Η παράδοση του νέου αυτοκινητόδρομου Πατρών – Πύργου στη θέση ενός δρόμου-καρμανιόλα όπου συχνά θρηνούσαμε θύματα, συμπίπτει σχεδόν με την εφαρμογή του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Έχουν θεσπιστεί περιορισμοί στα όρια ταχύτητας εντός κατοικημένων περιοχών, καθώς η μείωσή τους στην ουσία επιτρέπει να μην είναι λ.χ. για τους πεζούς θανατηφόρο το ατύχημα που μπορεί να έχουν, ενώ έχουν αυστηροποιηθεί οι ποινές τόσο ώστε να συνετιστεί ο καθ’ ομολογίαν ατίθασος Έλληνας οδηγός.
Το πόσο σημαντική είναι η πρωτοβουλία για την αλλαγή του ΚΟΚ προκύπτει από το παράδειγμα της Φινλανδίας όπου μέσα στο 2024, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, δεν σημειώθηκε ούτε ένας θάνατος από τροχαίο! Να σκεφτεί κανείς ότι ρεπορτάζ του «Politico» αποκάλυπτε ότι μέσα στο 2023 είχαν προκληθεί 7.807 θάνατοι σε τροχαία δυστυχήματα στις ευρωπαϊκές πόλεις. Αν θέλαμε να κάνουμε μία σύγκριση -η οποία δυστυχώς θα αποκάλυπτε μία ζοφερή ελληνική πραγματικότητα- θα διαπιστώναμε ότι συμφώνως με στοιχεία της ΕΛ.ΑΣ. μόνο τον Ιούλιο είχαν σημειωθεί 531 τροχαία με αποτέλεσμα να αφήσουν τη ζωή τους στην άσφαλτο 11 συμπολίτες μας.
Κατά τους ειδικούς, στο Ελσίνκι η ζηλευτή αυτή φινλανδική επιτυχία οφείλεται βασικώς στον περιορισμό του ορίου ταχύτητας αλλά και στις κάμερες που επιτηρούν τους δρόμους. Και βεβαίως στην αυστηρή αστυνόμευση.
Αν λάβουμε υπ’ όψιν τα φινλανδικά αποτελέσματα που είχαν ανάλογα μέτρα, βλέπουμε ότι οι αντίστοιχες ελληνικές προβλέψεις είναι στη σωστή κατεύθυνση. Παρ’ όλ’ αυτά, ένα σημείο που θα έπρεπε σε επόμενο στάδιο να τύχει σχετικής πρόβλεψης είναι τα όρια ταχύτητας στους μεγάλους ελληνικούς αυτοκινητοδρόμους. Πρώτον, έχουν βελτιωθεί οι παλαιοί και έχουν δημιουργηθεί νέοι που δεν υστερούν σε τίποτε όσον αφορά την ασφάλεια που παρέχουν από τους ευρωπαϊκούς αυτοκινητοδρόμους τους οποίους κάποτε θαυμάζαμε όταν πηγαίναμε στο εξωτερικό. Και δεύτερον, η πρόοδος που έχει σημειωθεί στην τεχνολογία των νέων αυτοκινήτων, με έμφαση στον τομέα της ασφάλειας, καθιστά απηρχαιωμένα τα όρια που εξακολουθούν να ισχύουν, αν λάβει κανείς υπ΄ όψιν ότι κάποτε τα αυτοκίνητα που κινούνταν σε εκείνους τους δρόμους ούτε αερόσακους διέθεταν ούτε τα τεχνολογικά «καλούδια» που και ασφάλεια προσφέρουν αλλά κάνουν την οδήγηση παιχνιδάκι. Αλλάξανε οι δρόμοι αλλάξανε και τα αυτοκίνητα προς το καλύτερο. Επομένως η ανάλογη προσαρμογή είναι αναγκαία.
Άκουγα πάντως σε εκπομπή κάποιον συγκοινωνιολόγο με αφορμή τον νέο ΚΟΚ. Μολονότι επιδοκίμασε τα νέα μέτρα, εν τούτοις πρόσθεσε ότι ακόμη και η αυστηροποίηση των ποινών μπορεί στη χώρα μας να αποδειχθεί ανεπαρκής. Διότι είναι θέμα οδηγικής κουλτούρας και γενικότερα κυκλοφοριακής αγωγής την οποία πρέπει να τη διδάσκονται τα παιδιά από το σχολείο κιόλας. Πολύ σωστή παρατήρηση διότι ίσως τότε να είχε αποτυπωθεί στον μετέπειτα Ελληναρά οδηγό ότι δεν θα έπρεπε για να κερδίσει χρόνο να πηγαίνει ανάποδα σε μονόδρομο…
Εφημερίδα Απογευματινή