Eικαστική «εισβολή» από έξι πρωτοπόρες της αφαίρεσης

Ένας πολύπτυχος διάλογος μεταξύ Δύσης και Ανατολής από διεθνούς φήμης καλλιτέχνιδες στο Ίδρυμα Β. & Μ. Θεοχαράκη
13:02 - 5 Οκτωβρίου 2025

Είναι μία φιλόδοξη έκθεση -εικαστική «εισβολή» θα λέγαμε, με την καλή έννοια της λέξης- που επικεντρώνεται σε έξι πρωτοποριακές, διεθνούς εκτοπίσματος, καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης, τις Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary.

Όπυ Ζούνη, «Κορυφή στα κόκκινα-Κορυφή στα μπλε», 1996

Τα έργα της έκθεσης -που θα εγκαινιαστεί στο Ίδρυμα Β. & Μ. Θεοχαράκη, στις 15 Οκτωβρίου (20.00) παρουσία της υπουργού Τουρισμού, Όλγας Κεφαλογιάννη- συνθέτουν ένα εικαστικό παζλ που φωτίζει νέες οπτικές γύρω από τη συγκεκριμένη, με το μότο «less is more», τέχνη. Επιχειρώντας να αναδείξει τον τρόπο με τον οποίο οι εν λόγω δημιουργοί επαναπροσδιορίζουν τα όρια της αφαίρεσης, εστιάζεται σε θέματα όπως η μνήμη, η ταυτότητα, η πολιτική, η πολιτιστική κληρονομιά.

Saloua Raouda Choucair, «Rhythmical Composition»

 

Παράλληλα, μέσα από τις δημιουργίες τους, γίνεται σαφής αναφορά στις ρίζες της αφαίρεσης στον αραβικό κόσμο, όπου η ισλαμική αισθητική με τις γεωμετρικές επαναλήψεις και την καλλιγραφία, αποκτά πρωταγωνιστικό ρόλο: από τις αρθρωτές δομές της Choucair έως τις μαθηματικές αναζητήσεις της Abdulaziz και τα φωτεινά τοπία της Adnan, «διαβάζουμε» ένα εναλλακτικό αφήγημα με την αφαιρετικότητα να πρωταγωνιστεί σ’ έναν πολύπτυχο διάλογο μεταξύ Δύσης – Ανατολής. Σε αυτόν τον διάλογο, τα έργα της Όπυς Ζούνη αποκτούν εξέχουσα θέση προβάλλοντας τον διαπολιτισμικό χαρακτήρα των πονημάτων της.

Lubna Chowdhary, «Certain Times XII», 2019, κεραμικό

Τα έργα προέρχονται από σημαντικές συλλογές, όπως του Barjeel Art Foundation και του Saloua Raouda Choucair Foundation, καθώς και από ιδιωτικές συλλογές. Αξίζει να προσθέσουμε ότι η εικαστικός Ebtisam Abdulaziz θα είναι παρούσα στην έκθεση, την Πέμπτη 16 Οκτωβρίου, στις 17.00, για να συμμετάσχει σε ανοιχτή συζήτηση προσφέροντας στο κοινό μια σπάνια ευκαιρία: να γνωρίσει εκ των έσω τη δημιουργική διαδικασία.

Εφημερίδα Απογευματινή