Ελληνικές αρχαιότητες με μόλις 10 (!) ευρώ

Σε δημοπρασία 59 αντικείμενα -κυρίως του 5ου και 6ου αι. π.Χ.- Ο κίνδυνος αντιγραφής ανέκθετων θησαυρών
18:11 - 2 Οκτωβρίου 2025

Πώς θα σας φαινόταν μία -καθ’ όλα νόμιμη- ελληνική αρχαιότητα στον κήπο, τη βιβλιοθήκη, ακόμη και στα αυτιά σας; Για την πλειονότητα, φαντάζει μάλλον ασύλληπτο. Κάτι που, για να πραγματοποιήσεις, επιβάλλεται να δώσεις μια μικρή περιουσία. Και αν ορκιζόμασταν ότι μπορείτε να το πετύχετε με δέκα (!) ευρώ;

Κρατήστε το νούμερο 59 γιατί τόσα είναι τα αρχαιοελληνικά «κειμήλια» που βγαίνουν στο σφυρί αυτές τις ημέρες. Στην έρευνά της, η «Α» εντόπισε από αγγείο του 6ου-5ου αιώνα π.Χ. -εν πολλοίς αποκαταστημένο- που αποκτάς καταβάλλοντας το παραπάνω αντίτιμο, κορινθιακό ρόι του 6ου αιώνα π.Χ. από 425 ευρώ (αμφότερα δημοπρατούνται από τον Bodnar’s), άγαλμα Κούρου από 450 ευρώ, μαρμάρινη προτομή του Μυθριδάτη VΙ με εκκίνηση τα 980 ευρώ, προτομή του Σωκράτη από 280 ευρώ (τα τρία προηγούμενα διατίθενται από τη Weatherham Estate Treasuers), επιχρυσωμένα σκουλαρίκια της Ελληνιστικής Εποχής από 350 ευρώ (Apollo Art Auctions)… Ακόμη, μπιμπελό, ειδώλια…
Είναι και μία παράμετρος όμως που επιβάλλεται να σταθούμε: ο κίνδυνος αντιγραφής, σε περίπτωση ανέκθετων αρχαιοτήτων, από καλλιτέχνες… παραχαράκτες. Όπως τα μολύβδινα ομοιώματα π.χ. που παρουσιάζουμε τώρα και τα οποία θα ενταχθούν στη νέα συλλογή του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου με το πέρας του «λίφτινγκ» του, το 2027 – από 11.000 αρχαιότητες, οι φιλότεχνοι θα αντικρίζουν 16.500. Έως τότε, όποια φωτογραφία αρχαίου ευρήματος δημοσιοποιείται, δυνητικά καθίσταται «ιδανική» για αντιγραφή; Και αν ναι, έτσι δεν μειώνεται και -σε περίπτωση πολλών αντιγράφων- δεν εκμηδενίζεται η μουσειακή της αξία;

Οι απομιμήσεις είναι ευκολότερο να γίνουν αντιληπτές όταν είναι μεγαλύτερου μεγέθους. Χαρακτηριστική είναι η ρεπλίκα αγάλματος αρχαϊκής «Πεπλοφόρου Κόρης» που βρέθηκε στη Φυλή το 2012. Το γνήσιο άγαλμα φιλοτεχνήθηκε από παριανό μάρμαρο το 530 π.Χ. Ο πολύπειρος πρώην διευθυντής του Μουσείου Ακρόπολης, καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας, Δημήτρης Παντερμαλής, το αντιλήφθηκε από την… τηλεόραση, πρωτοαντικρίζοντάς τη: στα πλάγια του κορμού, έφερε «ραφές», σημάδια από καλούπι. Αλλά, ήταν και το μέγεθος που συντέλεσε στον προσδιορισμό της ως fake. Σε περίπτωση μινιατούρων, όπως π.χ. του Σωκράτη της έρευνάς μας, είναι εξίσου απλό το «έργο»;

Εφημερίδα Απογευματινή