Νέα εποχή στις αστικές συγκοινωνίες: 125 ηλεκτρικά λεωφορεία ενισχύουν τον στόλο της Αθήνας

"Με νέο στόλο, περισσότερες προσλήψεις οδηγών, πύκνωση δρομολογίων, νέες υπηρεσίες στους επιβάτες", τόνισε ο Κ. Κυρανάκης
17:13 - 4 Νοεμβρίου 2025
ηλεκτρικά λεωφορεία

Στη Βουλή παρουσιάστηκε το σχέδιο για την προμήθεια 125 νέων ηλεκτρικών λεωφορείων 12 μέτρων, στο πλαίσιο της συνεχιζόμενης ανανέωσης του στόλου των αστικών συγκοινωνιών. Ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης ενημέρωσε την Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου ότι η υπογραφή της σύμβασης αναμένεται έως το τέλος Νοεμβρίου, με στόχο τα οχήματα να κυκλοφορήσουν έως το Πάσχα του 2026.

Η προμήθεια εντάσσεται στη μεγάλη προσπάθεια εκσυγχρονισμού που ξεκίνησε το 2019, όταν ο στόλος της ΟΣΥ αποτελούνταν κυρίως από λεωφορεία της δεκαετίας του 1990.

Ανανέωση στόλου και νέες προσλήψεις

Ο κ. Κυρανάκης επισήμανε ότι στην Αττική ήδη κυκλοφορούν πάνω από 640 νέα λεωφορεία φυσικού αερίου και ηλεκτρικά οχήματα, ενώ στη Θεσσαλονίκη ο στόλος έχει διπλασιαστεί από το 2019. Με την προσθήκη των νέων ηλεκτρικών λεωφορείων, ο συνολικός αριθμός νέων οχημάτων φτάνει τα 1.050, καλύπτοντας σχεδόν πλήρως τις ανάγκες αιχμής του ΟΑΣΑ.

Παράλληλα, προχωρά ο διαγωνισμός μέσω ΑΣΕΠ για την πρόσληψη 300 νέων οδηγών, ενώ για το 2026 έχουν εγκριθεί άλλες 418 θέσεις. Ο στόχος είναι έως το 2027 η Αθήνα να διαθέτει 1.500 νέα λεωφορεία και 3.200 οδηγούς.
«Το επόμενο καλοκαίρι δεν θα κυκλοφορεί κανένα λεωφορείο χωρίς air condition», δήλωσε χαρακτηριστικά ο υπουργός.

Εκπαίδευση και κίνητρα για οδηγούς

Για την αντιμετώπιση της έλλειψης οδηγών, η ΟΣΥ θα δημιουργήσει δική της σχολή εκπαίδευσης, καλύπτοντας πλήρως το κόστος εκπαίδευσης, με ρήτρα παραμονής 5 ετών. Παράλληλα, βρίσκεται σε εξέλιξη συνεργασία με το Υπουργείο Οικονομικών για αύξηση μισθών, με στόχο την ενίσχυση των κινήτρων προσέλκυσης νέου προσωπικού.

Υποδομές φόρτισης ηλεκτρικών λεωφορείων

Απαντώντας σε ερωτήσεις βουλευτών, ο κ. Κυρανάκης τόνισε πως υπάρχουν ήδη 120 φορτιστές σε λειτουργία, ενώ με τη νέα προμήθεια θα προστεθούν άλλοι 50, καλύπτοντας πέντε αμαξοστάσια της ΟΣΥ. Η συντήρηση και η εκπαίδευση του τεχνικού προσωπικού έχουν ήδη ολοκληρωθεί, ενώ οι μπαταρίες των νέων λεωφορείων θα διαθέτουν εγγύηση 99 μηνών (9,5 έτη).

Σταδιακή κατάργηση των τρόλεϊ

Αναφερόμενος στα τρόλεϊ, ο υπουργός σημείωσε ότι το κόστος λειτουργίας τους είναι υπερδιπλάσιο από εκείνο των ηλεκτρικών λεωφορείων. Η σταδιακή απόσυρση των παλαιών τρόλεϊ και η αποξήλωση μέρους του εναέριου δικτύου θα μειώσει το κόστος συντήρησης κατά εκατομμύρια ευρώ ετησίως. Οι βασικοί άξονες όπως Συγγρού, Κηφισίας και Πατησίων θα διατηρήσουν το δίκτυο καλωδίων για τα νεότερα οχήματα.

Ηλεκτρονική επιτήρηση και νέα τηλεματική

Για την επιτήρηση των λεωφορειολωρίδων, έχουν ήδη τοποθετηθεί 10 κάμερες και προκηρύχθηκε διαγωνισμός για 600 ακόμη που θα τοποθετηθούν στα ίδια τα λεωφορεία. Επιπλέον, προγραμματίζεται αναβάθμιση της εφαρμογής Τηλεματικής, ώστε οι επιβάτες να ενημερώνονται με ακρίβεια για αφίξεις και δρομολόγια.

Αντιδράσεις της Αντιπολίτευσης

Οι βουλευτές της Αντιπολίτευσης εξέφρασαν ενστάσεις για την πληρότητα της ενημέρωσης, το κόστος εγκατάστασης φορτιστών, την εκπαίδευση τεχνικού προσωπικού και τη νομιμότητα των αμαξοστασίων. Επιπλέον, ζήτησαν διαφάνεια στους διαγωνισμούς, σχεδιασμό με επιστημονικά κριτήρια και συντονισμό μεταξύ ΟΑΣΑ και ΟΣΕΘ, ώστε να αποφευχθεί η αποσπασματική πολιτική που –όπως είπαν– ακολουθείται σήμερα.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ