Aν η Νέα Υόρκη παίζει με εμπορικούς κανόνες, το Λονδίνο παράγει τρέλα, το Μιλάνο επενδύει στην ασφάλεια της πολυτέλειας, το Παρίσι παραμένει η απόλυτη μητρόπολη της μόδας. Η ετυμηγορία δεν έχει γραφτεί ακόμη επισήμως, με τη σκυταλοδρομία 70 δημιουργών να ξενυχτούν μαζί με τα «χρυσά χέρια» του ατελιέ για το πρετ-α-πορτέ του επόμενου καλοκαιριού και η αλήθεια είναι πως, προς το παρόν, αδιαφορούμε για τις τάσεις. Ποια είναι η προσωπική μου ανάγνωση για να μην χαθούμε στη μετάφραση; H μόδα είναι η πανοπλία μας, για να αποδράσουμε, να ονειρευτούμε, να χαθούμε στα κλισέ, να δούμε χρώματα και υφές, να προβάρουμε νέους ρόλους στον καθρέφτη.
Στο Παρίσι όλα μπορούν να συμβούν. Οι νέοι φαν συνωστίζονται έξω από το Λούβρο, μαζί με τους παπαράτσι, για να δουν από κοντά, τον Τζόνι Ντεπ, την Πάμελα Άντερσον, τη Σαρλίζ Θερόν, την Κάρλα Μπρούνι, την Zεντάγια, την Μέγκαν Μαρκλ, την Κιμ Καρντάσιαν, την Έμμα Στόουν, την Τζένιφερ Κόνελι… Όταν βγαίνει από το μαύρο βαν μία πρωταγωνίστρια ριάλιτι όπως η Κένταλ Τζένερ, μην ξαφνιαστείτε αν ακούσετε κραυγές και κλάματα. Ποιος Έλβις Πρίσλεϊ και ποιοι Μπιτλς; Η σύγχρονη εποχή ουρλιάζει για πρότυπα που δεν φημίζονται για το ταλέντο τους στη μουσική, αλλά τις μεταμορφώσεις τους.
Παρίσι, το μεγάλο μας τσίρκο. Η Κέιτ Μος είναι παντού, μόνη ή με την κόρη της Λίλα Μος. Οι φωτογράφοι την πολιορκούν, το TikTok λατρεύει να συνοδεύει κάθε της παραστράτημα με emoji με νιφάδες χιονιού και λεζάντα: «πάλι χιονίζει» και όποιος κατάλαβε, κατάλαβε. Η Κλόντια Σίφερ εμφανίστηκε στο σόου του οίκου Chloe σα να μην πέρασε μια μέρα. Η Ναόμι Κάμπελ παρήλασε για διαφορετικά brands ως απόλυτη γαζέλα. Η Χάιντι Κλουμ δεν έχασε την ευκαιρία να ποζάρει ξανά και ξανά, ημίγυμνη. Φόρεσε χρυσά δόντια, έκλεισε το φινάλε στη συλλογή της Βίβιεν Γουέστγουντ, με νυφικό μπέιμπι-ντολ.

Δεν είναι εύκολο να παραμένεις συμφιλιωμένος με το πέρασμα του χρόνου στη μόδα. Αν μας αντέξει το σχοινί (και το καλάμι), θα φανεί στο χειροκρότημα. Με σούπερσταρ σχεδιαστές να μετακινούνται από τον έναν ιστορικό οίκο στον άλλον, περιμένεις να δεις αν άξιζε η αναμονή. Όπως όταν σου έχουν προτείνει μια sold out παράσταση και, τελικά, όταν τη βλέπεις, απογοητεύεσαι γιατί είχες μεγάλες προσδοκίες.
Στην περίπτωση του 41χρονου Τζόναθαν Άντερσον που έφυγε από τον οίκο Loewe για να «αναστήσει» τον Dior, η συγκίνηση και η αποθέωση των θεατών είναι η καλύτερη απόδειξη ότι το πείραμα πέτυχε. Και μόνο το εύρημα να αλλάξει το λογότυπο με τα άνευρα κεφαλαία γράμματα DIOR και να επαναφέρει το «σεμνό» Dior με πεζοκεφαλαία από τη δεκαετία του ’50, δείχνει ότι υπάρχει όραμα και συναισθηματική νοημοσύνη. Στο Παρίσι όλα μπορούν να συμβούν. Οι επιδείξεις είναι βαρετές χωρίς σεβασμό και ενθουσιασμό. Η επίγευση παραμένει ανάλατη όταν δεν υπάρχει συνταγή και η πρόταση είναι απλώς μια ξαναζεσταμένη κολεξιόν με ημερομηνία λήξης στο εξάμηνο. Το φινάλε είναι βουβό όταν όλοι καταγράφουν απλώς τη στιγμή με το κινητό τους. Η αλλαγή φρουράς είναι δεδομένη. Η πολυτέλεια περνάει κρίση, το ΑΙ παράγει τάσεις, οι σχεδιαστές γίνονται μαριονέτες και κρίνονται για να δώσουν εξετάσεις δύο φορές τον χρόνο, ίσως και τέσσερις αν βάζουν την υπογραφή τους και στις ανδρικές συλλογές, ή οχτώ, αν παίζουν και στην υψηλή ραπτική. Οι μουσικές καρέκλες δεν έχουν χάπι-εντ. Ορισμένοι πέφτουν με πάταγο στο πάτωμα και κανείς δεν θα επιχειρήσει να τους σώσει. Το σάουντρακ είναι εμμονικά εκκωφαντικό για να βοηθάει τα ανέκφραστα μοντέλα στον βηματισμό τους.
Πώς θα θυμόμαστε την πρόσφατη Εβδομάδα Μόδας στο Παρίσι που ολοκληρώθηκε στις 7 του μηνός; Σαν μια γιορτή για κομπάρσους και λίγους επίσημους καλεσμένους. Μέχρι το επόμενο καλοκαίρι θα έχουμε προλάβει να δούμε βερσιόν από νεορομαντικά φορέματα Saint Laurent στις αλυσίδες καταστημάτων. Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του οίκου σχεδίασε καρτ-ποστάλ με φόντο τον Πύργο του Αϊφελ. Να ζωντανεύει το παραμύθι. Να θαμπώνει την εικόνα που θέλει τον όμιλο Kering να βρίσκεται σε πτώση. Την πολιτική και την παγκόσμια κρίση.
Οι σχεδιαστές κρίνονται για τις εμπορικές συλλογές που λανσάρουν. Πρέπει να είναι ευρηματικοί και πρωτότυποι. Να μην απολογούνται που η αισθητική αποτελεί μορφή αντίστασης στο σήμερα. Απόχρωση που θυμίζει αμέθυστο; Τζάκετ για σαφάρι; Φουστάνια για την Μαρία Αντουανέτα του σήμερα με ύφασμα που δεν τσαλακώνεται;
Στο Παρίσι όλα μπορούν να συμβούν. Ο Χάιντερ Άκερμαν ως Τομ Φορντ έβαλε τον Ντέιβιντ Μπάουι στα ηχεία και το τραγούδι «Heroes». H Λάνα Ντελ Ρέι απαίτησε από τους φωτογράφους να τσεκάρει τη λήψη. Αντί για αυτόγραφα, οι σταρ πηγαίνουν κοντά στα κιγκλιδώματα, στρέφοντας το κινητό του θαυμαστή τους στο πρόσωπο τους για μια κοινή λήψη στην αιωνιότητα. Η λεπτομέρεια που κανείς δεν μαρτυρά; Τραγουδίστριες, ηθοποιοί, μοντέλα, φορούν και κρατούν αξεσουάρ του οίκου, για να φωτογραφηθούν μπροστά στο μπάνερ. Προσοχή: κάθε βήμα, κάθε εικόνα, περιέχει τοποθέτηση προϊόντος. Σερσέ λα φαμ. Σερσέ λα μεζόν. Στο Παρίσι όλα μπορούν να συμβούν.
Εφημερίδα «Κυριακάτικη Απογευματινή»