Μία XXL έκθεση με τίτλο «Bridging Cultures – Γεφυρώνοντας Πολιτισμούς» έρχεται από τις 4 Ιουλίου έως τις 15 Οκτωβρίου στο Art Space Pythagorion στη Σάμο.
Σκοπός, να ρίξει άπλετο φως στη μακρά ιστορία πολιτιστικής αλληλεπίδρασης των ντόπιων στα αρχαία χρόνια, με την Αίγυπτο, την Ανατολία και την Εγγύς Ανατολή. Από το νησί του Πυθαγόρα και από κομψοτεχνήματα, έρχονται στο κάδρο πτυχές της ζωής στους αρχαίους χρόνους και της επιρροής των κατοίκων του από την αλλοδαπή.
Η έκθεση θα πραγματοποιηθεί σε συνεργασία με το Γερμανικό Αρχαιολογικό Ινστιτούτο Αθηνών, με αφορμή τη συμπλήρωση των 100 χρόνων αρχαιολογικών ερευνών του Ινστιτούτου στο νησί, και παρουσιάζει σπάνιο αρχειακό υλικό και τεκμήρια, καθιστώντας ορατή την πολυδαίδαλη και συναρπαστική ιστορία του νησιού.
Μέσα από μία προσεγμένη μουσειολογική αφήγηση, αναδεικνύεται ο κομβικός ρόλος της Σάμου ως γέφυρας πολιτισμών στην Ανατολική Μεσόγειο, ήδη από την Πρώιμη Εποχή του Σιδήρου. Το νησί υπήρξε σταυροδρόμι αλληλεπιδράσεων μεταξύ Ευρώπης, Ασίας, Αφρικής. Οι δε επαφές των αρχαίων Σαμίων με τους προαναφερόμενους λαούς ήταν εν τέλει καθοριστικές για την άνθηση της πόλης-κράτους κατά τον 7ο και 6ο αιώνα π.Χ.
Ηραίο
Τα εντυπωσιακά αρχαιολογικά ευρήματα από το περίφημο σαμιακό Ηραίο είναι πια διάσημα σε παγκόσμια κλίμακα: Ο ναός της Ήρας, το υδραγωγείο του Ευπαλίνου και ο αρχαίος κυματοθραύστης στο λιμάνι -τα οποία ο Ηρόδοτος περιγράφει ως τα πιο συγκλονιστικά έργα που πραγματοποιήθηκαν ποτέ στην Ελλάδα- επιβεβαιώνουν την εξαιρετική τεχνογνωσία και την καλαισθησία τους, απόρροια ντόπιων και ξένων στοιχείων.
Ειδικά το Ηραίο έμελλε να αποτελέσει -και αποτελεί ακόμη και σήμερα- επί αιώνες πηγή αρχιτεκτονικού θαυμασμού. Αυτός είναι και ο λόγος που κατά τους μεταβυζαντινούς χρόνους ιδίως από τον 13ο αιώνα, στην περίοδο της ενετικής κυριαρχίας στο Αιγαίο, μία σειρά από μαρμάρινα αρχιτεκτονικά μέλη του Ηραίου μεταφέρθηκαν και κατέληξαν στην πλατεία του Αγίου Μάρκου, στη Βενετία…
Ανάμεσα στα εκθέματα ξεχωρίζουμε τα πολυάριθμα ξύλινα αντικείμενα που ανακαλύφτηκαν στο ιερό, τα οποία μετά βίας επιβιώνουν σε άλλα αρχαιολογικά περιβάλλοντα. Επίσης, η πλούσια συλλογή εισαγόμενων αντικειμένων ως προσφορών στη θεά από την Ανατολική Μεσόγειο. Ο δε περίφημος μνημειακός Κούρος του 6 αιώνα π.Χ., ύψους 5,25 μέτρων, από την ανασκαφή του Ηραίου το 1980, ισοδυναμεί με άλλο σημείο αναφοράς: η καλλιτεχνική και τεχνική εκλέπτυνσή του παρέχει μοναδικές πληροφορίες για την εξέλιξη της πρώιμης ελληνικής γλυπτικής και τις επιρροές που δέχθηκε.
Πολλά από τα αντικείμενα που συμπεριλαμβάνονται στα εκθέματα προέρχονται από το Αρχαιολογικό Μουσείο Σάμου, στο Βαθύ. Στόχος είναι να γίνουν περισσότερο γνωστά, πλαισιωμένα με απλά επεξηγηματικά κείμενα που μεταδίδουν την ιστορική σημασία τους και αντανακλούν τις ποικίλες πολιτιστικές ανταλλαγές μεταξύ της Σάμου και της Ανατολικής και Δυτικής Μεσογείου στην αρχαιότητα. Εξάλλου, επιθυμία των αρχαιολόγων είναι, μέσω αυτής της εκτενούς παρουσίασης, να κεντρίσουν την περιέργεια των επισκεπτών για το νησί που αποτελούσε ένα ιδιαίτερα σημαντικό σταυροδρόμι του αρχαίου κόσμου.
Σαφώς η μεγάλη αυτή έκθεση αναδεικνύει το Ηραίο ως καθρέφτη της κοινωνικοπολιτισμικής εξέλιξης της σαμιακής κοινότητας, αποκαλύπτοντας πώς η ταυτότητά της διαμορφώθηκε μέσω αλληλεπιδράσεων και δημιουργικών ανασχηματισμών. Παράλληλα, με την προβολή των αρχαιολογικών τεκμηρίων και ενός σπάνιου οπτικοακουστικού υλικού, υπογραμμίζεται η σπουδαία συμβολή του Γερμανικού Αρχαιολογικού Ινστιτούτου Αθηνών στη μελέτη αυτού του ζωντανού παλίμψηστου πολιτισμών.
Εφημερίδα Απογευματινή