Η υπόθεση των ΕΛ.ΤΑ. και οι αναταράξεις που προκλήθηκαν στην πολιτική σκηνή για το σχέδιο αναδιάρθρωσης των Ταχυδροµείων δηµιούργησαν έντονο ενδιαφέρον για τα εν εξελίξει έργα του Υπερταµείου και τη διαχείριση των θυγατρικών του, µε το χαρτοφυλάκιο της εταιρείας συµµετοχών που ιδρύθηκε το 2016, µε µοναδικό µέτοχο το Ελληνικό ∆ηµόσιο, να αγγίζει συνολικά τα 11,7 δισ. ευρώ, περιλαµβάνοντας δηµόσιες επιχειρήσεις και συµµετοχές σε ιδιωτικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε καίριους κλάδους της εθνικής οικονοµίας. Η Ελληνική Εταιρεία Συµµετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΥΠ), γνωστή ως Υπερταµείο, ιδρύθηκε µε τον εφαρµοστικό νόµο 4389/2016 του τρίτου µνηµονίου, ως µία από τις δεσµεύσεις της «υπερήφανης διαπραγµάτευσης», το καλοκαίρι του 2015, όταν η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝ.ΕΛ. υπέγραψε κάτι που δεν είχε αποδεχθεί καµία προηγούµενη κυβέρνηση: την υποθήκευση όλης της περιουσίας του ∆ηµοσίου για 99 χρόνια. Επί της ουσίας το Υπερταµείο διαχειρίζεται την κρατική περιουσία, τα ακίνητα του ∆ηµοσίου, δεκάδες ∆ΕΚΟ που απασχολούν δεκάδες χιλιάδες εργαζόµενους και στοχεύει στη µεγιστοποίηση της δηµόσιας περιουσίας, προσθέτοντας υπεραξία στις 16 θυγατρικές και τις συµµετοχές που έχει στο χαρτοφυλάκιό του.
Πρόκειται για εταιρείες που απασχολούν πάνω από 25.000 εργαζόµενους και έχουν ισχυρό αποτύπωµα σε κάθε πτυχή της καθηµερινότητας των πολιτών, καθώς δραστηριοποιούνται σε έξι κοµβικούς τοµείς της οικονοµίας: Ενέργεια, Μεταφορές και Υποδοµές, Τεχνολογία, ∆ιαχείριση και Ανάπτυξη Ακινήτων, Ταχυδροµικές Υπηρεσίες, Τρόφιµα και Εφοδιασµός. Η «Κυριακάτικη Απογευµατινή» παρουσιάζει σήµερα τα σηµαντικότερα εν εξελίξει έργα του Υπερταµείου, µε αιχµή την αξιοποίηση της εθνικής περιουσίας, και τον σχεδιασµό της εταιρείας για τη διαχείριση του χαρτοφυλακίου-µαµούθ που δηµιουργεί αποτύπωµα σε διαφορετικούς κλάδους της ελληνικής οικονοµίας.
Λιµάνια και µαρίνες. Το Υπερταµείο σκοπεύει να αξιολογήσει τις προοπτικές και τις αδυναµίες των περιφερειακών λιµένων και µαρινών στο χαρτοφυλάκιό του
και έπειτα να υποβάλει στρατηγικό σχέδιο για τη βέλτιστη αξιοποίηση και ανάπτυξη αυτών των κρίσιµων υποδοµών. Σε αυτό το πλαίσιο, σε διαδικασία εκπόνησης είναι το master plan για ανάπτυξη του λιµένα Αλεξανδρούπολης, ενώ σε εξέλιξη είναι έργα αναβάθµισης των υποδοµών ύψους σχεδόν 20 εκατ. ευρώ. Οταν ολοκληρωθούν τα έργα θα ληφθούν αποφάσεις για τη µέθοδο αξιοποίησής του. Στο λιµάνι του Βόλου είναι σε εξέλιξη έργα αποκατάστασης των υποδοµών, που προκλήθηκαν από τις φυσικές καταστροφές που έπληξαν τη Θεσσαλία το φθινόπωρο του 2023. Το Υπερταµείο
έχει προσλάβει σύµβουλο Στρατηγικής και Περιφερειακής Ανάπτυξης που θα εκπονήσει business plan και πάνω σε αυτό θα βασιστεί το master plan για τη µελλοντική ανάπτυξη του λιµανιού, ενώ να σηµειωθεί πως εφαρµόζεται το ίδιο µοντέλο µε την Αλεξανδρούπολη.
Σε διαδικασία εκπόνησης είναι και το master plan για τα λιµάνια Ηγουµενίτσας και Ηρακλείου, στα οποία το Υπερταµείο συµµετέχει ως µέτοχος µειοψηφίας µε
33%. Το ίδιο ισχύει και για το λιµάνι της Πάτρας, µε το master plan σε εξέλιξη. Το επόµενο διάστηµα θα ξεκινήσει η εκπόνηση business plans για τα λιµάνια
Καβάλας, Κέρκυρας, Ραφήνας, Ελευσίνας και Πάτρας. Τα business plans ορίζουν συγκεκριµένους στόχους και εξειδικεύουν τις προτεραιότητες που περιγράφονται στα master plans, τα οποία οριοθετούν ένα γενικότερο πλαίσιο για την ανάπτυξη των λιµένων. Για παράδειγµα, ένα master plan περιλαµβάνει τις επενδύσεις που πρέπει να γίνουν για την αναβάθµιση των λιµένων, ενώ το business plan αναφέρει µε σαφήνεια πότε πρέπει να ολοκληρωθούν οι επενδύσεις αυτές.
Σε εξέλιξη είναι ο διαγωνισµός για την περαιτέρω ανάπτυξη της κρουαζιέρας στους λιµένες Καβάλας, Κατακόλου και Πάτρας. Μέσα στο πρώτο εξάµηνο του
2026 αναµένονται οι προσφορές. Σε εξέλιξη είναι η διαγωνιστική διαδικασία και για την πώληση πλειοψηφικού ποσοστού του Οργανισµού Λιµένος Λαυρίου. Το Υπερταµείο αναµένει την εκδίκαση των δύο προδικαστικών προσφυγών που έχουν υποβληθεί στην Ενιαία Αρχή ∆ηµοσίων Συµβάσεων (ΕΑ∆ΗΣΥ).
Για το λιµάνι της Σκιάθου, το Υπερταµείο σε συνεργασία µε τον Οργανισµό Λιµένος ετοιµάζει το master plan τόσο για το λιµάνι όσο και τη µαρίνα. Η µαρίνα βρίσκεται εντός του λιµένα Σκιάθου, αποτελεί περιουσιακό στοιχείο του Υπερταµείου και θα αξιοποιηθεί µε διαγωνισµό.
Εως το τέλος του έτους αναµένεται να παραχωρηθούν στους επενδυτές οι µαρίνες του Αργοστολίου και της Πύλου. Και στις δύο περιπτώσεις οι επενδυτές έχουν
δεσµευθεί για την υλοποίηση επενδύσεων (πάνω από 10 εκατ. ευρώ στην Πύλο και 30 εκατ. ευρώ στο Αργοστόλι). Μέχρι το τέλος του 2025 θα έχει ξεκινήσει η διαγωνιστική διαδικασία για την αξιοποίηση της Μαρίνας Καλαµαριάς.
Πρόσφατα κυρώθηκε από τη Βουλή η σύµβαση παραχώρησης για την ανάπτυξη µαρίνας mega yacht στο λιµάνι της Κέρκυρας. Εκεί η Lamda Development
θα επενδύσει 50 εκατ. ευρώ για τη δηµιουργία νέας µαρίνας που θα εξυπηρετεί µεγάλα σκάφη αναψυχής.
Περιφερειακά αεροδρόµια. Το επόµενο διάστηµα (έως τέλος του έτους/αρχές του επόµενου) αναµένεται να πραγµατοποιηθεί το οικονοµικό κλείσιµο και η παράδοση στον επενδυτή του αεροδροµίου Καλαµάτας. Για το σύνολο της παραχώρησης, τα έσοδα για το ∆ηµόσιο θα υπερβούν τα 70 εκατ. ευρώ. Σε ό,τι αφορά τα
22 περιφερειακά αεροδρόµια, το Υπερταµείο έχει ολοκληρώσει την πρόσληψη συµβούλων και σύντοµα αναµένεται να καταλήξει στο µοντέλο αξιοποίησης.
Ακίνητα. Στα σκαριά οι διαγωνισµοί για την εκµετάλλευση των ακίνητων. Εως το τέλος του έτους αναµένεται να γίνει το οικονοµικό κλείσιµο για την αξιοποίηση των ακινήτων στη Λουτρόπολη Καµένων Βούρλων και του ακινήτου «Ιαµατική Πηγή και Κάµπινγκ Κονιαβίτη». Και στις δύο περιπτώσεις οι επενδυτές έχουν δεσµευθεί να υλοποιήσουν τις σηµαντικές επενδύσεις για την αποκατάσταση και την ανάπτυξη των δύο ακινήτων. Εως το τέλος του 2025 θα ξεκινήσουν νέοι διαγωνισµοί για την αξιοποίηση του πρώην Ολυµπιακού Ιππικού Κέντρου στο Μαρκόπουλο και για το ακίνητο στη Σαµπάριζα Αργολίδας.
Στο πρώτο τρίµηνο του 2026 αναµένεται να ξεκινήσει διαγωνισµός για την αξιοποίηση του ακινήτου στην Ασπροβάλτα Χαλκιδικής. Την ίδια περίοδο προγραµµατίζεται και η εκκίνηση διαγωνιστικής διαδικασίας για το ακίνητο στις Θερµοπύλες (2 ξενοδοχεία και ένα υδροθεραπευτήριο). Σε εξέλιξη είναι από την ΕΤΑ∆ ο διαγωνισµός για τη µακροχρόνια εκµίσθωση του ακινήτου «Ακτή Βουλιαγµένης».
Η διαδικασία βρίσκεται στη β’ φάση και υπάρχει έντονο ενδιαφέρον από επτά σχήµατα.
Κυβερνείο καλαµαριάς. Εχει ανακοινωθεί η τριµερής συνεργασία για αποκατάσταση του ιστορικού κτιρίου της Βόρειας Ελλάδας µεταξύ Βουλής των Ελλήνων,
ΕΤΑ∆ και Υπερταµείου. Μέσα στο 2026 θα καταρτιστεί το πλήρες σχέδιο για την αξιοποίηση του εµβληµατικού ακινήτου ως πολυχώρου πολιτισµού, συνεδρίων
και εκδηλώσεων. Το σχέδιο θα κατατεθεί στη Βουλή την Ελλήνων προκειµένου να ξεκινήσει το έργο, ενώ προηγήθηκε εκτεταµένη διαβούλευση µε την τοπική
κοινωνία.
Ανάπλαση ∆ΕΘ. Κατά το τέλος του πρώτου εξαµήνου του 2026 αναµένεται να ξεκινήσει ο διαγωνισµός για τη µεγαλύτερη αστική ανάπλαση στη Βόρεια Ελλάδα. Συνολικά θα διατεθούν 120 εκατ. ευρώ για την αναβάθµιση των συνεδριακών εγκαταστάσεων, τη δηµιουργία ανοιχτών χώρων πρασίνου και την ανάπτυξη
περισσότερων από 600 χώρων στάθµευσης.
Logistics. Το επόµενο διάστηµα (τέλος2025/αρχές 2026) θα ανακηρυχθεί Προτιµητέος Επενδυτής στον διαγωνισµό για τη δηµιουργία Επιχειρηµατικού Κέντρου
Logistics στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου της ΓΑΙΑΟΣΕ στη Θεσσαλονίκη. Η διαδικασία βρίσκεται στη β’ φάση, αυτή του ανταγωνιστικού διαλόγου, µε δύο επενδυτικά σχήµατα (Goldair – AKTOR – Trade Estates και ΟΛΘ) να διεκδικούν το έργο.
Σύντοµα αναµένεται υποβολή προσφορών και στον διαγωνισµό για την ανάπτυξη Επιχειρηµατικού Κέντρου Logistics στη Φυλή. Τρία σχήµατα παραµένουν (Aegean Oil – Goldair Cargo – AKTOR, FINCOP και Ειδησεοφωνική – Call Center Ελλάδας – Αθηναϊκό Κέντρο Επικοινωνιών και Πληροφορικής – Levante Express – Planning Σύµβουλοι – Π. Βαρβαρίγος). Σε τροχιά υλοποίησης έχει µπει και η ανάπτυξη κέντρου logistics στο Θριάσιο από την κοινοπραξία ΕΤΒΑ ΒΙ.ΠΕ. (θυγατρική του Υπερταµείου) – Goldair.
Τεχνολογία – καινοτοµία. Εργοστάσιο Τεχνητής Νοηµοσύνης Pharos. Εως το τέλος του 2026 αναµένεται να τεθεί σε λειτουργία το πρώτο εργοστάσιο Τ.Ν.
στην Ελλάδα και ένα από τα 13 στην Ευρώπη. Επενδυτικό Ταµείο Καινοτοµίας και Υποδοµών. Η πρώτη επένδυση του νέου επενδυτικού βραχίονα του Υπερταµείου
αναµένεται στις αρχές του 2026.
Gaming. Μόλις ολοκληρώθηκε ο διαγωνισµός για την παραχώρηση του δικαιώµατος λειτουργίας των Κρατικών Λαχείων για 12 έτη. Προτιµητέος επενδυτής ανακηρύχθηκε ο ΟΠΑΠ, ο οποίος θα θα καταβάλει εφάπαξ το ποσόν των 80.000.000 ευρώ, καθώς και ποσοστό 30% επί του µικτού κέρδους κάθε έτος, µε ελάχιστη ετήσια καταβολή τα 20.000.000 ευρώ.
Αστικές Συγκοινωνίες Αθηνών. Το Υπερταµείο και ο ΟΑΣΑ, σε συνεργασία µε το υπουργείο Υποδοµών και Μεταφορών, έχουν προχωρήσει σειρά πρωτοβουλιών για τη βελτίωση του παρεχόµενου έργου στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας, όπως είναι η 24ωρη λειτουργία κάθε Σάββατο ή το Tap2Ride που προβλέπει ανέπαφες συναλλαγές µε το κινητό και είναι διαθέσιµη η δυνατότητα ανέπαφων πληρωµών µε τραπεζική κάρτα σε όλα τα µέσα (λεωφορεία, τρόλεϊ, µετρό, τραµ).
Σε εξέλιξη είναι και το µεγαλύτερο πρόγραµµα ανανέωσης του στόλου των αστικών συγκοινωνιών, µε προµήθεια νέων λεωφορείων µε φιλικές τεχνολογίες προς
το περιβάλλον, ενώ σε πρώτο πλάνο βρίσκεται η ενίσχυση της ασφάλειας σε συνεργασία µε το υ πουργείο Πολιτικής Προστασίας, που υλοποιείται µε το Πρόγραµµα «Αριάδνη», που τέθηκε σε ισχύ τον Φεβρουάριο 2025 και προβλέπει την εκ περιτροπής φύλαξη σταθµών και περιπολίες σε λεωφορεία και µέσα σταθερής τροχιάς από αστυνοµικούς.
Κυριακάτικη Απογευματινή










