιφέρειές τους.
Πολλοί ζήτησαν ευθέως την απομάκρυνση του διευθύνοντος συμβούλου, θεωρώντας πως το πλήγμα στην εικόνα της κυβέρνησης ήταν σοβαρό. Κυβερνητικοί παράγοντες, μιλώντας σε παραπολιτικές στήλες, ανέφεραν χαρακτηριστικά ότι «δύσκολα δεν θα υπάρξει αντικατάσταση», ενώ στο παρασκήνιο το Μέγαρο Μαξίμου φέρεται να αιφνιδιάστηκε πλήρως από τις κινήσεις της διοίκησης των ΕΛΤΑ.
Το μήνυμα του Μαξίμου: «Επικοινωνία του έργου και ψυχραιμία»
Παρά τον εκνευρισμό που επικρατεί για τις αναταράξεις στα ΕΛΤΑ και τον ΟΠΕΚΕΠΕ, το πρωθυπουργικό επιτελείο δίνει σαφή εντολή για «επικοινωνία του έργου και ψυχραιμία». Η κυβερνητική στρατηγική για τον Νοέμβριο επικεντρώνεται στην ανάδειξη των μέτρων της ΔΕΘ και στην αποφυγή εσωκομματικών εντάσεων.
Στόχος, όπως επισημαίνουν στελέχη του Μαξίμου, είναι να επανέλθει στο προσκήνιο η εικόνα μιας κυβέρνησης που «παράγει έργο» — από την αύξηση των εισοδημάτων 4 εκατομμυρίων φορολογουμένων το 2026 έως τα αναπτυξιακά μέτρα που φτάνουν τα 2,5 δισ. ευρώ ετησίως από το 2027. «Γνωρίζουμε ότι η ακρίβεια πιέζει, αλλά δουλεύουμε με σοβαρότητα και συνέπεια ώστε στο τέλος της τετραετίας να έχουμε τηρήσει τις δεσμεύσεις μας», σημειώνουν κυβερνητικοί αξιωματούχοι.
Πώς οδηγήθηκαν τα ΕΛΤΑ στην κρίση
Η ελληνική ταχυδρομική αγορά παρουσιάζει σταθερή ανάπτυξη, με αύξηση 6,6% ετησίως — από 564 εκατ. ευρώ το 2019 σε 770 εκατ. ευρώ το 2024. Ωστόσο, τα ΕΛΤΑ, παρά το ισχυρό τους brand και τη δεσπόζουσα θέση τους στην αγορά, είδαν τον κύκλο εργασιών τους να μειώνεται δραματικά: από 355,6 εκατ. ευρώ το 2019 σε 249 εκατ. ευρώ το 2024, χάνοντας το ένα τρίτο του τζίρου και περιορίζοντας το μερίδιό τους στο 32%.
Η εταιρεία διαθέτει αρνητικά ίδια κεφάλαια ύψους 140 εκατ. ευρώ, ενώ το 2020 έλαβε 280 εκατ. ευρώ κρατικής ενίσχυσης για τη διάσωσή της. Παράλληλα, το 2023 έκλεισαν 143 καταστήματα, με τον φετινό σχεδιασμό να προβλέπει το οριστικό κλείσιμο 204 υποκαταστημάτων έως το 2025.
Οι χαμένες ευκαιρίες
Αν και η διοίκηση επικαλέστηκε τη μείωση των επιστολών, η αγορά των δεμάτων και των χρηματοοικονομικών υπηρεσιών γνωρίζει αλματώδη ανάπτυξη — τομέας στον οποίο τα ΕΛΤΑ θα μπορούσαν να αξιοποιήσουν το εκτεταμένο δίκτυό τους. Με τις τράπεζες να έχουν αποσυρθεί από πολλές περιοχές της επαρχίας, οι ταχυδρομικές υπηρεσίες θα μπορούσαν να αναλάβουν τραπεζικές συναλλαγές, όπως προέβλεπε και η συνεργασία με την Alpha Bank που δεν προχώρησε ποτέ.
Η απουσία στρατηγικού σχεδίου ανάπτυξης και η περιορισμένη αντίδραση των συνδικαλιστών εργαζομένων –που περιορίστηκαν σε μία ανακοίνωση– εντείνουν την κριτική για το πώς οδηγήθηκε ο ιστορικός οργανισμός σε ένα ακόμη κύμα συρρίκνωσης.










