Ο «Ελληνικός Μήνας» στο Λονδίνο αναβιώνει στην Αθήνα 50 χρόνια μετά

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων αμέσως μετά την πτώση της δικτατορίας επιστρέφει με τη μορφή έκθεσης στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
13:40 - 30 Οκτωβρίου 2025

Η Ελλάδα συστήνεται στο εξωτερικό… Θα μπορούσε να είναι ο τίτλος της διοργάνωσης, που μισό αιώνα νωρίτερα καθιστούσε διεθνώς γνωστή την πρωτοπορία της ελληνικής τέχνης, με αφετηρία το Λονδίνο. Με αφορμή αυτήν τη σημαντική επέτειο, έρχεται -από τις 8/11, στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης- νέα, μεγάλη έκθεση των έργων που προέβαλαν τότε, εκτός συνόρων, την ελληνική καλλιτεχνική δημιουργία. Πρόκειται για αριστουργήματα των Στήβεν Αντωνάκου, Βλάση Κανιάρη, Χρύσας, Γιάννη Κουνέλλη, Παύλου, Λουκά Σαμαρά, Τάκη και Κώστα Τσόκλη.

«Tragedia civile» (1975), έργο του Γιάννη Κουνέλλη

Ο περίφημος «Ελληνικός Μήνας» διήρκεσε από τις 4/11 έως τις 4/12/1975, ακολουθώντας το πρότυπο του «Γαλλικού» και του «Γερμανικού Μήνα» που προηγούνταν. Ήταν πρωτοβουλία της ελληνικής πρεσβείας στο Λονδίνο, που υποστηρίχθηκε από το National Trust for Greece με στόχο «την παρουσίαση στο αγγλικό κοινό μιας εικόνας του πολιτιστικού δυναμικού της Ελλάδας, με αναφορά και στις πηγές εκείνες του παρελθόντος που εξακολουθούν και επηρεάζουν». Το αποτέλεσμα ήταν αυτή η σπουδαία συμμετοχή κορυφαίων Ελλήνων καλλιτεχνών, που έκαναν πάταγο με τα έργα τους.

«The Room» (1974), έργο του Στήβεν Αντωνάκος

Τώρα αυτή η έκθεση αναβιώνει -σε επιμέλεια της Πολύνας Κοσμαδάκη– από τα έργα εκείνης της παρουσίασης μαζί με άλλα που κινούνται στο ίδιο ύφος. Εστιάζει στο εικαστικό κομμάτι του «Ελληνικού Μήνα» που περιλάμβανε δύο εκθέσεις, σε επιμέλεια Χρήστου Ιωακειμίδη: τη «Four Painters of 20th Century Greece» («Τέσσερις ζωγράφοι της Ελλάδος του 20ού αιώνα») και την «Eight Artists, Eight Attitudes, Eight Greeks» («Οκτώ καλλιτέχνες, οκτώ αντιλήψεις, οκτώ Έλληνες»). Οι δύο αυτές εκθέσεις σηματοδότησαν την έναρξη των συζητήσεων για τη σύγχρονη τέχνη και πρωτοπορία στην Ελλάδα, αμέσως μετά την πτώση της δικτατορίας. Όσο για τα αποτελέσματα, παραμένουν διαχρονικά. Και πλέον μπορούμε να τα απολαύσουμε και από κοντά.

Εφημερίδα Απογευματινή