Ληστείες σε µουσεία µε σενάρια Χόλιγουντ

Οι ταινίες µε ληστείες χώρων Τέχνης και µουσείων -όπως η «Υπόθεση Τόµας Κράουν» και το «Τοπκαπί»- δεν έπαψαν ποτέ να εκπλήσσουν µε την επινοητικότητα του σεναρίου τους
13:54 - 29 Οκτωβρίου 2025

Πολιτική θύελλα έχει ξεσπάσει στη Γαλλία έπειτα από τη… χολιγουντιανή κλοπή των κοσµηµάτων αµύθητης αξίας της εποχής του Ναπολέοντα από το Μουσείο του Λούβρου. Και, βέβαια, το ζήτηµα που τίθεται πλέον είναι το εξής: Εάν το περίφηµο µουσείο του Παρισιού κινδυνεύει από κλοπές, τότε κανένα µουσείο δεν είναι πραγµατικά ασφαλές.

Οι ταινίες µε ληστείες χώρων Τέχνης και µουσείων -όπως η «Υπόθεση Τόµας Κράουν» και το «Τοπκαπί»- δεν έπαψαν ποτέ να εκπλήσσουν µε την επινοητικότητα του σεναρίου τους. Μόνο που τέτοιες τολµηρές κλοπές δεν αποτελούν αποκλειστικό προνόµιο της µεγάλης οθόνης, αφού είναι αρκετές οι περιπτώσεις που η πραγµατικότητα ξεπερνάει τη φαντασία…

2023-Χιλιάδες κλοπιµαία

Το Βρετανικό Μουσείο ανακοίνωσε στα τέλη Αυγούστου 2023 ότι µέλος του προσωπικού απολύθηκε αφού έγινε γνωστό ότι αντικείµενα εκλάπησαν από χώρο αποθήκευσης. Περίπου 2.000 αντικείµενα, ανάµεσά τους χρυσά κοσµήµατα και πολύτιµοι λίθοι, είχαν γίνει καπνός από το Βρετανικό Μουσείο, σε διάρκεια ετών. Κάπως έτσι θα κατέρρεε τότε σαν χάρτινος πύργος το φαινοµενικά ακλόνητο επιχείρηµα των Βρετανών ότι τα Γλυπτά του Παρθενώνα είναι καλά προστατευµένα στο Βρετανικό Μουσείο. Αλίµονο, όµως. Οι κλοπές των 2.000 πολύτιµων αρχαιοτήτων από στέλεχος του µουσείου έπληξαν το κύρος του -σε τέτοια έκταση και µε τόση έντασηώστε τίποτα δεν είναι πια το ίδιο.

2010-Ο διαρρήκτης «Spiderman»

Στις 20 Μαΐου 2010 ένας µασκοφόρος κλέφτης, που σήµερα είναι γνωστό ότι ήταν ο διαρρήκτης Vjéran Tomic (αποκαλούµενος και SpiderMan από τον διεθνή Τύπο), εισήλθε στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι γύρω στις 3:00 τα ξηµερώµατα, αφού αφαίρεσε προσεκτικά ένα παράθυρο. Η είσοδός του όχι µόνο πέρασε απαρατήρητη από τους φρουρούς που είχαν βάρδια, αλλά ο συναγερµός ασφαλείας του µουσείου δεν λειτουργούσε και οι ανιχνευτές κίνησης είχαν παρουσιάσει βλάβη! Κατά τη διάρκεια της ληστείας αφαιρέθηκαν πέντε πίνακες, των Μπρακ, Λεζέ, Ματίς, Μοντιλιάνι και Πικάσο, συνολικής αξίας άνω των 100 εκατ. δολαρίων. Επειτα από πληροφορία, ο Tomic συνελήφθη το 2011 και το 2017 καταδικάστηκε σε οκτώ χρόνια φυλάκισης, ενώ για τους δύο συνεργούς του ορίστηκαν ποινές έξι και επτά ετών. Οι κλεµµένοι πίνακες, ωστόσο, δεν βρέθηκαν ποτέ.

2005-«Πέταξε» άγαλµα δύο τόνων

Αν αναρωτιέστε κατά πόσο είναι δυνατόν να κλαπεί ένα µπρούτζινο άγαλµα βάρους 2 τόνων, η απάντηση είναι: «Κι όµως, γίνεται, έχει συµβεί!». Τα έργα του σπουδαίου γλύπτη Χένρι Μουρ συνήθως ήταν κατασκευασµένα από µπρούτζο και κατέληγαν ως άµορφες φιγούρες µε ανθρώπινα χαρακτηριστικά. Αλλά
το πώς πραγµατοποιήθηκε η κλοπή του έργου από το ίδρυµα του καλλιτέχνη στην Αγγλία προβληµάτιζε τις αρχές για χρόνια. Το 2009 η βρετανική αστυνοµία αποκάλυψε ότι το έργο µάλλον έχει χαθεί οριστικά. Με βάση τα στοιχεία που συγκέντρωσαν σε βάθος χρόνου, φαίνεται ότι οι ληστές είχαν λιώσει και πουλήσει το
µέταλλο για µόλις 1.500 λίρες.

2002-Ανήµερα των γενεθλίων

Τα έργα του Βίνσεντ βαν Γκογκ αποτελούσαν πάντοτε πόλο έλξης για τους ληστές έργων Τέχνης, µε αποτέλεσµα πολλά να έχουν κλαπεί σε διαφορετικές περιόδους. Το Μουσείο Βαν Γκογκ ετοιµαζόταν να γιορτάσει τα 150 χρόνια από τη γέννηση του µεγάλου καλλιτέχνη, όταν… πραγµατοποιήθηκε η ληστεία. Οι δράστες εισήλθαν στον χώρο µε τη βοήθεια σκάλας και, αφού έσπασαν το παράθυρο, έκλεψαν τα έργα και αποχώρησαν, χωρίς να γίνουν αντιληπτοί.
Κανείς δεν γνώριζε τι ακριβώς είχε συµβεί στα έργα αυτά µέχρι που βρέθηκαν, το 2016, σε µια φάρµα λίγο έξω από τη Νάπολη στην Ιταλία.

1994-Οταν πήραν την «Κραυγή»

Μόλις µερικά λεπτά χρειάστηκαν οι ληστές για να εισέλθουν στο Εθνικό Μουσείο του Οσλο, να πάρουν τον πίνακα και να εξαφανιστούν.
Μάλιστα, άφησαν πίσω τους και ένα σηµείωµα ευχαριστώντας το µουσείο για την ανεπαρκή ασφάλειά του! Η κλοπή πραγµατοποιήθηκε λίγο πριν από την έναρξη των Χειµερινών Ολυµπιακών Αγώνων του Οσλο, το 1994. Οι ληστές ζήτησαν 1 εκατ. δολάρια ως λύτρα, τα οποία, όµως, δεν πληρώθηκαν ποτέ. Λίγα χρόνια αργότερα, η «Κραυγή» του Μουνκ βρέθηκε σε ένα δωµάτιο ξενοδοχείου λίγο έξω από το Οσλο.

1473-Πρώτοι δράστες οι πειρατές

Ηταν το 1473 όταν καταγράφτηκε η πρώτη κλοπή έργου Τέχνης, η οποία έγινε από Πολωνούς πειρατές. Στόχος τους ήταν ένα πλοίο µε κατεύθυνση τη Φλωρεντία, που µετέφερε το τρίπτυχο του ζωγράφου Hans Memling µε τίτλο «The Last Judgement». Μέχρι και σήµερα το έργο αυτό βρίσκεται στην Πολωνία, ενώ οι Ιταλοί εξακολουθούν να απαιτούν τον επαναπατρισµό του. Και µπορεί πολλά να έχουν αλλάξει από την εποχή εκείνη, αλλά οι κλοπές έργων Τέχνης παραµένουν ένα συνηθισµένο φαινόµενο. Παρά την ανάπτυξη της τεχνολογίας και την αύξηση της ασφάλειας στα µουσεία και στις γκαλερί, οι… αρπαγές θησαυρών Τέχνης συνεχίζονται µε τους πλέον απρόβλεπτους τρόπους, όπως καταδεικνύουν µερικές από τις πιο περιβόητες και ενδιαφέρουσες τέτοιες κλοπές που έχουν καταγραφεί στην Ιστορία

1911-Ξέφραγο αµπέλι το Λούβρο;

Τη ∆ευτέρα 21 Αυγούστου 1911, γύρω στις 7:00 το πρωί, ένας µπογιατζής ονόµατι Βιτσέντσο Περούτζια, ηλικίας 30 χρόνων, εισέρχεται ανενόχλητος στο Λούβρο από µια πλαϊνή πόρτα, που ήταν για τους εργαζόµενους. Επισκέπτες δεν υπάρχουν. Τα υπόλοιπα είναι Ιστορία: Ο µπογιατζής κατάφερε να αποφύγει την ασφάλεια, να αφαιρέσει από την κορνίζα του το πορτρέτο της Μόνα Λίζα του Λεονάρντο ντα Βίντσι και να το κρύψει κάτω από την ποδιά εργασίας του, λίγο πριν βγει από το µουσείο.
Εναν αιώνα και πλέον µετά, η ιστορία επαναλαµβάνεται. Οι τέσσερις άντρες που εισέβαλαν στο µουσείο το πρωί της περασµένης Κυριακής από την µπαλκονόπορτα του πρώτου ορόφου ήταν ενηµερωµένοι προφανώς για την πληµµελή του προστασία. Οµως, η άνεση προσέγγισης του στόχου, στήνοντας γερανοφόρο φορτηγάκι κάτω από τα παράθυρα της Γκαλερί Απόλλων µε τα αµύθητης αξίας κοσµήµατα της εποχής του Ναπολέοντα, είναι από µόνη της εκπληκτική.

1972-Μασκοφόροι ακροβάτες

Η µεγαλύτερη ληστεία έργων Τέχνης στον Καναδά σηµειώθηκε στο Μουσείο Καλών Τεχνών του Μόντρεαλ τις πρώτες πρωινές ώρες της 4ης Σεπτεµβρίου 1972. Σε µια σκηνή βγαλµένη από ταινία δράσης, τρεις µασκοφόροι κλέφτες απέκτησαν πρόσβαση στην οροφή του κτιρίου και, χρησιµοποιώντας σχοινί, κατέβηκαν στο µουσείο µέσω ενός φεγγίτη. Μόλις µπήκαν µέσα, απείλησαν τρεις φρουρούς ασφαλείας µε πυροβόλα όπλα και τους έδεσαν λίγο πριν κλέψουν 18 πίνακες –
ανάµεσά τους το περίφηµο «Τοπίο µε εξοχικά σπίτια» του Ρέµπραντ- µαζί µε περισσότερα από 30 κοσµήµατα του 17ου αιώνα. Μέχρι τώρα, κανείς δεν έχει κατηγορηθεί για τις κλοπές. Μόνο δύο αντικείµενα έχουν ανακτηθεί: ένας πίνακας που αποδίδεται στον Γιαν Μπρίγκελ τον πρεσβύτερο και ένα µενταγιόν. Κάτι είναι κι αυτό…

1969-Η αρπαγή της «Γέννησης»

Το έργο «Γέννηση µε τον Αγιο Φραγκίσκο και τον Αγιο Λαυρέντιο» του Καραβάτζιο χρονολογείται, σύµφωνα µε τους ειδικούς, από το 1600 έως το 1609 και είναι ένα αριστούργηµα τεράστιας αξίας. Προφανώς, αυτό το γνώριζαν καλά οι ληστές που το 1969, στo Oratory του San Lorenzo στο Παλέρµο της Ιταλίας, έκοψαν
τον καµβά από την κορνίζα και το απέσπασαν µε µεγάλη ευκολία! Ολα αυτά τα χρόνια έχουν υπάρξει πολλές φήµες και θεωρίες συνωµοσίας για το ποιοι το έκλεψαν. Οι εικασίες κυµαίνονται από την εµπλοκή της µαφίας µέχρι το ότι το έργο τελικά κάηκε ή ότι τελικά φαγώθηκε από ποντίκια και γουρούνια.

1990-Η πιο µεγάλη λεία του Αγ. Πατρικίου

Το 1990, ανήµερα της γιορτής του Αγίου Πατρικίου, δύο ληστές µε στολές αστυνοµικών εισέβαλαν νωρίς το πρωί στο Μουσείο Ιζαµπέλα Στιούαρτ Γκάρντνερ στη Βοστώνη, ακινητοποίησαν τους φύλακες και έφυγαν µε τη µεγαλύτερη λεία όλων των εποχών: το «Κοντσέρτο», έναν από τους µόλις 34 καταγεγραµµένους
Βερµέερ, ένα έργο του Ρέµπραντ που φιλοτεχνήθηκε το 1633 και απεικονίζει ένα πλοίο σε µια φουρτουνιασµένη θάλασσα και, τέλος, έναν µυστηριώδη άνδρα σε ένα καφενείο, διά χειρός Μανέ. Σύµφωνα µε το FBI, η συνολική αξία των έργων, που δεν έχουν εντοπιστεί εδώ και τρεις δεκαετίες, ανέρχεται σε µισό δισεκατοµµύριο δολάρια. Η ληστεία αυτή θεωρείται (δικαίως) ως η σηµαντικότερη έργων Τέχνης όλων των εποχών – µάλιστα, έγινε µίνι σειρά του Netflix µε τίτλο «This is a robbery».

Κυριακάτικη Απογευματινή