Το σύνδρομο του μεγιστάνα

Σε λίγες ημέρες ο ιδρυτής της Άμαζον, Τζεφ Μπέζος, θα παντρευτεί στη Βενετία τη Λορέν Σάντσεζ. Ο γάμος αυτός είναι ο καθρεύτης της εποχής. Στην εποχή του instagram, ο γάμος δεν είναι απλώς τελετή. Γίνεται παραγωγή, θέαμα, στόρι, reel
17:04 - 3 Ιουνίου 2025

Τους βλέπουμε παντού. Αγκαλιά, ερωτευμένους, ένα ζευγάρι που προκαλεί και αδιαφορεί. Σε λίγες ημέρες ο ιδρυτής της Amazon, Τζεφ Μπέζος θα παντρευτεί στη Βενετία την Λόρεν Σάντσεζ, παρουσιάστρια και πιλότο ελικοπτέρου. Εκείνος φωτογραφίζεται ανανεωμένος, με σπορ ρούχα, εφαρμοστή μπλούζα και στενό παντελόνι ως ανήσυχος τινέιτζερ κι εκείνη χτενίζει τα μαλλιά της σε στιλ Ζιζέλ Μπίντχεν, ασορτί με στράπλες δημιουργίες και φορέματα με βαθύ ντεκολτέ.

Δεν έχει σημασία που βρίσκονται. Στην ορκωμοσία του Ντόναλντ Τραμπ, στο Φεστιβάλ των Καννών, σε πρεμιέρα ή συνέδριο… Το λαβ στόρι του πολυεκατομμυριούχου και της γυναίκας που υιοθετεί τη σχολή των Καρντάσιαν, διαβάζεται με πάθος. Με ένα Άρλεκιν ξεχνιέμαι; Όχι όταν πρόκειται για δύο πρωταγωνιστές που ζουν μια τελενοβέλα made in USA.

Πρόκειται για φαινόμενο. Μια ιστορία σε συνέχειες που προσφέρεται για κοινωνική ανάλυση. Ο Τζεφ Μπέζος θα μπορούσε να έχει όποια γυναίκα θέλει, λένε οι περισσότεροι. Είναι ευφυής και εξαιρετικά πετυχημένος. Γιατί λοιπόν διάλεξε εκείνη;

Ο καθένας κρύβει τη δική του απάντηση. Κανείς δεν ξέρει αν το παραμύθι θα έχει happy end για να διατηρείται το σασπένς. Πριν από την Βενετία είχε κυκλοφορήσει η φήμη ότι θα παντρευόντουσαν στο Άσπεν. Το bachelorette έγινε στο Παρίσι. Η Βενετία έχει δει πολλά. Καρναβάλια, ρομαντικούς τουρίστες, πλημμύρες, το καστ του Γούντι Άλεν και υψηλούς καλεσμένους σε δωμάτια ξενοδοχείων που ξεκινούν από 3.200 δολάρια. Τον Ιούνιο, θα προστεθεί στο σκηνικό και το γιοτ Koru, αξίας 500.000.000 δολαρίων.

Από τη μία, είναι εύκολο να χλευάσει κανείς το κιτς. Τη Lady Gaga και τον Έλτον Τζον να τραγουδούν σε ένα ιδιωτικό πάρτι. Την Κιμ Καρντάσιαν να χορεύει με σαμπάνια στο ένα χέρι και εσπρέσο μαρτίνι στο άλλο. Την Εύα Λονγκόρια να φωτογραφίζεται με φόντο τη Βασιλική του Αγίου Μάρκου. Μια Βενετία που μοιάζει να μετατρέπεται από παγκόσμια πολιτιστική κληρονομιά σε υπερπαραγωγή του Netflix.

Από την άλλη, δεν μπορούμε να αποστρέψουμε το βλέμμα. Ο γάμος αυτός είναι καθρέφτης της εποχής. Μια εποχή όπου η συγκέντρωση πλούτου και επιρροής επιτρέπει όχι απλώς την αγορά αγαθών, αλλά και εμπειριών που για τους υπόλοιπους δεν υπάρχουν ούτε στον κόσμο της φαντασίας. Στην εποχή του Instagram, ο γάμος δεν είναι απλώς τελετή. Γίνεται παραγωγή, θέαμα, στόρι, reel.

Ο Τζεφ Μπέζος — πρώην CEO της Amazon, με περιουσία που κάνει τους περισσότερους κοινούς θνητούς να νιώθουν μικροσκοπικοί — παντρεύεται. Και όχι απλώς παντρεύεται, αλλά το κάνει με τρόπο που φωνάζει: «Είμαι ο πλουσιότερος άνθρωπος στο ρομαντικότερο μέρος του κόσμου και δεν σκοπεύω να είμαι διακριτικός».

Το ζευγάρι φωτογραφίζεται με πόζες που συνδυάζουν την αποθέωση του εαυτού με την απόλυτη απάθεια για το πού βρίσκεται ο φωτογραφικός φακός. Δεν είναι απλώς ένα ζευγάρι.

Κι αυτό αξίζει παρατήρηση. Από τα θαλάσσια ταξί της Βενετίας που επιστρατεύτηκαν για τη μεταφορά των εκλεκτών καλεσμένων, μέχρι το Gritti Palace και το Aman Venice που έκλεισαν για τρία βράδια, όλα μοιάζουν να είναι στη διαπασών.

Η Λόρεν Σάντσεζ ενσαρκώνει όχι απλώς τη νύφη αλλά το ίδιο το brand. Ο Τζεφ Μπέζος δείχνει να επιβεβαιώνει την απόλυτη τάση στο κλαμπ των δισεκατομμυριούχων: μόλις φτάσεις στην κορυφή του κόσμου, δεν αναζητάς απλώς “συμβατότητα”. Αναζητάς έναν καθρέφτη που να επιστρέφει πίσω μια εικόνα που ταυτίζεται και αποδομεί την εικόνα του εαυτού σου.

Το ερώτημα, λοιπόν, δεν είναι λοιπόν που θα γίνει ο γάμος του καλοκαιριού, της χρονιάς, της δεκαετίας. Είναι τι μας λέει αυτός ο γάμος για τη σχέση μας με την επιτυχία, την πολυτέλεια και τον έρωτα μετά τα -ήντα.

Και σίγουρα η Λόρεν Σάντσεζ, η γυναίκα που λατρεύουν να μισούν οι γυναίκες και να χλευάζουν οι άνδρες, δεν είναι «τυχαία επιλογή». Είναι το πρότυπο μιας νέας αισθητικής επιτυχίας. Η γυναίκα που ξέρει να ελέγχει την εικόνα της, να συνομιλεί με τη βιομηχανία της ποπ κουλτούρας, να υπάρχει εντός και εκτός της δημοσιότητας.

Δεν είναι trophy wife ή γυναίκα-τρόπαιο, είναι trophy brand. Η σχέση της με τον Τζεφ Μπέζος μοιάζει περισσότερο με συγχώνευση εταιρειών παρά με την ιδέα ενός κλασικού ζευγαριού. Η εικόνα τους μαζί, αυτοκρατορική, προσεκτικά ενορχηστρωμένη, μεταφέρει ένα νέο μήνυμα: η εξουσία δεν είναι πια σιωπηλή, αλλά εκκωφαντική.

Ποια ήρεμη πολυτέλεια; Σε μια εποχή που ο πλούτος όχι μόνο αυξάνεται αλλά και επιδεικνύεται επιθετικά, τέτοιες εκδηλώσεις αναγκάζουν την κοινωνία να κοιταχτεί στον καθρέφτη. Η αισθητικοποίηση του πλούτου γίνεται όπλο. Ο πλούτος παύει να είναι απλώς ιδιωτικό προνόμιο. Γίνεται πολιτιστικό αφήγημα, πρότυπο, ακόμα και αντικείμενο πόθου.

Ίσως αυτός ο γάμος να είναι το αντίστροφο της δημοκρατίας: λίγοι καλεσμένοι, πολλοί θεατές. Το ερώτημα που μένει είναι: πόσο καιρό ακόμα θα κοιτάμε τη βιτρίνα και θα αποφεύγουμε τη συζήτηση για το τι υπάρχει πίσω από το τζάμι; Η απάντηση μπορεί να βρίσκεται στα λόγια ενός ανώνυμου αξιωματούχου: «Όλα τα χρήματα του κόσμου δεν μπορούν να αλλάξουν τους κανονισμούς της Βενετίας». Κι όμως, ο Τζεφ Μπέζος προσπαθεί. Κι εμείς παρακολουθούμε. Με φθόνο, ειρωνεία, δέος ή και όλα αυτά μαζί.

Κυριακάτικη Απογευματινή