Η Σαντορίνη με τα μάτια των διασήμων

Οι καμπύλες ως σκιές των σπιτιών, οι καμάρες, οι τρούλοι των εκκλησιών, το άσπρο και η λάβα «καθρεφτίστηκαν» στον φακό της διεθνούς φήμης Ελληνίδας φωτογράφου Nelly’s
11:34 - 7 Αυγούστου 2025

Στο σημερινό της αφιέρωμα, με αφορμή τα εγκαίνια της έκθεσης της ξακουστής, διεθνούς φήμης Ελληνίδας φωτογράφου Nelly’s στη Σαντορίνη, στις 10/8, η «Απογευματινή» «ανιχνεύει» αυτό το μοναδικό ηφαιστειογενές -και υπερφωτογενές- κομμάτι της Ελλάδας. Με τα μάτια των διασήμων.

Αρχικά, κάνουμε γκρο πλαν στη «Σαντορίνη του Μεσοπολέμου», που ξαναζωντανεύει από τον φακό της θρυλικής Nelly’s (Έλλη Σουγιουλτζόγλου-Σεραϊδάρη). Την αποτυπώνει πριν από τον καταστροφικό σεισμό του 1956 στην Αμοργό, που έπληξε και τη Σαντορίνη. «Σκανάροντας» τα «κλικ» της στο Κέντρο Φωτογραφίας Καστελάνα, στο Καστέλι Πύργου Σαντορίνης -η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 20/10-, μεταφερόμαστε νοερά σε εκείνη την αγνή εποχή.

Γνωρίζουμε τις ομορφιές της Θήρας από την επαγγελματία που πρωτοεπισκέφθηκε το κυκλαδονήσι το 1928, ύστερα από προτροπή της αδελφής της, Μάρως, και του Σαντορινιού συζύγου της, Σπυρίδωνα Μαλασπίνα, και αγάπησε το εξώκοσμο τοπίο και την αρχιτεκτονική του.

Οι καμπύλες ως σκιές των σπιτιών, οι καμάρες, οι τρούλοι των εκκλησιών, το άσπρο και η λάβα «καθρεφτίστηκαν» στον φακό της. Μας άφησε να φανταζόμαστε το απέραντο γαλάζιο και τις αποχρώσεις του εκτυφλωτικού αιγαιοπελαγίτικου φωτός που αντανακλώνται στην επιφάνεια των σπιτιών. Η ανθρώπινη παρουσία είναι διακριτική. Τόσο που οι οικισμοί φαντάζουν έρημοι. Σε αντίθεση με τη δουλειά του άλλου λάτρη της Ελλάδας και διεθνούς βεληνεκούς επίσης φωτογράφου, Ρόμπερτ ΜακΚέιμπ…

Δράση

Ο Ρόμπερτ ΜακΚέιμπ μάς μεταφέρει στη δράση, με πρωταγωνιστές ήρωες της καθημερινότητας. Αποτυπώνοντας ιστιοπλοϊκό που καταφτάνει με μηχανή στον Γιαλό λίγο πριν από το ηλιοβασίλεμα, μεταγωγικό δεμένο σε σημαδούρα έτοιμο να ξεφορτώσει, κάνει… θόρυβο.

Η βαβούρα υποβόσκει. Ο ΜακΚέιμπ έζησε το νησί μεταγενέστερα, στα ’50s και τα ’60s, και κατέγραψε τη λιτή, απλή ζωή μιας εποχής που πέρασε ανεπιστρεπτί. Μαζί και τους ανθρώπους της, που μεταφέρουν τη χαρά, τον αγώνα. Ατενίζοντας τον φακό του, ξεγυμνώνουν την ψυχή τους. Το δικό τους βλέμμα γίνεται και δικό του. Και καταγράφεται σε ένα καταπληκτικό βιβλίο σε συνεργασία με τη Μαργαρίτα Πουρνάρα («Σαντορίνη: Εικόνες μιας άλλης εποχής»). Πώς γνώρισε ο ΜακΚέιμπ το νησί; Η επαφή του με την Ελλάδα ξεκίνησε όταν σπούδαζε στο Πρίνστον με τον μεγαλύτερο αδελφό του. Η γνωριμία του με τον Σαντορινιό Πέτρο Νομικό ήταν καρμική: τους προσκάλεσε για διακοπές α λα γκρεκ και γεννήθηκε ο famous σε κάθε γωνιά της γης έρωτάς του με τη χώρα μας. Και με τη Σαντορίνη.

Tip Η έκθεσης της Nelly’s είναι με ελεύθερη είσοδο και διοργανώνεται από το Μουσείο Μπενάκη και το Κέντρο Φωτογραφίας Καστελάνα. Είναι σε επιμέλεια Αλίκης Τσίργιαλου (υπεύθυνη Φωτογραφικών Αρχείων Μουσείου Μπενάκη / Nelly’s 1928-1932) και Τόνιας Νούσια (αρχιτέκτων, μουσειολόγος).

Εφημερίδα Απογευματινή